Re: Ook nieuw na diagnose osas / afkicken van adrenaline?

41
Heb weer een vraag:
Sinds 21 januari, dus nu 2 maanden, heb ik bi-level-therapie.
Ik merk nog helemaal geen verbetering mbt slaperigheid overdag.
Wel lijkt mijn hormoonhuishouding vooral de laatste 1 à 2 weken nogal van slag. Soms word ik dan licht in mijn hoofd, heb dan het gevoel flauw te vallen en mijn handen gaan trillen. Als ik dan wat eet (banaan) dan gaat het wel weer. Ook last van 'huilerigheid', een labiel gevoel.
Mijn vraag is nu:
Zouden dit de zogenaamde afkickverschijnselen (adrenaline) kunnen zijn die erop duiden dat de therapie begint aan te slaan?
Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is en of het een normaal verschijnsel is bij slaapapneutherapie.

Re: Ook nieuw na diagnose osas

43
Zzz, ik heb mijn Bipap ST nu ingesteld op Bipap S met IPAP druk 11 en EPAP druk 5.

Nog wel wat lekkage bij gebruik van het P30i neusdoppen masker van Resmed, maar niet echt hinder van. Ahi maand mei 0,4 per uur. Normaal zo tussen 2 en 3 in per uur.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw na diagnose osas

46
Beste forumleden,

Wie kan onderstaande Oscar-grafieken verklaren? De afgelopen week had ik twee keer een AHI-uitschieter van 27 aan het begin van de nacht. Ondanks trouw gebruik van Resmed en FF-masker. Daardoor sterke terugval in energie en weer extreem moe overdag :(
Is dat te verklaren door de grafieken? Ik begrijp met name niet wat de luchtstroomsterkte-grafiek zegt.

Re: Ook nieuw na diagnose osas

48
Zzz,

ik wil je even wat tips geven over Oscar en het plaatsen van afbeeldingen. Allereerst zijn de grafiek titels erg groot waardoor zij in elkaar overlopen.

Je kunt dit wijzigen in Oscar via de bovenste menu-regel: Ga naar Bestand --> Voorkeuren --> Uiterlijk en wijzig daar de grootte van de tekst, ik heb grootte 10.


Vervolgens kun je je afbeeldingen van Oscar via het Knipprogramma wat standaard in Windows aanwezig is (gebruik het zoekglasfunctie in de Taakbalk onderin) via knippen en daarna opslaan bij Afbeeldingen. Vervolgens kun je via het Bericht in het ApneuForum gebruik maken van Bestanden Toevoegen de afbeelding selecteren vanuit de map afbeeldingen. Eventueel tekst toevoegen (via 'Opmerkingen bij bestand' en daarna op de positie waar jij dit wilt, via de Knop 'Plaats in tekst' de afbeelding in het bericht plaatsen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw na diagnose osas

50
Dan even nog wat ik zie op de afbeeldingen.

Je gebruikt een Bipap en deze geeft dus geen obstructief of centraal apneu weer in Oscar, maar geeft dit weer als unknown apnea. Je hebt nogal veel UA incidenten en ook nog een vijftien tal hypopneus.

De Luchtstroomsterkte grafiek van die 27 stops kan nog veel verder worden ingezoomd waardoor er een nog duidelijker beeld ontstaat.

Wat ik zie lijkt in elk geval op een terugkerend ademhalingspatroon en lijkt eventueel op een Cheyne Stokes achtige ademhaling patroon. Maar dan zou er tussen elke ademhaling een centrale ademstop moeten plaatsvinden.

Dit kan ook uit obstructieve ademstops bestaan, maar dan wordt het geen Cheyne Stokes ademhaling genoemd.

Mocht je erg vaak en langdurig dit patroon tegenkomen, dan is het verstandig om contact op te nemen met je behandelend arts. Wellicht is ook de Bipap niet het juiste apparaat voor jou en zal je op een ASV moeten overstappen.

Komt dit niet vaak voor, maar je hebt nog wel veel last van incidenten, dan moet voor de UA incidenten de EPAP ofwel uitademing druk hoger worden ingesteld en voor de Hypopneus zou de IPAP ofwel de inademing druk hoger moeten worden ingesteld. Dit kan door de PS ofwel de drukondersteuning te verhogen.

Dit alles in overleg natuurlijk met je behandelend arts.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw na diagnose osas

52
De plaatjes zijn niet zo duidelijk (tip: F12 voor screenshot en ctrl-scroll voor zoom), maar omdat het niet de hele nacht door gebeurt zou het positie afhankelijk kunnen zijn.
Heb je een relatief hoog kussen en slaap je (ook) op je rug? Dan zou het chin tuck kunnen zijn waarbij slapen met een lager kussen kan helpen. Of een cervicale kraag.

Voor mij zelf is een zo laag mogelijk kussen het beste (qua apneu), alleen krijg ik dan last van mijn rug. Is kwestie van uitproberen en balans vinden, ook in combinatie met hogere onderdruk (EPAP).

Een ASV krijg je doorgaans niet via een regulier ziekenhuis. Dat moet via een beademingscentrum en is daarmee nog weer ingewikkelder om te krijgen dan een BIPAP. Maar als je geen hoge centrals hebt (kan ik op het plaatje niet zien) dan is dat misschien ook helemaal niet nodig. Tot 03.00 uur ziet de flow grafiek er mooi compact uit. Kan ook aan de schaal liggen (kan je aanpassen zodat de grafiek er net nog in past).
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Ook nieuw na diagnose osas

54
Beste forumleden,

Mijn maskerlekkage is volgens mij wat aan de hoge kant, maar ik weet niet goed wat de gegevens in Oscar precies beduiden.
Soms een rood gezichtje op de Resmed, meer dan 30%.
Wie kan mij vertellen wat de drie regels hieronder (bij lekstatistiek)zeggen over lekkage?
Ik heb een Resmed F30i (full face masker), dat op zich goed bevalt maar blijkbaar verschuift het nogal eens. Bandjes strakker, losser, van alles geprobeerd maar lekkage zit best vaak rond of boven de 20%. Wellicht een ander masker proberen?
Of het lekalarm aanzetten?

Alvast bedankt voor jullie reactie :)
Bijlagen

Re: Ook nieuw na diagnose osas

55
Niets eerlijk gezegd. Het is belangrijker te weten hoe de grafieken er uit zien.

Elk masker lekt soweiso en dat wordt bij het totaal opgeteld.
Vaak heeft mondlekkage een bepaald patroon in de grafieken
Bilevel is wat lastiger te interpreteren dan standaard cpap