Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

1
Hoi,

Gisteren had ik als gevolg van een slopende nacht en uitgeput gevoel en heftige vermoeidheid vertaalt zich bij mij altijd in meer ademstops. Met de cpap blijkt dat nog steeds zo te zijn. Ik werd kort na het inslapen 4x achter elkaar wakker met ademnood waarbij mijn borstkas zich ineens heftig uitzette en ik hapte naar lucht in het masker. Het apparaat geeft nu ook een AHI van 7 aan in plaats van 1.

Weet iemand waarom dit bij grote vermoeidheid zo gaat? Kan er sprake zijn van een ziekte waardoor ik zo reageer?

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

2
Zoals ik het begrijp dan kan de druk wel eens te laag staan voor jouw. Happend naar adem wakker worden hoort echt niet zo bij een CPAP.
Wat zegt jouw gevoel daarover, krijg je genoeg lucht? Of moet je de lucht er als het ware 'uit trekken'.
Als het laatste het geval is dan kun je het beste dit even bij je behandelaar/leverancier aankaarten.
Voldoet het masker wel goed?

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

3
Hoi Henk,

De softpap-instelling staat bij mij zo ingesteld dat ik de eerste 20 minuten op druk 4 adem, daarna gaat ie naar 5, soms zit 'ie op 5,2 of 5,3.
Ik heb na het wakker worden gecheckt en ik zat bij die zware apneus nog binnen de inslaaptijd, dus druk 4.
Het zou naar mijn gevoel weer wat lichter kunnen, dat ademen. Dus ik denk dat je gelijk hebt.

Waar ik me wel ongerust over maak: waarom nemen die ademstops zo toe bij hevige vermoeidheid? Is er dan iets met mijn ademhalingsspieren aan de hand? Ik word er ongerust van.

Het F&S Epon 2 masker zit bij het inslapen goed, maar na een tijdje ermee geslapen te hebben, lijkt het of de vorm eruit gaat. Maar daar heb ik bij het inslapen nog geen last van. Ik heb ook zelf een ander masker gekocht met neusdoppen, maar vanwege een wondje in mijn neus heb ik die nog even terzijde gelegd

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

4
Persoonlijk vind ik die aanloop van 4 om in te slapen veel te laag. Zelf heb ik bij mijn eerste CPAP dat al heel snel laten uitschakelen. Dat je nog apneu's hebt binnen die inslaaptijd geloof ik meteen, de druk van 4 is te laag om de luchtweg open te houden.
Als je de normale druk goed verdraagd dan zou ik die aanlooptijd geheel uitzetten.
Ook denk ik dat de standaard druk wat hoger kan, dat is geheel persoonlijk maar ze hebben mij in het ziekenhuis meteen op 7 gezet en dat was goed te doen met mijn eerste neusdoppen maskertje.
Ik zou je adviseren om te proberen zonder aanloop te gaan slapen en vraag of de druk wat hoger mag.
Persoonlijk zou ik niet onder de 6 willen maar ik weet niet hoe jij het ervaart.
Toch maar een belletje plegen.
Het masker is o zo persoonlijk maar een neusdoppen masker zoals de P30i blaast je neus goed open en dicht goed af, misschien is dat een overweging om "weer" te proberen, misschien helpt een beetje sudocrem tegen wondjes.

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

6
Ben het eens met Henk, proberen gewoon op de druk te starten die je nodig hebt. Ik had eerst ook een opstarttijd en ben daar ook mee gestopt. Ik begon zo ongeveer te hyperventileren door lucht tekort. Zover ik heb gezien bouwt de druk langzaam op, hij gaat niet in 1 keer van 4 naar 5 enz.

Je kan het zelf aan en uitzetten, mocht je eigenwijze mensen treffen, om te testen met de meest rechtse knop of in het clinic menu in zijn geheel uitschakelen. Beide rechtse knoppen tegelijk vasthouden en wachten tot het beeld veranderd naar clinic en dan op de tweede knop van links om het menu te openen (tandwieltje op het scherm). Dan met de twee linkse knoppen instellingen wijzigen en met de meest rechtse naar de volgende instelling. Opstart druk heet dan Soft Start en het nummer wat erbij staat is het aantal minuten.

Wat is eigenlijk je therapiedruk? Want het lijkt me wel erg laag 4 en 5

Ook hier weer is het ene masker het andere niet blijkbaar, en ook of je veel lucht lekt.

