Veel maskerlekkage, weet iemand een oplossing?

1
Hallo lotgenoten

Ik heb nogal veel last van maskerlekkage. Ik zit over de hele linie (ben nu ruim een jaar aan de cpap) iets boven de norm (heb de resmed autoset 10 elite). Vannacht bijv 36 l bij 10 ahi.

Soms word ik ook wakker van geblaas of gepiep. Ik maak mijn fullfacemasker om de dag schoon en gebruik geen creme oid op mijn gezicht. Ook de rest reinig ik zoals voorgeschreven.

Wel heb ik de banden die over mijn voorhoofd lopen ietsje minder strak staan omdat er een lelijke horizontale deuk in mijn voorhoofd verschijnt als ze goed strak zitten. Ik ben bang dat die uiteindelijk blijvend zouden worden, vandaar dat ik ze ietsje losser heb gezet.

Heeft iemand een tip die ik kan proberen om de lekkage te verminderen? Ik denk dat uiteindelijk een ander masker misschien de oplossing is, maar ik heb zoveel aan mn hoofd (ook figuurlijk) dat ik het regelen en uitproberen van een nieuw masker er nu even niet bij kan hebben.

Hopelijk heeft iemand hier een goede suggestie die ik eerst kan uitproberen. Mijn aantallen ademstops zijn overigens ook nog steeds wat te hoog dus ben helaas nog niet stabiel qua behandeling.

Alvast bedankt!

Re: Veel maskerlekkage, weet iemand een oplossing?

2
Om strepen te voorkomen plaatsen sommige mensen van die ronde make-up verwijderaar wattenschijfjes onder de bandjes. De druk wordt dan anders verdeeld.

Vraag: als jij jouw ff masker op je gezicht plaatst en je Cpap aan hebt gezet, trek je dan het masker even iets van het gezicht af (alle lucht lekt nu onder het masker weg) en plaats je het daarna weer terug? Op deze wijze wordt de silicone rand goed gevormd aan de vorm van het gezicht.

Vraag: wat is de ingestelde vaste druk?

Vraag: maak je gebruik van de Aanlooptijd, zoja hoelang en wat is de daarbij gebruikte Startdruk?

Vraag: maak je gebruik van de bevochtiger en van een verwarmde slang?

Vraag: maak je gebruik van de EPR functie, waarmee je de inkomende luchtstroom in druk kunt verlagen tijdens het uitademen?

Wil je deze vragen even beantwoorden, zodat we een beter beeld kunnen krijgen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel maskerlekkage, weet iemand een oplossing?

3
Welk masker is het? Ik vermoed een oud model, omdat de meeste modellen van de laatste 5 jaar geen banden meer hebben over het voorhoofd. Strak trekken bij een F&P Vitera of Simplus heeft geen zin, het masker komt niet strakker op het gezicht.
Margaretha2021 schreef: om de dag schoon
Maak dat elke dag. Een vettig masker glibbert over het gezicht, met lekkage als gevolg.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Veel maskerlekkage, weet iemand een oplossing?

4
Ruud en PLP, dank voor jullie reacties.
Hieronder mijn antwoorden.

Ik zal proberen voortaan dagelijks mijn masker te reinigen, maar vraag me af of dat het probleem is.

Vraag: als jij jouw ff masker op je gezicht plaatst en je Cpap aan hebt gezet, trek je dan het masker even iets van het gezicht af (alle lucht lekt nu onder het masker weg) en plaats je het daarna weer terug? Op deze wijze wordt de silicone rand goed gevormd aan de vorm van het gezicht.

Ja, dat doe ik.

Vraag: wat is de ingestelde vaste druk?

6.6

Vraag: maak je gebruik van de Aanlooptijd, zoja hoelang en wat is de daarbij gebruikte Startdruk?

Aanlooptijd heb ik op 20 min gezet en de startdruk is 4.

Vraag: maak je gebruik van de bevochtiger en van een verwarmde slang?

Ja, van beide.

Vraag: maak je gebruik van de EPR functie, waarmee je de inkomende luchtstroom in druk kunt verlagen tijdens het uitademen?

Nee. Heb ik afgelopen jaar wel uitgeprobeerd, evenals een hogere druk om mijn ahi lager te krijgen, maar dat is me niet goed bevallen. Alles staat nu weer op de beginstanden die ik in december 2021 bij de start kreeg.

Wil je deze vragen even beantwoorden, zodat we een beter beeld kunnen krijgen?

Re: Veel maskerlekkage, weet iemand een oplossing?

6
Bedankt voor jouw antwoorden. Een aanlooptijd van 20 minuten met een startdruk van 4 cmh2o is eigenlijk funest voor het voorkomen van ademstops.

Vraag: Heb je al eens geprobeerd om zonder Aanlooptijd en startdruk direct op de ingestelde druk van 6,6 cmh2o te gaan slapen en dan te kijken wat voor invloed dit heeft op de AHI score, dus op de ademstops en hypopneus?

Vraag: wat is jouw AHI score gemiddeld op dit moment bij een druk van 6,6 cmh2o?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel maskerlekkage, weet iemand een oplossing?

7
Veel kun je niet doen, vaak zijn het lapmiddeltjes.
Op het Apneaforum is er ook veel over geschreven.
Het masker elke morgen goed schoonmaken met milde zeep (neutral) is een eerste vereiste.
De huid voor de nacht nog even ontvetten scheelt iets, echter na zo'n 4 uur is het vetlaagje weer aanwezig en kans op lekken weer groter. (op Apneaforum gelezen en mijn eigen ervaring)
Het apparaat, de Resmed geeft snel lek aan, sommige andere apparaten accepteren veel hogere lek voordat ze daar moeite mee krijgen.
Zowel jijzelf als het apparaat hebben dus last van lekken.
Dan zijn er nog stoffen (liners) te krijgen om te proberen een barrière tussen de huid aan te brengen.
IMG_20230213_111934.png
Hoe je het ook wend of keert het blijft zoeken naar een ideale situatie. Veel omstandigheden spelen mee, vette huid, de ingestelde druk, registratie gevoeligheid apparaat, enz

Re: Veel maskerlekkage, weet iemand een oplossing?

8
Ik slaap heel moeilijk in dus die twintig minuten aanlooptijd op 4 waarin ik niks merk van de druk vind ik heel fijn en ik kan me niet voorstellen dat dat effect heeft op het totale aantal ademstops gedurende een hele nacht.

Ik zat het afgelopen jaar op 12 ahi gemiddeld, waarvan bijna de helft centrale apneus. Slik ook medicatie die die kunnen uitlokken dus daar moet ik mee aan de slag. Bij slaaponderzoek zat ik op 40 ahi, toen voornamelijk obstructieve.

Helaas is mijn gezondheid en vooral mijn ‘kwaliteit van leven’ er niet beter op geworden sinds ik de osas-diagnose in okt 21 kreeg, juist minder.

Ik heb het afgelopen jaar veel zelf gesleuteld aan de instellingen en daar was de osas-verpleegkundige die ik pas sprak niet blij mee. Omdat het zelf sleutelen me niks goeds heeft opgeleverd doe ik nu niets meer zonder overleg met de verpleegkundige.

Waarom ik zoveel zelf heb gesleuteld? Ik heb ook diabetes type 1 en ervaar een heel groot verschil in zorg bij de diabetes en de apneu. Met osas word je behoorlijk in het diepe gegooid, vind ik. Dit heb ik ook - netjes - aangegeven bij de verpleegkundige. Ik had geen zin om steeds maar een consulent of verpleegkundige te gaan bellen in het afgelopen jaar, vandaar mijn zelfbehandeling, maar dat heeft me dus weinig goeds gebracht.

Ik gebruik ook een glucosesensor en ben dus voortdurend allerlei metingen in de gaten aan het houden. Een paar maanden geleden heb ik het scherm van de resmed afgeplakt en kijk alleen s ochtends naar de score (maar dat lukt niet altijd want soms s nachts natuurlijk toch nieuwsgierig). Maar al dat inzicht in je suiker- en apneu-scores maakt een mens er niet relaxter op.

Heb een keer aan een longarts gevraagd (niet mijn eigen longarts want die heb ik niet, ik heb er iig nog nooit een gezien voor de apneu) waarom er zoveel verschil zit tussen diabeteszorg en apneuzorg. Het antwoord was: als je je insuline niet neemt ben je binnen een paar dagen dood, bij osas loopt het niet zo’n vaart.

Zo, dat was een heel verhaal.
Het moest er kennelijk even uit.