Zwarte schimmel in de masker luchtverdeler?

1
Hallo,

Ik heb sinds iets meer dan een jaar een CPAP met neusmasker, hetgeen ik altijd zonder problemen heb gedragen in bed. Mijn vermoeidheid was weg en mijn AHI was maximaal 1. Nu heb ik echter iets meer dan een maand een nieuw masker gekregen (vanwege vervanging na een jaar) waarbij de luchtverdeler al vrijwel direct na een aantal dagen zwarte stippen kreeg (het stippenpatroon komt door het patroon van luchtgaatjes in het masker).

Deze zwarte stippen krijg ik niet weg in mijn wekelijkse schoonmaakbeurt (luchtverdeler zou eenmaal per week zonder boenen schoongemaakt moeten worden), en sinds ik mijn nieuwe masker heb heb ik een aantal klachten:
- mijn neus zit af en toe zomaar vanuit het niets dicht, net alsof er een soort van allergische reactie optreedt;
- mijn vermoeidheid komt steeds meer terug
- mijn AHI stijgt tot boven de 5

Weet iemand wat deze zwarte stippen zijn? Kan het zijn dat het zwarte schimmel is en dat mijn klachten hierdoor komen? Normaal gesproken heb ik nooit last van een verstopte neus, en nu heb ik voor het eerst in m'n leven neusspray nodig!

Alvast bedankt,
Raymond
Bijlagen

Re: Zwarte schimmel in de masker luchtverdeler?

2
Raymond, is dit een filter die je ergens op moet klikken? Van welk merk masker is deze? Het vuil wat je ziet is geen schimmel maar fijnstof wat je normaal ook al inademt en uitademt. Heb je ook last van de genoemde klachten als dit filter helemaal niet gebruikt of kan dit niet?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zwarte schimmel in de masker luchtverdeler?

5
Dat zwarte is een combinatie van vocht en uitgeademd organisch materiaal en gaat langzaam je filter verstoppen.
Doordat het organisch is wordt dit zwarte al snel hard.
Vandaar ook dat je steeds moeilijker gaat ademen. Je doet er niets tegen. Alleen een nieuw filtertje geeft weer een poos een goede ventilatie.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 30 jan 2023, 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Zwarte schimmel in de masker luchtverdeler?

6
Ziet het filtermateriaal er anders uit dan het eerdere Eson 2 masker? Ze zijn dit in de loop der tijd namelijk van ander materiaal gaan maken en de verkleuring gebeurd bij de meeste binnen 2 weken en is volgens de verkopers niets om je zorgen over te maken. (iets met blauwe ogen en geloven....)

Heb je de oude filter nog? Dan is dat makkelijk te testen of het daaraan ligt. De filters zijn ook los te koop.