Met het P10 masker in de medium maat heb ik meer moeite met een hogere druk, 6.5 a 7 is wel de max en dan krijg ik moeite. Echter als ik de large doppen gebruik heb ik zonder moeite een druk van 9 en adem ik veel makkelijker. En tevens minder neusproblemen met de grote doppen, de luchtstroming is veel minder merkbaar, en een minder droge en minder pijnlijk binnenin. De kleinere doppen produceren een straalstroom en krijg ik zelf een bloedneus van.

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

7
Ik heb dus gebeld met Total Care vanmiddag en kreeg een dame aan de telefoon die op bijzonder verveelde toon zei dat ik gewoon moest wennen. Want ik vertelde ook dat het af en toe lijkt of de luchtaanvoer stopt gedurende een halve seconde of zo, en ik lag niet op de slang, dat heb ik gecheckt. Daar kon ze kennelijk niets mee. Ze beloofde wel de softstart op stand 4 uit te zetten zodat de druk direct op 5.5 aanging, maar bij thuiskomst bleek dat dat niet was gebeurd. Ik heb het nu zelf via het menu gedaan.

Sleepy, je vroeg wat mijn therapiedruk is en waarom die op 4 à 5 staat:
Ik ben nog maar een week bezig, en mijn AHI was 11 komma nogwat (16 desaturaties), vandaar dat ze niet te hoog wilden starten. Dinsdag is het telefoongesprek dat ze standaard na twee weken therapie aanbieden om te bespreken hoe het nu gaat.

Ik heb nu weer het neusdoppenmasker getest, dat is eigenlijk toch wel fijn.
Wel vind ik het uitademen lastig, maar dat hebben hele volksstammen, als ik het zo lees. De softpap staat wel op 2, maar ik vind het soms best pittig... Zeker als ik net in bed lig, dan ga ik me erg op mijn ademhaling focussen en dat werk niet echt relaxend. Hoe gaan jullie daar mee om? Ik merk ook dat zodra ik het masker opzet mijn hart harder gaat bonzen, is dat normaal?

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

8
Wat ik gelezen had en uit eigen ervaring deze week, als je druk te laag staat vermakkelijkt dat niet automatisch je ademen.

Bij de neusdoppen, het dopje proberen met de grootst mogelijke gaten. Ik adem met een druk van 9 makelijker met de large neusdoppen dan ik doe met een druk van 6 op de medium maat. Terwijl ik de large eerst te groot vond. Edit: Las net dat je het P30i masker hebt, volgens mij zit daar niet automatisch een large bij, deze is echter wel te koop. Afhankelijk van de neusmaat natuurlijk ;) Of anders de medium groter knippen, doen sommige ook.

Op de large met een druk lager dan 8 of de medium lager dan 6 gaat mijn hart ook tekeer, ik krijg simpelweg te weinig lucht.
Ik heb ook SpoftPap (ademhulp, lagere druk bij uitademen - Stand 1 of 2) uitgezet omdat ik stikgevoelens kreeg omdat het ding me meer tegenwerkte dan meewerkte.
Zelfde met de SoftStart, de druk was voor mij gewoon te laag om niet, een soort van, te gaan hyperventileren.

Ik speel een intensief spelletje op mijn telefoon om me even af te leiden, dan gaat het vrij snel al goed. Als mijn brein niks te doen heeft ga ik ook verkeerd focussen.

Maar het is echt voor iedereen erg persoonlijk wat fijn is qua druk en soort masker etc. En de geboden hulp en medeleven lijkt zo ongeveer nihil te zijn. Ook 1 van de redenen dat mijn eigen apparaat wil kopen, geen gezuer aan mijn hoofd wat ik ermee uithaal, je moet echter wel een beetje weten waar je mee bezig bent en je erin verdiepen, het kan ook schaden. Dus enige ondersteuning van een behandelaar die af en toe even wil meekijken is dan wel gewenst.

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

9
Wennen aan ademnood zal nooit gebeuren. Jouw verhaal is niet het eerste over een medewerker welke niet soepel wil meedenken. :@
Als het niet gaat en je krijgt echt geen medewerking dan is er nog een lijntje naar jouw (long) arts, bij mij hebben ze daar wel respect voor want dan krijg ik dingen wel voor elkaar.
Heb je met de Eson2 ook last met het uitademen?
Zelf had ik moeite met het filtertje van de P30i. Deze heb ik zelf verwisseld voor eentje met gaatjes in plaats van de quietair welke er standaard in zit. Ik had met de quietair moeite met uitademen, nu is het goed met het multihole filter.
Echter dit is ook weer zoiets, als ik om zo'n filtertje vraag, dan weten ze van niets, (nee we hebben alleen het quietair filter) terwijl Resmed speciaal het multihole filter weer in roulatie deed, (helaas alleen voor de N30i, maar dat is om te zetten). Zo zie je maar hoe stug het daar werkt.
Maar dit even ter informatie dat er andere wegen zijn om goed te kunnen ademen.
Het gaat om jouw en je hoeft geen genoegen te nemen met wennen aan te lage druk.
Ik ben benieuwd hoe het nu met de veranderingen zal gaan.

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

10
Sleepy schreef: 26 jan 2023, 21:16 Wennen aan ademnood zal nooit gebeuren.
Dat is een waarheid als een koe! 🐮 Als ik in 2017 niet het stomme geluk had gehad dat ik tweedehands een BiPAP had gekocht, terwijl ik niet wist hoe BiPAP precies werkte, en nog totaal niet wist wat voor levensbelang het voor mij zou hebben, dan had ik mogelijk nooit mijn weg tot succesvolle zelfbehandeling gevonden. Wat voor catastrofe mijn leven dan zou zijn geworden... Mijn eerste uur met enkelvoudige CPAP was een martelgang, een constante reeks van paniekaanvallen. Toen ik uit wanhoop de BiPAP modus aanzette waardoor de ademnood smolt als sneeuw voor de zon viel ik meteen als een blok in slaap. Dat was mijn eerste dutje met xPAP op een donderdagmiddag in april 2017. En Barry Krakow MD is het met ons eens.
Sleepy schreef: 26 jan 2023, 21:16 het kan ook schaden
Wat mij betreft valt dat heeeeel erg mee.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

15
Wat ik wel minder vind: omdat ik aangaf dat ik nog steeds stevig merkbare ademstops heb bij het inslapen - d.w.z. dat ik vlak na het inslapen kennelijk desatureer en vervolgens met een heel diepe en hoorbare ademteug wakker word - is de softstart weggelaten en de druk verhoogd van 5,5 naar 6. Allemaal ok.
Maar direct de eerste nacht daarna werd ik opnieuw met zo'n heftige ademteug wakker vlak na het inslapen. En met een neusdoppenmasker op was dat geen pretje.
Moet de druk nou nog hoger, met die milde vorm van slaapapneu die ik heb?
Ik heb het alleen bij het inslapen, dat wil zeggen: ik heb daarna ook nog 3 apneus per uur, maar ik merk het alleen in het begin.

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

16
Dat is niet zo eenvoudig te zeggen.
Allereerst, hoe voelt het om met die druk die je nu hebt, te slapen. Vind je dat je genoeg lucht krijgt? Of spant het erom dat je net genoeg krijgt? Want dan kun je ook snel ademtekort krijgen.
Ademstops mogen bij genoeg druk eigenlijk niet meer voorkomen, op een uitzondering na dan.
Een graadmeter voor mezelf om vlot in slaap te vallen is de druk welke zo is ingesteld dat ik met masker op veel makkelijker adem dan zonder.
Als je bedenkt dat veel mensen slapen met een druk tegen de tien of hoger (zelf kom ik soms tot 14) dan weet je dat er nog heel veel rek in zit.
De minimale druk moet zo hoog zijn dat obstructieve apneus sowieso niet meer voorkomen, dat is de laagste druk welke je ingesteld moet hebben.

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

17
Ik heb wel het gevoel dat ik genoeg lucht krijg bij het inademen geloof ik, maar het uitademen vind ik heel vervelend. Maar dat is alleen bij het inslapen. Als ik na een paar uur wakker word, ben ik zo ontspannen dat ik het nauwelijks merk dat ik via het masker adem.
Lastig dus om de vraag te beantwoorden, omdat ik nog niet weet hoe het voelt als de druk hoger is dan 6. Ik denk ook dat ik bij het inslapen veel spanning voel. Ik focus me erg op de ademhaling en het geluid van het apparaat helpt ook niet mee.

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

18
Update: goed nieuws!
Ik heb de softpap uitgezet, omdat ik het uitademen niet fijn vond. De druk ging dan van 6 naar 4, maar veel te snel. De druk werd dan weer opgebouwd als ik nog aan het uitademen was, terwijl mijn ademhaling soms in een 'luchtgat' viel - bij wijze van spreken - als ik aan het inademen was en het apparaat al naar de lage uitademdruk liep. Dat vond ik erg onrustig. Ik slaap nu met de vaste druk 6 en dat gaat een stuk beter.

Re: Waarom meer ademstops bij zware vermoeidheid?

20
Maria, contact opnemen met jouw leverancier is het beste en snelste. Resmed levert het N30i masker ook met een Multihole filter, juist voor mensen die problemen ondervinden met het uitademen. Dus zij moeten jou hieraan kunnen helpen. Gewoon bellen dus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar