Voorstellen en een vraag. Ahi gestegen en heel erg moe

1
Hallo, ik stel me bij deze even voor op het forum. Mijn naam is Chris, 39jaar. Ik zoek al sinds mijn 16 naar een diagnose, ik ben vanaf mijn 16e erg moe en slaap enorm slecht (vele malen wakker per nacht), ben hiervoor al veel ma de huisarts geweest en er is nooit echt aan apneu gedacht. Nu ben ik 2 maanden geleden doorverwezen voor een slaap onderzoek en daaruit is gebleken dat ik slaapapneu heb, ik was ergens blij dit te horen maar minder blij met het cpap resmed 11 apparaat (druk 6,6). Ben nu 10 dagen verder en slaap er elke nacht mee. Het voelt steeds iets meer vertrouwd (in hoeverre dat gaat natuurlijk). Mijn ahi is 12 en als ik op mijn rug lig is de ahi 22. Maargoed gemiddeld dus 12. De eerste 5 dagen voelde ik me lichamelijk erg wakker en voelde ik weer energie! Heerlijk was dat, ik had een ahi van onder de 1 en was daar blij mee. Maar na 5 dagen steeg mijn ahi naar boven de 4 en merk weer heel erg moe te zijn, nog vermoeider dan voorheen. Ik las al op het forum dat het doorzetten geblazen is, dat zal ik ook doen maar jeetje die enorme vermoeidheid.....

Voor nu allen een fijne dag

Mvg
Chris

Re: Voorstellen en een vraag. Ahi gestegen en heel erg moe

2
Chris, de vermoeidheid komt er nu pas uit. Het apparaat doet zijn werk en daardoor maakt het lichaam minder adrenaline aan. Adrenaline is echter al jarenlang jouw brandstof waarop jij jouw dagen doorkomt. Nu is je brandstof 'op' en moet je wennen aan hoe het normaal werkt. In feite ben je cold turkey aan het afkicken gegaan. Dit proces moet je nu doorlopen.

Jouw AHI is gestegen, kun je even aangeven met welk merk apparaat je slaapt en wat voor soort masker?

Kun je ook aangeven waaruit jouw AHI bestaat?

Dus hoeveel hypopneu, obstructief apneu en centraal apneu je hebt?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen en een vraag. Ahi gestegen en heel erg moe

3
Bij mijn weten zijn er voor de "adrenaline theorie" als verklaring voor terugkerende vermoeidheid geen wetenschappelijke aanwijzingen.
RuudJ schreef: 20 jan 2023, 14:03 Nu is je brandstof 'op' en moet je wennen aan hoe het normaal werkt
Bovendien is een basaal fysiologisch feit dat de halfwaardetijd van adrenaline maar 2 minuten is. Aangezien we hier spreken over intervals van meerdere weken ontbreekt de logica. Het is quatsch dus.

Wat ik uit eigen ervaring wel weet is dat het lichaam vooral "juicht" om relatieve vooruitgang, ongeveer vergelijkbaar met het feit dat we in een auto alleen acceleratie kunnen voelen, niet snelheid. Ik heb zelf in de jaren 2017-2020 ongeveer 6 keer incrementeel de drukinstellingen verhoogd omdat ik in het begin het belang van o.a. Flow Limitation niet begreep. Elke keer voelde de verbetering in het begin heel goed, om daarna weer "weg te ebben." Uiteindelijk bereikte ik volledige behandelingseffectiviteit met ASV in januari 2021, en sinds dien is er geen ge-jojo of variatie in resultaat meer.
Chrisvm schreef: 20 jan 2023, 13:26 Maar na 5 dagen steeg mijn ahi naar boven de 4
Het is duidelijk dat je drukinstelling (welke?) ontoereikend is. Bedenk dat veel apparaten (welke gebruik je?) zoals ResMed rekenen met 50% hypopneus, dus dat daarmee veel (30%) hypopneus op een slaaponderzoek al "onzichtbaar worden." De druk moet omhoog, of je moet van "Auto stand" af, of een combinatie van de twee.

Daar bovenop is het gebruik van AHI om slaapkwaliteit aan te duiden medisch-wetenschappelijke fraude, namelijk Flow Limitation (RERAs) kan ook een rol spelen, maar deze worden niet geteld in de AHI. De dingen die met "AHI" wel naar voren komen kunnen slechts het topje van de ijsberg zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen en een vraag. Ahi gestegen en heel erg moe

4
Ik gebruik een resmed11 apparaat cpap die ingesteld staat op een vaste druk 7,40 cmWK. Epr staat op 1cmKW. Heb sinds vorige week een neuskussenmasker (Airfit p30i) gekregen en dit slaap voor mij fijner dan een neusmasker, de druk is dus omhoog gezet van 6,6 naar 7,4 omdat ik toch aardig wat snurk en ik vaak wakker word snachts op het moment van apneu/snurken, en ik merk weinig verbetering. Ik zie in oscar dat ik steeds wakker word na een hypopneu, centrale apneu of obstructie apneu. Mijn ahi ligt rond de 3,8 (0.46 ca, 0,92 oa, 0,00 ua, 2,41 hypopneu, 0,69 re.). Ook zie ik dat ik snurk en dat komt vooral samen met hypopneus. De druk ligt nu een stukje hoger en merk dat ik sinds zaterdag wat druk/benauwdheid en een beetje spierpijn ervaar op mijn borst (dit voelt niet comfortabel). Mijn ademen ligt ook vrij hoog al vind Ik zelf (min 6,8, med 16,20, 95% 21,80, 99,5% 31,40), alsnog voel ik me doodmoe in de ochtend en door de dag heen (vaak moeier dan voor het begin van de cpap therapie) ik dacht dat het apparaat me wel wat op zou lappen maar het voelt alsof alle energie uit me gezogen is.. ik weet niet precies hoe ik dit alles precies moet interpreteren, vandaar de hulp die ik hier vraag.

Mvg
Chris

Re: Voorstellen en een vraag. Ahi gestegen en heel erg moe

5
Chris, waarschijnlijk heb je last van de hulpademhalingspier die vast zit in de nek en aan het borstbeen/middenrif. Deze wordt in werking gezet bij een hogere drukinstelling.

Dit kan pijn op de borst/nek/armen en tussen en onder de schouderbladen veroorzaken.

Als je nog steeds snurkt is de druk nog steeds te laag.

Je zou de epr functie op stand 2 kunnen uitproberen, maar dan zou de ingestelde druk omhoog moeten.

Dit klinkt tegenstrijdig vanwege de klachten die je ondervindt, maar nu slaap je met inademt druk 7,6 en uitadem druk 6,6 cmh2o.

Met epr 2 wordt dat 7,6 om 5,6 cmh2o. Hierdoor is de kans dat obstructief apneu toeneemt en snurken ook blijft bestaan. Beter zou dan zijn druk 8,6 om 6,6 cmh2o. Je huidige minimum druk blijft dan behouden en je inadem druk is dan hoger, met kans dat het snurken verdwijnt. Door de epr 2 heb je kans op makkelijker ademhalen. Bespreek dit met je arts.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar