Is de Löwenstein en de Resmed qua geluid gelijk aan elkaar John?
- De app en de slaapweergave van het apparaat geven een AHI score aan van 2,8 gebeurtenissen per uur. Daaronder staan totale AI 1,6, obstructieve Ai 0,6 en centrale Ai 0,7. Hoe kom ik dan aan die 2,8?
De AHI staat voor (Totale) Apneu Hypopneu Index altijd weergegeven per uur. De Totale AI = Obstructief Apneu + Centraal Apneu (+ RERA) = 0,6 + 0,7 + 0,3 = 1,6 /uur.
Dan is de Hypopneu = AHI minus Totale Apneu = 2,8 minus 1,6 = 1,2 /uur. Ik neem aan dat je apparaat is ingesteld op AutoSet for Him. Als dit klopt, dan heb ik de volgende vraag: Zie jij ook ergen op het display of in de myAir App het woord RERA staan? Bij de AutoSet for Her (ook een optie van jouw Resmed AirSense 11 apparaat) wordt RERA standaard getoond, maar ik weet niet of dit ook bij de AutoSet for Him zo is. Dit zou namelijk het verschil kunnen verklaren van die 0,3/uur.
Want Totale Apneu = OA + CA = 0,6 + 0,7 = 1,3 terwijl jij aangaf dat Totale AI = 1,6 /uur.
Een RERA wordt vaak over het hoofd gezien bij PSG metingen. Met een Watchpat meting wordt deze wel zichtbaar gemaakt. Een RERA is een kortstondige ademstop korter dan 10 sec die vaak ook geen 3% daling van het zuurstof veroorzaakt, maar die als deze veelvuldig voorkomen, je wel ontzettend vermoeid kunnen maken omdat je slaap veelvuldig kan worden gestoord. AHI= Apneu + Hypopneu Index & RDI = AHI + RERA. RDI = Respiratory disturbance index = Ademhalingsstoringsindex. RERA is de afkorting voor Respiratory Effort Related Arousal (Aan ademhalingsinspanning gerelateerde ontwaking) en is in wezen een zeer kort waakmoment van een paar seconden die volgt na gedeeltelijke obstructie van de luchtwegen.
Je kunt, als je er meer van wilt weten, gebruik gaan maken van de gratis software
Oscar, deze maakt in cijfers (tabellen) en vooral in grafieken zichtbaar wat er in de nacht gebeurt met jouw ademhaling (Luchtstroom sterkte grafiek) en toont alle incidenten in een incident markeringen grafiek. Zo kun je zien hoe vaak, wanneer en hoe lang ademstops duren (tijd in sec achter het incident). Hypopneus zijn geen ademstops, maar ademhalingen met een afnemend teugvolume van bij Resmed 50% (bij andere merken 30% of 40%) meestal gevolgd door zuurstof desaturatie van 3% (of 4% wat men ook wel hanteert = centenkwestie) in het bloed wat tot een arousal (ontwaking bewust of onbewust) vanuit de (diepe) slaap kan leiden. Doordat een hypopneu dus geen ademstop is, heeft men in Oscar geen tijd meer neergezet achter het incident Hypopneu. Incidenteel wordt dit ten onrechte nog wel eens getoond. Op deze wijze probeert men de Totale Tijd in Apneu (TTiA), de tijd dat je zonder lucht zit, zo zuiver mogelijk weer te geven.
- De slang instelling stond op “Slimline” en heb ik naar “standaard” gezet, maar volgens mij had ik dat niet moeten doen omdat ik lees dat een Slimline een diameter heeft van 15 mm tov een standaard slang die van oudsher 22 diameter had/heeft? Ik heb volgens mij geen officiële Slimline maar een standaard slang maar in ieder geval maar 15 diameter. (Zou zo’n Slimline zoveel soepeler zijn dan een standaard 15 mm?)
Er zit inderdaad tussen de diverse slangen een verschil in mm en in stugheid/soepelheid van het gebruikte materiaal. Standaard slangen hebben vaak een diameter van 19/22 mm en de slimline en de verwarmde Climatelineair slang hebben een diameter van 15 mm. Ik heb alleen ervaring met een standaard slang (6 jaar geleden) en ben eigenlijk direct overgestapt op de verwarmde slang, die lekker soepel is. Maar als jij een 15 mm diameter slang hebt, is dit waarschijnlijk de slimline slang en moet je de instelling daarop zetten. Het gebruik van een verkeerde slangdiameter kan een afwijking van de druk aan het einde van de slang geven, maar kan ook meer geluid door de slang richting het masker geven. Een veel gehoorde klacht bij Philipsgebruikers.
-Tevens geeft het apparaat een lekkage aan van 18L/min. Ik heb volgens mij weinig tot geen lekkage gehad maar wel een paar keer de mond open gehad vertelde mijn vrouw, dus komt die lekkage melding daar vandaan? Tevens zei ze dat met dit apparaat wat op autoset staat 6-11 druk, dat mijn ademhaling veel gelijkmatiger is dan met de Löwenstein die op vaste druk stond.
De lekkage die je ziet staan in het display is het 95% lekkage en zo'n lekkage kan 1 sec geduurd hebben. Dus dit zegt nog niet zoveel. In Oscar heb je de Onbedoelde Lek grafiek. Deze toont de lekkage onder de 24 liter per minuut (24 liter = red line in Oscar) en de lekkage boven de 24 liter per minuut. Is deze 30% van de gemeten tijd boven de 24 liter per minuut, dan kleurt de masker smiley rood i.p.v. groen. De lekkage kan inderdaad ontstaan door mondlekkage. Als de druk juist is ingesteld, blijft de mond vaak automatisch gesloten door de overdruk die ontstaat. Bij een wisselende druk instelling (6-11 cmh20) kan het dus zo zijn, dat de druk op een gegeven moment onvoldoende is om de mond door overdruk gesloten te houden.
Elk merk apparaat heeft zijn eigen algoritme en daardoor kun je ook net iets anders ademen. De AutoSet for Her versie heeft sowieso een ander algoritme dan de For Him versie. Bovendien heeft een cpap instelling een vaste druk, die niet omhoog kan als dit nodig is om een ademstop op te heffen die niet met de vast ingestelde druk kan worden opgeheven. Ook jij kan de AutoSet for Her eens uitproberen om te kijken of dit wellicht nog beter helpt.
https://apneuvereniging-site.e-captain.nl/bestanden/am2016-2-verschillen-tussen-mannen-en-vrouwen-met-apneu.pdf
- Tevens geeft het apparaat aan druk 10,8 dat is aardig tegen de ingestelde bovengrens van ingestelde 11.
Resmed apparaten gaan vaak vlak tegen de maximum ingestelde druk aan zitten om obstructieve ademstops te voorkomen. Je ziet dat dit nog niet helemaal gelukt is. Aan de andere kant, kan een hogere druk ook centraal apneu uitlokken. Dus het is een kwestie van uitproberen.
- En mbt tot je reactie in #4, is die ODI waarde in mijn onderzoeksuitslag een zuurstofdesaturatie? Dat wist ik namelijk niet.
zuurstof desaturatie index (oxygen desaturation index, ook wel ‘ODI’),
waarbij een ODI ≥5 past bij slaapapneu en de ODI sterk correleert met de ernst hiervan.
Dus een ODI van 72 per uur geeft dus een daling van 72 keer van het zuurstof in het bloed met 3 of 4 % weer. Dus ondanks dat je geen klachten ervaart, is behandeling weldegelijk noodzakelijk. Het voordeel voor jouw vrouw is dat deze nu ook in het weekend rustig kan slapen, net zoals door de weeks als jij op de weg zit.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al
lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar