Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

141
Angelo72 schreef: 30 okt 2022, 12:41 Softpap werkt hetzelfde als EPR alleen maar 2 standen ipv 3 dus maximaal 2 cm H2O drukverlaging bij Epap. Oke duidelijk waarom toename incidenten, bedankt.
Daarom zeg ik altijd: verhoog je insteldruk ook met de zelfde hoeveelheid dat je softpap of EPR verhoogt, dan blijft EPAP hetzelfde.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

142
Update: Lang verhaal kort. Gestopt met Cpap en Lowenstein ingeleverd in ziekenhuis. Na onderzoek KNO (zie bijgevoegd screenshot) bleef enkel de optie MRA over en daar heb ik voor bedankt. Bipap kwam ik niet voor in aanmerking want AHI met Cpap was gemiddeld 2 dus helemaal toppie volgens longverpleegkundige. Dat ik als the walking dead 🧟 over straat loop 🤣 en amper kan functioneren dat doet er blijkbaar niet toe.

Punt gezet achter behandeling via huidige ziekenhuis en via andere weg en op eigen kosten start ik vandaag met Bipap. Resmed Aircurve 10 vauto overigens nieuw gekocht in België met bevochtiger, verwarmde slang en extra filters. We gaan zien of het uiteindelijk beter gaat met Bipap. Zal proefondervindelijk op zoek moeten naar de juiste instellingen en dan afwachten of klachten verbeteren.

Intussen een maand geslapen zonder Cpap dus zonder enige vorm van behandeling en dat was ook geen succes. Inslapen en doorslapen geen probleem maar zo bizar slecht wakker worden pffff ”Houston we have a problem” 🤪
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

144
Bedankt @Silvia10

Ademen is inderdaad erg fijn en groot verschil tov Lowenstein Cpap. Doorslapen is echter niet gelukt (om 3:15 gestopt) na een maand zonder Cpap moet ik toch weer wennen aan masker en dergelijke. Niet forceren en geen reden tot paniek. Voelt vele malen beter aan ook geen last meer van luchtlekkage door de mond en lucht inslikken, zelfs geen pleister geplakt. Kwestie van tijdje opnieuw wennen en dan zien hoe het gaat 😉 Heb je zelf nog last van aerofagie? en maak je al vorderingen?
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

146
Iets meer dan 2 weken onderweg met Bipap. Vooralsnog gaat inslapen zeer moeizaam en doorslapen gaat helemaal niet. Na 4 a 5 uur gebruik zet ik masker meestal af en slaap dan nog even verder zonder Bipap wat uiteraard niet de bedoeling is. Probleem lijkt hem te zitten in de synchronisatie van de ademhaling. Van alles geprobeerd in VAuto mode met cycle en trigger, geëxperimenteerd met druk, Epap hoger, Epap lager PS van 2, 3 en 4, in S mode met easy breath aan, easy breath uit, rise time in ms tot het uiterste geprobeerd (900 ms) maar doorslapen lukt met geen mogelijkheid. Ik kwam een topic tegen op dit forum over instellingen Bipap en zag dat dit euvel uitvoerig werd besproken. Ik heb ook last van stikgevoel momenten en dat lijkt hem inderdaad te zitten in de overgangen van in-uitademing dus dat was erg herkenbaar.

AHI is overigens altijd goed tot zeer goed dus dat is mooi. Met P30i masker steevast 0,00 en met N30i neuskussen laag in de 1 of onder de 1. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel kunnen doorslapen dus vannacht begonnen in Vauto mode, na 10 min uitgezet en iets geks gedaan. In Cpap mode gezet met een druk van slechts 6 cmH20, EPR uit dus Epap ook weer 6. Gelijk in slaap gevallen en heel de nacht doorgeslapen wat voor mij bevestigd dat ik sukkel met de sychronisatie van de ademhaling in VAuto en S mode. De flowgrafiek ziet er alleen niet best uit. Net zoals voorheen lijk ik last te hebben van flowlimitation. Op sommige momenten is de ademhalingsgrafiek echt een grote puinhoop. De tweede bijgevoegde grafiek is nog het beste wat ik heb kunnen vinden in Oscar dus in Cpap mode slaap ik wel maar ziet het er niet goed uit. Daarbij voel ik ook niet dat ik eindelijk lekker heb doorgeslapen, wederom brak wakker worden dus.

De laatste bijgevoegde grafiek in S mode van 2 nachten terug laat overigens zien dat er momenten zijn dat de ademhaling er in mijn ogen zelfs heel goed uit ziet, in VAuto mode ook momenten waar het er zo uit ziet dus het kan wel. Wellicht zijn dit de momenten dat de ademhaling wel goed gesynchroniseerd loopt? Wat druk betreft heb ik overigens niet veel nodig om obstructieve apneus of hyponeus op te heffen of te voorkomen. Een druk van 6 lijkt voldoende om de meeste en in veel gevallen eigenlijk alle events te voorkomen. In tegenstelling tot de Lowenstein Prisma Cpap kan ik nu wel een hogere druk verdragen. In VAuto mode loopt het op tot 10 wat nodig is omdat Epap min 5 is en Epap max 7 met een PS van 3. Ik kijk het nog even aan en hoop dat ik uiteindelijk eens kan doorslapen in VAuto zodat ik kan zien wat dit voor resultaat oplevert in Oscar. Anders zou een ASV wellicht de oplossing zijn om synchronisatie problemen op te lossen zoals ook werd aangegeven in eerder topic. Ondanks dat het slapen nog niet goed gaat heb ik over het algemeen wel al iets meer energie dus dat geeft de burger moed.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

147
Angelo, ooit kreeg ik van PLP de tip om de Ti-min zo laag mogelijk te zetten en de Ti-max zo hoog mogelijk te zetten. Ik heb toen Ti-min op 0.1 sec en Ti-max 4,0 sec gezet. Dit hielp al een heel stuk met het ademen. De rise-time had ik ongeveer op 500-650 ms staan Mijn Epap druk stond toentertijd op 5 cmh2o en de PS stond op 6 cmh2o zodat de Ipap op 11 cmh2o uitkwam. De druk varieerde dus tussen 5 en 11 cmh2o. De Bipap stond op stand S. Helaas was bij mij dus ook de Spontane trigger en spontane cycle een probleem. Bij een rise-time van 500 ms kwam ik uit op een spontane trigger van circa 90 % en spontane cycle van circa 97% uit. Die laatste twee trigger en cycle zijn de moeilijkste instellingen om zo dicht mogelijk op de 100 % uit te komen. Na een half jaar heb ik toen besloten op de ASV over te stappen, geen moment spijt van gehad. Dus misschien heb je wat aan mijn instellingen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

148
Bedankt voor je bericht Ruud. Ti-Min en Ti-Max stond vanaf eerste gebruik bipap al op 0,1 sec en 4.0 sec na tip van PLP. Verder zit er niet veel verschil in de instellingen die jij destijds hebt gebruikt alleen je PS was met 6 toch stuk hoger dan bij mezelf. Gebruik nu PS 3 heb 4 ook geprobeerd maar hoger nog niet. Ik kan kijken of PS van 5 of 6 nog iets doet met min ipap van 4.6 of 5 en eventueel nog eens met rise time aan de gang gaan al heb ik het meeste eigenlijk wel al geprobeerd. Ik krijg zelf vooral in S mode last van stikgevoel momenten.

ASV volgt jouw ademhaling als ik het goed begrijp dus daardoor geen synchronisatie problemen?
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

150
Nou ja! na wat subtiele wijzigingen heb ik afgelopen nacht voor het eerst doorgeslapen in VAuto mode :-) Epap 4.6 - Ipap 7.6 - PS 3 - cycle gem - trigger hoog en bevochtiger op 5 gezet, dat laatste voelde vooral beter aan. Ademhalingsgrafiek ziet er veel beter uit dan in Cpap mode een dag eerder. Eerste screenshot van flowgrafiek ziet er voor mijn doen erg netjes uit en is een periode van 40 min achter elkaar waar de flow er zo uit ziet. Daarna veranderd het toch weer naar een rocky mountains profiel. Zou dit dan komen door de REM slaap fase? Vanaf 4:00 toch wat centrale apneus en in die anderhalf uur ziet de flowgrafiek er ook niet best uit. Ga Epap en Ipap vanaf nu met kleine stapjes ophogen om te kijken wat het gaat doen. We komen er wel.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

153
Beste Angelo, normaal is geen nieuws, goed nieuws, telt dat ook voor jou?
Ik slaap nu 4 weken met de SPT , een week voordat ik begon met de SPT voelde ik al verbetering wbt vermoeidheid, hoodfpijn en ziek wakker worden. Verzwaringsdeken van 9 kilo en nieuw kussen zullen daar ook wel bij geholpen hebben. Het is niet dat ik overloop van energie, maar voel mij al een stuk beter, alleen de overprikkelingsklachten in de vorm van tintelingen en branderige huid zijn er nog altijd. Ik heb ook nog een uitstapje gemaakt naar een natuurgenezer, iets met cellen in lichaam die allemaal 10 hz moeten zijn, zoniet worden ze gereset met een laser. Beetje wazig, maar een of andere manier heeft het mij wel wat geholpen.
Slaap een stuk beter en wordt nog maar 1 of 2 keer wakker ipv 5 keer per nacht. Ik ben nu weer een week(3 × 4 uur)aan het werk en daarmee is ook weer de hoofdpijn teruggekeerd. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal.

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

154
Henrip72 schreef: 29 jan 2023, 16:10 iets met cellen in lichaam die allemaal 10 hz moeten zijn, zoniet worden ze gereset met een laser
Dat slaat echt nergens op 🤦‍♂️
Henrip72 schreef: 29 jan 2023, 16:10 Beetje wazig, maar een of andere manier heeft het mij wel wat geholpen.
Dat wordt ook wel de kracht van suggestie genoemd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

156
Henrip72 schreef: 29 jan 2023, 19:09 Dus als jij een passend antwoord heb voor mijn problemen en hoe ik daar mee moet om gaan, zou ik dat zeer op prijs stellen :slightly_smiling_face:
Ik heb al een paar keer geantwoord in een andere thread. Maar goed, laten we beginnen met de basics: adequate behandeling van uw obstructieve slaap-ademstoornis?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

157
Henrip72 schreef: 29 jan 2023, 16:10 Beste Angelo, normaal is geen nieuws, goed nieuws, telt dat ook voor jou?
Hoi @Henrip72

Geen nieuws is inderdaad goed nieuws. Ik slaap nu goed, ik word uitgeruster en een stuk frisser wakker en heb zeker al meer energie. Ook heb ik het sporten weer op kunnen pakken hetzij rustig aan. Ik ben een andere weg ingeslagen, ben er nog lang niet maar mijn herstel is nu voelbaar ingezet. Het heeft verder niets te maken met behandeling middels Cpap/Bipap daar ben ik eind december helemaal mee gestopt. Longarts blijkt achteraf toch gelijk te hebben in mijn geval.

Long covid heeft zenuwstelsel ontregeld. Zenuwstelsel terug in balans brengen en vicieuze cirkel van chronische stress doorbreken. Ook dit kost tijd en veel geduld. Mijn ademhaling/slaapprobleem is echter na 1 behandeling door een therapeut aan bovenste nekwervel (C1) opgelost dat is eigenlijk niet te geloven en zal hier wellicht afgedaan worden als onzin maar so be it! Net wat meer bloed en zuurstof naar mijn brein was een ongelofelijke verademing 😄 hiervoor overigens meer dan 100 behandelingen bij fysio, osteopaat en acupunctuur ondergaan maar hielp vrijwel niets. Ook nekklachten zijn nu zo goed als verdwenen en kan mijn hoofd ook weer volledig naar links en rechts draaien 🙏🏼

Uiteraard bestaat het terug in balans brengen van het zenuwstelsel uit meerdere zaken. Ik ga hier verder niet over uitwijden dit is tenslotte een apneu forum. Ik zal je een prive bericht sturen met de dingen die ik nu doe en onderga om tot verder herstel te komen 😉
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

158
Angelo, hoe je er komt doet in feite niet ter zake, als je er maar baat bij hebt. Niet alles hoeft apneu gerelateerd te zijn. Gelukkig blijken er ook voor jou meer wegen naar Rome te leiden. Suc6 met het verdere herstel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar