Beschadiging neus en huid

1
Hallo,
Allereerst mijn beste wensen voor het nieuwe jaar!! Bovenal qua gezondheid!!

Sinds een jaar of 15 ben ik Slaapapneu-patient. Ik gebruikte jarenlang een ResMed masker.
Sinds vorig jaar levert dat echter problemen op; mijn neusbrug raakte door de druk van het masker beschadigd.
Na overleg met huisarts en VitalAir over gestapt op een neusmasker, wat via 2 dopjes in de neusgaten de luchttoevoer regelt.
Ook dat leverde na enige tijd problemen op, vanwege een scheefstand van mijn neustussenschot.
Inmiddels weer een aantal dagen andere maskers geprobeerd, echter het hoofdprobleem blijft:
mijn neusbrug raakt eerst geïrriteerd em daarna beschadigd.
Ik kan me niet voorstellen, dat ik de enige ben met dit probleem!
Graag hoor ik van mede-lotgenoten welke oplossing zíj hebben gevonden.
Een stukje zeemleer onder het neusmasker heeft bij mij geen afdoende resultaat opgeleverd.

Alvast hartelijk dank voor jullie tips en/of adviezen!!

Oeds Jan

Re: Beschadiging neus en huid

2
Dag Oeds Jan, jij ook de beste wensen.

Er is een masker welke helemaal niet op de neusbrug komt, maar toch een fullface masker is.
Als je hem nog niet geprobeerd hebt vraag dan eens om de Resmed F30i. (let op de i)
Dit masker bedekt de mond en zit onder de neus, dus niet er in.

Verder heeft Fisher&Paykel de Vitera. Dit masker heeft een verend gedeelte op de neusbrug dat scheelt veel druk op de neus.

Mocht je zonder problemen met een neusmasker kunnen slapen dan is het neusstuk van de N30i ook geschikt op het P30i frame, deze zit ook onder de neus.

Succes.

Re: Beschadiging neus en huid

3
Hierbij nog 1 stem voor de F30i. Dit is het beste model FFM dat ik tot dusver heb kunnen vinden. En gelukkig nieuwjaar 🍾
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Beschadiging neus en huid

4
Hallo

Nog andere maskers die onder je neus zitten en je mond omsluiten, dus fullface maskers zijn, Resmed F30 en de net geïntroduceerde Evora Full van Fisher & Payke
Als u niet alleen boven op uw neus irritatie heeft maar ook op de rest van uw gezicht waar de maskerinzet uw gezicht raakt dan kan het F20 Airtouch masker uitkomst bieden. Dit masker heeft een foam laag die op de huid komt en zo huid irritatie / drukplekken voorkomt.

Overleg met uw leverancier naar de mogelijkheden

MVgr

Harks37

Re: Beschadiging neus en huid

5
Dank voor jullie reacties. Helaas zit de 'gouden tip' er niet bij.....
Ik blijf door de druk van het masker elke morgen een rode 'druk-plek' houden bovenop de neusbrug. Na verloop van tijd wordt dat, zo is in het verleden gebleken, erger en wordt een soort wond.
Zo ver wil ik het deze keer niet weer laten komen.
Ik zal mij tot de help-desk wenden.
Mijn leverancier van apparatuur kan mij tot nu toe evenmin afdoende helpen....

En tòch blijf ik met het gevoel zitten, dat er (veel) meer lotgenoten moeten zijn ,die met dezelfde problemen te maken hebben (gehad)......

Met vriendelijke groet,

Oeds Jan Koster