Introductie.

1
Hallo forumleden,
Ik ben John, 54 en werkzaam in het internationale wegtransport. Na een nachtje Watchpat op aanraden van de KNO arts kreeg ik deze diagnose: “Polygrafie (Watchpat 19-9-2022)
AHI 75.3/uur (aantal ademstops per uur), vooral obstructieve apneus, niet houdingsafhankelijk.
ODI 72/uur, geen langdurige hypoxemie.
Snurken gedurende 42.3% van de slaaptijd.“
Dit ter kennisgeving aangenomen want ik had, op een verstopte neus na, geen klachten en zag dat gedoe met een masker niet zitten. Na een aantal weken werd ik gebeld door de longarts hoe het ging met de CPAP? “Welke CPAP?” Er was blijkbaar iets mis gegaan in de communicatie bleek in ons prettige gesprek. Lang verhaal kort, er nog maar een poosje over nagedacht en toch maar gemeld dat ik het wel een poosje wilde proberen om te zien/ervaren hoe of wat.
Op 1 december werd er een Löwenstein Prisma bij me thuis bezorgd door een medewerker van Vivisol. Ondanks dat het vrijdagmiddag was, werd alle tijd genomen voor de uitleg, mijn vragen en na wat meten en wegen een apparaat met een aanlooptijd van 20 minuten op een vaste druk van 10 rijker inc een FX masker.
Vanaf dag 1 een gebruiksduur van meer dan 7 uur per nacht, AHI’s tussen de 3 e 6 dus prima in mijn ogen. Enige nadeel, veel lekkage en koude lucht.
Na het nodige inlezen hier en op de FB pagina in de kerstvakantie de stoute schoenen aangetrokken en zonder afspraak naar de Vivisol consulent in het Rivierenland gegaan en gevraagd om een P30i masker na de klachten over de FX uitgelegd te hebben.
Hier wederom een luisterend oor en met een nieuw masker naar huis. Na 2 nachten gevraagd om maat L ivm irritatie in een neusgat, bij Vivisol welke gelijk opgestuurd werd. Vanaf dat moment geen lekkage meer en slapen als een roos. Waar ik met het FX masker het apparaat het apparaat wel eens van het dashboard af trok omdat de slang wat kort leek heb ik nu met de aansluiting bovenop volledige bewegingsruimte,
Vorige week nog maar eens een mail gestuurd aan de OSAS verpleegkundige of ik niet eens een APAP kon proberen van Resmed, omdat ik hier goede dingen over las oa op deze site. Daarop kreeg ik als reactie dat dat momenteel lastig was ivm de beschikbaarheid van apparaten door de omruilacties van de Philips’. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik gisteren van mijn vrouw hoorde dat er een doos was binnengekomen met iets van Airsense 11 autoset. Tevens had ik gemeld dat ik wel eens een N30i neuskussen zou willen proberen, en deze is ook geleverd. Voor zover hulde aan Vivisol en dit weekend maar eens zien wat het nieuwe spul gaat bieden.
Al met al, tegen iets op gezien wat na twee maanden helemaal ingeburgerd is en nu zien dat we de AHI’s op nul krijgen. Heeft het me tot nu toe iets gebracht? Tsja, mijn vrouw heeft de paar nachten die ik thuis slaap geen last meer van gesnurk, dus slaapt dan veel beter, voor mezelf het voordeel dat ik er nauwelijks uit hoef om te plassen en ik slaap tegenwoordig uit in het weekend als ik geen wekker hoef te zetten. Vermoeidheid en iets van slaperigheid had ik niet, en heb ik nog steeds niet.
Het is een heel verhaal geworden, dus voor degenen die het hier lezen, dank voor uw aandacht. :-)

Groet John

Re: Introductie.

2
Welkom John, een heel verhaal ;)

Wat ik mij nu eigenlijk afvroeg, is werk je nog steeds in het internationale wegtransport?

Ook vroeg ik mij af of er tegen jou is gemeld dat je niet de eerste twee maanden als privé chauffeur en als beroepschauffeurs zelfs drie maanden niet mocht autorijden? Totdat je AHI gemiddeld 2 maanden (privé) of gemiddeld drie maanden (beroeps) onder de 15 per uur zit.

Verder heb je dit gemeld aan het CBR, want dan moet je elk jaar je rijbewijs voortaan verlengen na een herkeuring op apneu als beroepschauffeurs en als privé chauffeur elke drie jaar. Dit voor eigen rekening.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Introductie.

3
Goedenavond @RuudJ,
Ja nog steeds in werkzaam en nee, is me niet verteld dat ik niet meer zou mogen rijden, wel dat ik het bij het verlengen van het rijbewijs de gezondheidsverklaring naar waarheid in moet vullen. Deze heb ik de laatste keer ook naar waarheid ingevuld want zoals bij mijn “introductie” gemeld, ik heb tot op de dag van vandaag geen last van slaperigheid e/o me vermoeid of brak voelen. Gewoon nul klachten.. De enige reden wat de longarts aandroeg om me te overtuigen om met een CPAP te beginnen was dat al die AHI’s niet al te best voor mijn organen is. Tevens werd er gesproken over een (mogelijk?) asymptomatisch OSAS. (Vraag me niet wat dat precies inhoud want ik zou het niet weten?!)
Omdat ik, zeker doordeweeks, eigenlijk nooit thuis ben heb ik mijn consult met de longarts gehad toen ik in Denemarken rond reed. De enige afspraak waar ik een middagje vrij voor heb genomen is toen ik het apparaat kreeg en omdat dat een mogelijkheid bood op een vrijdagmiddag bij mij aan huis. Ik heb bijvoorbeeld zowel de longarts als de OSAS verpleegkundige nog nooit in levende lijve gezien! De enige keer dat ik een iemand gezien heb, was een receptioniste waar ik de Watchpat heb opgehaald. Voor de rest gaat alles per mail en telefoon.. Wat ik tot nu toe overigens prima vind.

Re: Introductie.

4
Okay John, dus houden zo als die gaat en kijken hoe het gaat met je nieuwe Resmed Airsense 11. Ik neem even aan, dat je dit apparaat gaat behouden en ik las dat je last hebt van veel koude lucht. Daarom adviseer ik je om voor dit apparaat de verwarmde slang aan te schaffen. Zodra je deze aansluit, zal je dit op het scherm zien doordat er Climate lineair connected wordt vermeldt.

Zet deze in het menu Mijn Opties op Auto stand. De Slangtemperatuur zet je dan ook op Auto stand. Hierdoor geeft de slang een temperatuur af van 27 graden Celsius. Het apparaat houd nu de relatieve vochtigheid op gemiddeld 85 % en doet dit samen met de bevochtiger (nu niet meer handmatig in te stellen) en houd rekening met de omgevingsfactoren zoals cabine temperatuur en vochtigheid.

Het enige waar jij nu rekening mee moet houden is dat het apparaat, de bevochtiger en de verwarmde slang niet jouw accu pakket van je vrachtwagen leeg trekt. Maar ik neem aan dat je daar voldoende energie voor hebt, want je zal daar ook wel een koelkastje en een tv in hebben staan.

Gelukkig heb je de therapie toch genomen ondanks dat je geen klachten hebt van jouw hoge AHI score. Mijn schoonvader was ook 54 jaar, zelfde beroep als jij, hij reed op Engeland-Italië en soms ook naar Rusland. Had ook apneu en snurkte zo luid dat geen van zijn collega's aan boord van de Ferry bij hem in de buurt wilde slapen.

Hij werd niet behandeld, praatte er nooit over en kreeg één maand voor zijn 55ste verjaardag een hersenstaminfarct en raakte links geheel verlamd. Einde beroep. Begin van een 16 jarige traject waarin hij met tegenzin berustte dat hij invalide was geworden. Een rolstoel was niets voor hem. In die 16 jaar kreeg hij ook een heftige hartaanval, waar hij zelf tot zijn grootste spijt niet aan overleed. Pas nadat zijn verlamde been afstierf door bloedvaatvernauwing en deze deels afgezet moest worden, kreeg hij op de dag van deze telefonische melding een paar uur daarna een voor hem fatale herseninfarct. De rolstoel waar hij absoluut in zou belanden en nog meer ellende is hem bespaard gebleven. Al die jaren doorgesnurkt zonder enige vorm van therapie tegen slaapapneu.

Apneu therapie is o zo belangrijk, ook als je geen klachten hebt, want zuurstofdesaturatie van 72 /uur en een AHI van 75,3 /uur zijn zeker waarden die niet goed zijn voor al je organen, lichaam en geest.

De Cpap altijd gebruiken ook bij een Powernap is het advies van de Apneuvereniging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Introductie.

5
Die koude lucht was alleen met het eerste FX masker, nu geen last meer met de P30i. Mbt de Resmed, ik denk dat die blijvend is maar stuur voorlopig de Löwenstein nog niet terug. Komend weekend maar eens kijken wat dat apparaat doet, net als uitproberen van het N30i neuskussen. Stroom is geen probleem, wordt gevoed uit een 1500 watt omvormer. Voor de rest ook alles op stroom aan boord. Tv/dvd, Digitenne tuner, koelkast, koffiepot, magnetron en dan nog de nodige laders voor tablets en telefoon.
Mbt de mogelijke ziektebeelden, die heb ik uiteraard gelezen en daarom is een nul AHI mijn streven maar voor de rest weiger ik me te laten leiden of misschien wel lijden, door angst. Mijn vader is maar 44 geworden dus heb dat een klein beetje gehad toen mijn dochter nog klein was, maar die is ondertussen bijna 20, heeft een rijbewijs en studeert zonder opbouw van studieschuld dus die zorg is weg.
Overigens realiseer ik me terdege dat mensen die wel veel langdurige lichamelijke (apneu-) klachten hebben hier heel anders over zullen denken e/o anders tegen aan zullen kijken en zal ik dat zeker niet bagatelliseren! Wat dat betreft prijs ik me nog altijd gelukkig zul je me zeker niet horen klagen..

Re: Introductie.

6
Mooi John, overigens is de hoofdtaak van de verwarmde slang, het voorkomen van condens in de slang bij een (te) koude omgevingstemperatuur t.o.v. de temperatuur van de lucht in de slang. Bij daling van omgeving temperatuur stijgt de kans op condens in de slang en daarmee de kans op een borrelend geluid en een regen douche in het gezicht. Bij komend voordeel meer comfort bij het slapen en de slijmvliezen hoeven minder hard te werken om de temperatuur van de lucht richting de 37 °C te brengen.

Hier meer uitleg over apneu , waarbij ook over 'asymptomatische OSA' onder de kop tekst "Klachten" wordt gesproken.

https://www.longcijfers.nl/longziekte/slaapapneu/wat-is-slaapapneu/
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Introductie.

7
@RuudJ Een paar vraagjes na eerste nacht Resmed 11 Autoset.

- De app en de slaapwergave van het apparaat geven een AHI score aan van 2,8 gebeurtenissen per uur. Daaronder staan totale AI 1,6, obstructieve Ai 0,6 en centrale Ai 0,7. Hoe kom ik dan aan die 2,8?
- De slang instelling stond op “Slimline” en heb ik naar “standaard” gezet, maar volgens mij had ik dat niet moeten doen omdat ik lees dat een Slimline een diameter heeft van 15 mm tov een standaard slang die van oudsher 22 diameter had/heeft? Ik heb volgens mij geen officiële Slimline maar een standaard slang maar in ieder geval maar 15 diameter. (Zou zo’n Slimline zoveel soepeler zijn dan een standaard 15 mm?)
- Tevens geeft het apparaat een lekkage aan van 18L/min. Ik heb volgens mij weinig tot geen lekkage gehad maar wel een paar keer de mond open gehad vertelde mijn vrouw, dus komt die lekkage melding daar vandaan? Tevens zei ze dat met dit apparaat wat op autoset staat 6-11 druk, dat mijn ademhaling veel gelijkmatiger is dan met de Löwenstein die op vaste druk stond. Edit: gevonden hier binnen het forum dat lekkage cijfer voort kan vloeien uit open mond, en dat 18L niets apart is bij een druk rond de 9 a 10.
- Tevens geeft het apparaat aan druk 10,8 dat is aardig tegen de ingestelde bovengrens van ingestelde 11.
- En mbt tot je reactie in #4, is die ODI waarde in mijn onderzoeksuitslag een zuurstofdesaturatie? Dat wist ik namelijk niet.

Alvast dank voor je eventuele antwoorden. John

Re: Introductie.

8
Is de Löwenstein en de Resmed qua geluid gelijk aan elkaar John?
- De app en de slaapweergave van het apparaat geven een AHI score aan van 2,8 gebeurtenissen per uur. Daaronder staan totale AI 1,6, obstructieve Ai 0,6 en centrale Ai 0,7. Hoe kom ik dan aan die 2,8?
De AHI staat voor (Totale) Apneu Hypopneu Index altijd weergegeven per uur. De Totale AI = Obstructief Apneu + Centraal Apneu (+ RERA) = 0,6 + 0,7 + 0,3 = 1,6 /uur.

Dan is de Hypopneu = AHI minus Totale Apneu = 2,8 minus 1,6 = 1,2 /uur. Ik neem aan dat je apparaat is ingesteld op AutoSet for Him. Als dit klopt, dan heb ik de volgende vraag: Zie jij ook ergen op het display of in de myAir App het woord RERA staan? Bij de AutoSet for Her (ook een optie van jouw Resmed AirSense 11 apparaat) wordt RERA standaard getoond, maar ik weet niet of dit ook bij de AutoSet for Him zo is. Dit zou namelijk het verschil kunnen verklaren van die 0,3/uur.

Want Totale Apneu = OA + CA = 0,6 + 0,7 = 1,3 terwijl jij aangaf dat Totale AI = 1,6 /uur.

Een RERA wordt vaak over het hoofd gezien bij PSG metingen. Met een Watchpat meting wordt deze wel zichtbaar gemaakt. Een RERA is een kortstondige ademstop korter dan 10 sec die vaak ook geen 3% daling van het zuurstof veroorzaakt, maar die als deze veelvuldig voorkomen, je wel ontzettend vermoeid kunnen maken omdat je slaap veelvuldig kan worden gestoord. AHI= Apneu + Hypopneu Index & RDI = AHI + RERA. RDI = Respiratory disturbance index = Ademhalingsstoringsindex. RERA is de afkorting voor Respiratory Effort Related Arousal (Aan ademhalingsinspanning gerelateerde ontwaking) en is in wezen een zeer kort waakmoment van een paar seconden die volgt na gedeeltelijke obstructie van de luchtwegen.

Je kunt, als je er meer van wilt weten, gebruik gaan maken van de gratis software Oscar, deze maakt in cijfers (tabellen) en vooral in grafieken zichtbaar wat er in de nacht gebeurt met jouw ademhaling (Luchtstroom sterkte grafiek) en toont alle incidenten in een incident markeringen grafiek. Zo kun je zien hoe vaak, wanneer en hoe lang ademstops duren (tijd in sec achter het incident). Hypopneus zijn geen ademstops, maar ademhalingen met een afnemend teugvolume van bij Resmed 50% (bij andere merken 30% of 40%) meestal gevolgd door zuurstof desaturatie van 3% (of 4% wat men ook wel hanteert = centenkwestie) in het bloed wat tot een arousal (ontwaking bewust of onbewust) vanuit de (diepe) slaap kan leiden. Doordat een hypopneu dus geen ademstop is, heeft men in Oscar geen tijd meer neergezet achter het incident Hypopneu. Incidenteel wordt dit ten onrechte nog wel eens getoond. Op deze wijze probeert men de Totale Tijd in Apneu (TTiA), de tijd dat je zonder lucht zit, zo zuiver mogelijk weer te geven.
- De slang instelling stond op “Slimline” en heb ik naar “standaard” gezet, maar volgens mij had ik dat niet moeten doen omdat ik lees dat een Slimline een diameter heeft van 15 mm tov een standaard slang die van oudsher 22 diameter had/heeft? Ik heb volgens mij geen officiële Slimline maar een standaard slang maar in ieder geval maar 15 diameter. (Zou zo’n Slimline zoveel soepeler zijn dan een standaard 15 mm?)
Er zit inderdaad tussen de diverse slangen een verschil in mm en in stugheid/soepelheid van het gebruikte materiaal. Standaard slangen hebben vaak een diameter van 19/22 mm en de slimline en de verwarmde Climatelineair slang hebben een diameter van 15 mm. Ik heb alleen ervaring met een standaard slang (6 jaar geleden) en ben eigenlijk direct overgestapt op de verwarmde slang, die lekker soepel is. Maar als jij een 15 mm diameter slang hebt, is dit waarschijnlijk de slimline slang en moet je de instelling daarop zetten. Het gebruik van een verkeerde slangdiameter kan een afwijking van de druk aan het einde van de slang geven, maar kan ook meer geluid door de slang richting het masker geven. Een veel gehoorde klacht bij Philipsgebruikers.
-Tevens geeft het apparaat een lekkage aan van 18L/min. Ik heb volgens mij weinig tot geen lekkage gehad maar wel een paar keer de mond open gehad vertelde mijn vrouw, dus komt die lekkage melding daar vandaan? Tevens zei ze dat met dit apparaat wat op autoset staat 6-11 druk, dat mijn ademhaling veel gelijkmatiger is dan met de Löwenstein die op vaste druk stond.
De lekkage die je ziet staan in het display is het 95% lekkage en zo'n lekkage kan 1 sec geduurd hebben. Dus dit zegt nog niet zoveel. In Oscar heb je de Onbedoelde Lek grafiek. Deze toont de lekkage onder de 24 liter per minuut (24 liter = red line in Oscar) en de lekkage boven de 24 liter per minuut. Is deze 30% van de gemeten tijd boven de 24 liter per minuut, dan kleurt de masker smiley rood i.p.v. groen. De lekkage kan inderdaad ontstaan door mondlekkage. Als de druk juist is ingesteld, blijft de mond vaak automatisch gesloten door de overdruk die ontstaat. Bij een wisselende druk instelling (6-11 cmh20) kan het dus zo zijn, dat de druk op een gegeven moment onvoldoende is om de mond door overdruk gesloten te houden.

Elk merk apparaat heeft zijn eigen algoritme en daardoor kun je ook net iets anders ademen. De AutoSet for Her versie heeft sowieso een ander algoritme dan de For Him versie. Bovendien heeft een cpap instelling een vaste druk, die niet omhoog kan als dit nodig is om een ademstop op te heffen die niet met de vast ingestelde druk kan worden opgeheven. Ook jij kan de AutoSet for Her eens uitproberen om te kijken of dit wellicht nog beter helpt.

https://apneuvereniging-site.e-captain.nl/bestanden/am2016-2-verschillen-tussen-mannen-en-vrouwen-met-apneu.pdf
- Tevens geeft het apparaat aan druk 10,8 dat is aardig tegen de ingestelde bovengrens van ingestelde 11.
Resmed apparaten gaan vaak vlak tegen de maximum ingestelde druk aan zitten om obstructieve ademstops te voorkomen. Je ziet dat dit nog niet helemaal gelukt is. Aan de andere kant, kan een hogere druk ook centraal apneu uitlokken. Dus het is een kwestie van uitproberen.
- En mbt tot je reactie in #4, is die ODI waarde in mijn onderzoeksuitslag een zuurstofdesaturatie? Dat wist ik namelijk niet.
zuurstof desaturatie index (oxygen desaturation index, ook wel ‘ODI’),
waarbij een ODI ≥5 past bij slaapapneu en de ODI sterk correleert met de ernst hiervan.

Dus een ODI van 72 per uur geeft dus een daling van 72 keer van het zuurstof in het bloed met 3 of 4 % weer. Dus ondanks dat je geen klachten ervaart, is behandeling weldegelijk noodzakelijk. Het voordeel voor jouw vrouw is dat deze nu ook in het weekend rustig kan slapen, net zoals door de weeks als jij op de weg zit.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Introductie.

9
“Is de Löwenstein en de Resmed qua geluid gelijk aan elkaar John?”

Ja. Tenminste, maken beide géén geluid. Alleen wat luchtstroming door de slang en ik had ‘t idee dat dat bij de Resmed een fractie meer was dan bij de Löwenstein, maar beide te verwaarlozen. (Ik gebruik op de Resmed tot nu toe nog de slang die ik gekregen heb bij de Löwenstein, omdat die nieuw bijgeleverde ook 15 mm is.)

“Zie jij ook ergen op het display of in de myAir App het woord RERA staan? Bij de AutoSet for Her (ook een optie van jouw Resmed AirSense 11 apparaat) wordt RERA standaard getoond, maar ik weet niet of dit ook bij de AutoSet for Him zo is.”

Nee, nergens RERA zien staan. Zit inderdaad wel een Autoset for Her op. EDIT: Ik heb eerder een rapport opgevraagd van de Löwenstein en daar stond over de afgelopen 45 dagen een RERA index van 2 / uur en periodieke ademhaling 1%. Andere waardes over die periode waren: oAi 1/uur, oHi 3/uur, cAi 0/uur, cHi 4/uur. AHI incl cH 8/uur.

Over oskar, ik heb alleen een iPad dus geen Windows pc of laptop, dus denk niet dat ik er dan iets mee kan?

Overigens gaf de Resmed app aan dat ik 18 keer het masker afgezet zou hebben. Daar klopt niks van. Net weer even een kwartiertje geprobeerd nadat ik de slang weer op Slimline heb gezet en gaf die weer 2 keer masker af/op aan. Of het moet te maken hebben dat het apparaat op neusmasker staat ipv op kussentjes, maar dat probeer ik later nog wel even.
Laatst gewijzigd door JohnR op 04 feb 2023, 20:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Introductie.

10
RuudJ schreef: 04 feb 2023, 12:05 Een RERA is een kortstondige ademstop korter dan 10 sec die vaak ook geen 3% daling van het zuurstof veroorzaakt
Kleine correctie: Een RERA is een episode van Flow Limitation per definitie 10 seconden of langer die leidt tot een arousal. Een RERA is dus geen ademstop, want je blijft doorademen, maar gehinderd. Het is ook geen hypopneu want hypopneus vereisen 30% of meer amplitudevermindering. RERAs dekken dus het gebied tussen 0% en 30% amplitudevermindering.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Introductie.

11
Gisteravond instellingen gewijzigd naar SlimLine slang ivm de 15 mm diameter en maskertype naar kussentjes voor de goede lekkage berekening zoals ik op FB had gelezen in een post van @RuudJ .

De cijfers van vanmorgen, AHI 3.4, totale Ai 1.4, obstructieve Ai 0.3, centrale Ai 1.0, dus als ik het goed begrijp is 1.4 - 1.3 = 0.1 RERA?
En 3.4 - 1.4 = 2.0 Hypopneu?
Lekkage gezakt naar 13L/min terwijl ik het nu wel een paar keer heb voelen lekken toen ik mijn gezicht in het kussen drukte. Volgens mijn vrouw valt af en toe mijn mond nog wel open wat wat gegorgel geeft. Dit gebeurde met de Löwenstein overigens ook, dus niet na wisseling van apparaat.
Tevens zegt de app dat ik masker vannacht 4 keer af/opgezet heb, nou die is totaal niet af geweest dus het zal wel..

Re: Introductie.

12
JohnR schreef: 05 feb 2023, 09:51 De cijfers van vanmorgen, AHI 3.4, totale Ai 1.4, obstructieve Ai 0.3, centrale Ai 1.0, dus als ik het goed begrijp is 1.4 - 1.3 = 0.1 RERA?
U noemt hier geen indices waar RERAs in zijn opgenomen. RERAs worden alleen geteld in de RDI of de RERA-index. (Per definitie is RDI = AHI + RERA_index)

Ik begrijp die nadruk op RERAs niet helemaal. xPAP Apparaten zijn niet in staat om RERAs te detecteren, dat kan alleen met een volledige PSG met EEG. Wat fabrikanten van apparaten doen is een "fake RERA" meting toevoegen voor marketing-doeleinden. Als je de kleine lettertjes leest dan blijkt daar ook uit dat het niets betekent.

Het is dus een zinloze discussie. Als je geinteresseerd bent in residuele Flow Limitation (en dat zou ik sterk aanraden) dan heeft het alleen maar zin om handmatig met het "timmermansoog" naar de flow rate grafiek te kijken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Introductie.

13
Duidelijk.
Die Flow Limitation is zichtbaar in Oscar? Zo ja, wat heb ik nodig om Oscar te kunnen gebruiken, bijvoorbeeld een mini laptop met sd-kaart lezer en een bepaalde basis software of zo, want op een iPad is het niet mogelijk om dat te installeren? Edit: Er is wel een pc, en zal een lezer voor de SD-kaart bestellen.
Op zich lijken de bovengenoemde huidige waarden acceptabel maar het streven is nul op alle waarden of denkt u (@persluchtpiraat ) hier anders over?
Laatst gewijzigd door JohnR op 05 feb 2023, 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Introductie.

14
JohnR schreef: 05 feb 2023, 12:07 Die Flow Limitation is zichtbaar in Oscar? Zo ja, wat heb ik nodig om Oscar te kunnen gebruiken, bijvoorbeeld een mini laptop met sd-kaart lezer en een bepaalde basis software of zo, want op een iPad is het niet mogelijk om dat te installeren?
Er bestaat ook tegenwoordig https://home.sleephq.com/ wat vergelijkbare functies heeft als OSCAR maar dan werkt in een browser, vermoedelijk ook op een tablet.
JohnR schreef: 05 feb 2023, 12:07 Op zich lijken de bovengenoemde huidige waarden acceptabel maar het streven is nul op alle waarden of denkt u (@persluchtpiraat ) hier anders over?
Laten we zeggen "theoretisch naar nul" maar wel met in gedachten dat er altijd vals positieven zullen zijn. Daarnaast is de "totale aanblik" van Flow Limitation wel zinnig om daarnaar te kijken, zeker als je merkbare restklachten hebt terwijl de "getalletjes" laag zijn en de dokter supertevreden. En zelfs als je geen merkbare restklachten hebt dan is het zinnig om er een keer naar te kijken, omdat je eigenlijk nooit op het gevoel kan weten of je 100% behandeld bent.

In de jaren 2017-2021 heb ik stapsgewijs verbeteringen aan mijn behandelingseffectiviteit gemaakt, en elke keer was ik verbaasd over hoe goed de verbetering voelde. Alles wordt uiteindelijk een "nieuwe normaal" maar wanneer weet je dat je op 100% zit?

In mijn geval was 100% de totale controle van Flow Limitation door middel van ASV. Het verschil was subtiel, maar de cognitieve verbetering had grote gevolgen: sinds de ASV kan ik weer werken op zeer hoog niveau, en aangezien ik nog jong ben heeft dat uiteraard ENORME gevolgen voor de ontwikkeling van mijn loopbaan.

Nu zeg ik zeker niet dat iedereen ASV nodig heeft. Maar iedereen verdient het om hoe dan ook naar 100% behandelingseffectiviteit te komen, en daarvoor kan je helaas niet op de artsen vertrouwen, want die vinden het al prima als "het getalletje laag is." Ze hebben werkelijk geen idee.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Introductie.

16
ASV = Adaptive Servo Ventilation

ASV is zeg maar de 3e trap. CPAP houdt alleen de ademweg stabiel. BiPAP doet hetzelfde, maar geeft daarnaast een vaste hoeveelheid "adembekrachtiging." ASV is als BiPAP, maar dan heb je voor elke individuele ademhaling een precies afgewogen variabele hoeveelheid bekrachtiging.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Introductie.

18
Ik weet niet of ik wijzer zou worden uit die tekst 🤔
Heeft betrekking op een lagedruk ventilator met elektronische drukregeling. De druk van het apparaat wordt continu aangepast voor ondersteuning van de ademhaling. Het apparaat verbetert de ademhaling door het leveren van lucht onder druk door een patiënten schakeling. Het detecteert de ademinspanning van de patiënt door het bewaken van de luchtstroom in de schakeling en regelt zijn uitvoer om te helpen bij inademing en uitademing.
Lagedruk? Patiënten schakeling?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Introductie.

20
@persluchtpiraat “Laten we zeggen "theoretisch naar nul" maar wel met in gedachten dat er altijd vals positieven zullen zijn. Daarnaast is de "totale aanblik" van Flow Limitation wel zinnig om daarnaar te kijken, zeker als je merkbare restklachten hebt terwijl de "getalletjes" laag zijn en de dokter supertevreden. En zelfs als je geen merkbare restklachten hebt dan is het zinnig om er een keer naar te kijken, omdat je eigenlijk nooit op het gevoel kan weten of je 100% behandeld bent.“

Ondertussen Oscar op de zakelijke pc hier in het kantoor aan huis geïnstalleerd, maar kon de Flow Limitation niet zo snel gevonden krijgen, maar zal eerdaags nog eens kijken. Wel allerhande grafieken en waardes maar vond het te koud om daar te blijven dus kijk later nog wel eens. Ik las wel dat in de kantlijn bij apparaat gegevens ergens stond dat mijn verwarmde slang op 26 graden zou staan, terwijl ik die niet eens heb en er ook geen bevochtiger geplaatst is. Staat ook in de instellingen als “off” als het goed is.

Na twee maanden Löwenstein, die over het algemeen redelijk bekritiseerd word, de eerste week Resmed achter de rug. Eerste verschil, de Prisma is gewoon geluidloos en deze Autoset 11 hoor je. Weliswaar minimaal en zeker niet ergerlijk of storend maar je (ik) hoort de luchtstroom dus net of er iemand naast je ligt. Tweede, de Resmed is veel lichter en voelt hierdoor minder robuust aan. In mijn auto pak ik het apparaat iedere avond en ochtend in en uit dus dat voel je. Het derde punt, de aansluiting vd slang zit op de Resmed aan de achterkant. Op een nachtkastje misschien praktisch maar in een vrachtauto niet. Want omdat die op het dashboard staat, dus niet direct naast je, kost die achteraansluiting gewoon een cm of 30 aan bewegingsvrijheid op de toch al niet ruim bemeten 180 cm slang lengte.

Voor de rest, de APAP staat ingesteld op 6-11 druk. Die 6 vind ik eigenlijk iets te laag om mee te beginnen. Net alsof je niet genoeg lucht krijg als je aanvangt, met de doppen in de neus en mond dicht. Kan overigens ook aan mijn scheve neusschot liggen. Eenmaal gewend merk je er niks van en ik voel ook geen enkel drukverschil in variabelen tussen 6 en 11. Af en toe kijk ik op de display en of er nu 7,0 of 10,8 staat, ik merk er niks van. Ik heb het idee dat de Prisma veel meer druk leverde, zowel bij de 9 als de 10 instelling. Ook gebaseerd op de hoeveelheid lucht die door het masker op de hoofdaansluiting wordt afgeblazen. Voor de rest functioneert het volgens mij aardig en is me gevraagd even van de instellingen af te blijven, zodat de vpk eind van deze maand de balans op kan maken van de APAP instelling.