Mra beugel en hoofdpijn

1
Hallo allemaal,

Even voorstellen ik ben fred 63jaar en heb sinds paar maanden een mra beugel.

Ik kamp voortdurend met hoofdpijn als ik van bed kom,heb de bekende onderzoeken gehad in martini groningen,
Ben verwezen naar lawant eelderwolde voor een mra beugel,een beugel met een blauw draadje waarbij je verschillende draadjes hebt om strakker te stellen,ik bleef veel koppijn houden en heb de beugel op grootste stad staan met draadje nr 7.
Slaap opzich goed maar mijn vrouw blijft vaak wakker door m'n gesnurk die ook wisselend is.
Ook een neusschotje onderzoek gehad ,maar twee artsen zeggen niets aan de hand de derde zegt staat behoorlijk scheef,bij het
aanzien kun je al zien dat één neusgat smaller is.
Nu zit ik niet te wachten op een operatie
En de onduidelijkheid van de artsen laat dan ook te wensen over hierin.

Zijn er personen met soortgelijke ervaringen en wat was de oplossing.

Gr fred.

Re: Mra beugel

2
We horen vaak dat MRAs niet of onvoldoende effectief zijn als behandeling. Het alternatief is CPAP, hebben de artsen daar al over gesproken?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Mra beugel

3
Dag Fred, de zus van mijn vriendin heeft zelf een neusschot operatie gehad en die verteld dat het haar goed hielp. ik weet echter alleen niet precies meer welke klachten ze had.

Om terug te komen op je vraag, ik had zelf voordat ik de diagnose apneu kreeg al last van hoofdpijn.
Echter heeft de MRA beugel dit niet bij mij verholpen, het werd erger. in mijn geval ga ik tandenknarsen door de beugel (tenminste dat vermoed ik omdat overal schrapen zitten op de beugel)

Door de MRA word je kaak in een onnatuurlijke positie gedwongen en dat levert spanning op, wat vgm dus hoofdpijn kan veroorzaken.

Ook helpt in mijn geval de MRA niet helemaal bij snurken. mijn apneus verminderen wel voor mijn gevoel(alsin iets fitter dan gebruikelijk) maar mijn vriendin heeft nog steeds regelmatig last van snurken. Alhoewel dit niet zo erg is als zonder MRA slapen.

Welk merk MRA beugel heb je? mijne is van somnomed en deze verstel je met een pin, geen elastiekjes nodig. misschien dat andere beugels wel helpen?
Deze werkte in het begin bij mij erg goed maar ik merk nu geen verbetering meer en lijkt voor mij alsof het alleen maar erger wordt.
Nu moet ik zeggen dat ik in de tijd dat ik de MRA kreeg ook gestopt ben met roken, en dit leek over het algemeen veel positiefs mee te brengen, dus mocht je roken is het standaard advies: stoppen.

Ik heb besloten om toch te gaan vragen naar een cpap. als 22 jarige vond ik dat een verschrikkelijke gedachte, maar ik zit liever m'n leven lang aan cpap dan die MRA beugel of geen behandeling.

Voor het scheve neusschot zou ik nog eens overleggen met een arts of dat effect heeft en echt nodig is? ik ben geen expert maar ik heb echt bar weinig positieve dingen gehoord over operaties bij snurken/apneu. maar dat zal per geval ook verschillen. zo ver ik op dit forum lees is het slim om eerst een slaap endoscopie te doen om te kijken waar de apneu of het snurken vandaan komt.

Ik kan je helaas nog geen oplossing hiervoor bieden, wel ga ik in Februari naar de longarts en ben van plan de KNO zo lang lastig te vallen dat ze me gewoon in Januari al laten komen, misschien dat daar nog iets uitkomt aangezien mijn vriendin ook opmerkte dat mijn neus scheef lijkt. dan zal ik nog een vervolg sturen/posten.

Ik vind het wel raar dat 3 artsen toch verschillende conclusies trekken, misschien kijken voor andere artsen?

laatste toevoeging: als de artsen puur op basis van hoofdpijn je een MRA aansmeren als hulpmiddel tegen hoofdpijn vind ik dat vrij droevig, aangezien de spanning op je kaak het naar mijn weten alleen maar erger maakt. maar ik ben geen arts dus kan hier verder niets over zeggen.
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]

Re: Mra beugel

4
Fred , MRA kan chronische hoofdpijn geven, dus denk daar aan. Vraag, ik neem aan dat je een slaaptest hebt ondergaan alvorens je de MRA kreeg aanbevolen. Hoe hoog was de gemeten AHI bij jouw slaaptest?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mra beugel

5
Misschien een willekeurige vraag, maar heb je toevallig ook allergieën?

Ikzelf heb vrij heftige hooikoorts en een nog ergere huisstofmijt allergie.
Voor zo ver ik gelezen heb kunnen deze allergieën ook hoofdpijn veroorzaken (en nog een andere berg aan klachten)

Ik heb zelf nu een winix zero compact gekocht. deze heeft een HEPA filter, koolstof filter en plasma wave.
ik heb er nog maar 1 nacht mee geslapen maar werd al wakker met een stuk minder hoofdpijn dan gebruikelijk.
helaas werkt het niet tegen hoofdpijn van een MRA.

Mocht je nog nooit getest zijn voor allergenen is het misschien slim om dit ook te laten doen?

vriendelijke groet.
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]

Re: Mra beugel

6
Dank voor jullie berichten,
Ik ga nog weer in overleg met de HA,
Wil een slaaptest zodat ze dan kunnen zien waar het snurken vandaan komt,ik zit niet te wachten op een operatie waarvan niet zeker is wat de oorzaak is.

Qua beugel moet ik zeggen qua stand dat ik dit wel kan hebben,en ja het geeft wel wat spanning in de kaken maar maar zakt ook weer weg is niet de veroorzaker van hoofdpijn volgens mij, ik denk nog steeds hoofdpijn door snurken en dat is nog niet verdwenen door de MRA.
De meeste hoofdpijn krijg ik s,morgens als ik uit bed ga,blijft de gehele dag,en nu ik erop let zet ik vaak het gebit klem bij bepaalde inspanningen en ook in slaap merk ik dat ik dit doe.
Krijg nog weer een vervolg onderzoek om te zien of mijn apneu ook daadwerkelijk heeft geholpen door de MRA.

Gr fred.

Re: Mra beugel

7
Ha Fred, ik werd jaren wakker met hoofdpijn s'morgens, soms trok het weg in de loop van de dag, soms niet. Uit slaaponderzoek bleek ik slaapapneu te hebben. Lang verhaal kort: begonnen met CPAP, daarmee ging ik me beter voelen. Daarnaast wilde ik een MRA beugel, begon met SomnoDent maar daar kon ik niet mee slapen, kreeg het benauwd, bleef snurken en veel hoofdpijn. Toen is mijn neus geopereerd. In eerste instantie was alles erger dan ooit, maar in de loop van anderhalf jaar is het beter geworden. Sindsdien geen hoofdpijn meer. Recent heb ik een ProSomnus Evo MRA aangemeten gekregen. Neusoperatie heeft mij zeker geholpen, dat in combi met ProSomnus lijkt mij goed te bevallen. De CPAP heb ik teruggestuurd en doe het nu zo voor zo lang het bevalt.