Bradycardie

1
Ik zit nu zo'n 17 maanden aan de CPAP. Het helpt wel wat, maar ik ben nog steeds vaak moe. Laatst deed ik een PSG met CPAP. Opvallend was dat mijn hartslag in rust best laag was: 35-40 bpm. Tegelijkertijd is er ook sprake van veel heartrate variatie. Geen noemenswaardige desaturaties en AHi 0,0.

Zou die lage hartslag erop kunnen wijzen dat er toch iets nog niet helemaal goed zit? Ik heb geen sporthart, ben niet duizelig of benauwd en geen pijn op de borst. Alleen moe en matig uithoudingsvermogen.

Volgens mijn PSG had ik een ruime hoeveelheid REM en diepe slaap (N3). Tijdens REM zie ik in Oscar nog wel een minder mooi sinuspatroon in de flowrategrafiek. Ik ga het ziekenhuis vragen om daar de ruwe data nog eens op na te lopen.

Verder heb ik een hoge PLM index (85/h) maar is de arousal index maar 6,6/h.

Hoor graag jullie ideeen, dan neem ik die mee in mijn gesprek met de arts.

Alvast dank!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Bradycardie

2
In mijn idee zou het wel eens zo kunnen zijn dat de lage hartslag samenhangt met een oorzaak voor de PLM.

Ijzertekort, stofwisseling, nier- / schildklierproblemen en dergelijken kunnen beide veroorzaken.

PLM is wel lastig, vaak 'weten ze' / 'is' de oorzaak niet te vinden, maar het is wel belangrijk vindbare oorzaken uit te sluiten.
Wat meer info hier te lezen https://www.asz.nl/folders/plmd_627/per ... -slaap.pdf

AHI kan 0 zijn maar met een stevige vorm van PLM rust iemand inderdaad niet uit. Leeftijd speelt hierin ook zeker een rol.

Re: Bradycardie

3
DirkV schreef: 19 feb 2023, 20:22 Tijdens REM zie ik in Oscar nog wel een minder mooi sinuspatroon in de flowrategrafiek
Zijn dat soort incidenten ook zo vaak voorkomend dat ze > 60 "reacties" per uur kunnen verklaren?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i