Even voorstellen

1
Sinds een paar weken weet ik dat ik slaap apneu heb .
In het begin was het best wennen aan het apparaat.
Het masker op je hoofd, niet weten hoe je comfortabel kan liggen. De intense lucht die in je neus blaast....

De eerste nacht dan ook slecht geslapen, droge keel bij het opstaan. Dus de bevochtiger op 3 gezet. De volgende nacht ging het iets beter. Minder ( bewust) bezig met m'n ademhaling, maar werd regelmatig wakker doordat er koude lucht in m'n gezicht blies. Dus masker strakker gezet. Maar werd de volgende ochtend wakker met hoofdpijn, en pijn onder m'n neus. En water in de slang..! Opgezocht in instructie boekje....bevochtiging lager zetten. Dus dit maar weer gedaan, en masker weer losser gezet. De daarop volgende nachten ging het steeds een beetje beter. Mijn mond dichtgeplakt, want bleek dat ik toch af en toe door m'n mond adem... nu geen droge mond meer!

Merk nu na anderhalve week dat ik mij iets beter voel.
Niet de behoefte om iedere middag bij te moeten tanken.
Maar.... op het moment merk ik wel van alles aan m'n lijf. Pijn aan spieren, m'n nek, m'n arm.... last van winderigheid...en last van m'n ogen ( smorgens dichtgeplakt, en nu ook vocht ophoping!) Waar kan dat aan liggen? Gaat dat vanzelf over? En hoort dit bij het wennen? Heb een neuskapje van dreamwear M
( gerrie,64 jaar)

Re: Even voorstellen

2
ha Gerrie, welkom op dit forum, je kan hier veel informatie vinden !
Inderdaad is het heel erg wennen, maar voor de meesten geldt dat het vooral een verbetering gaat zijn!
Je bent nog niet zo lang bezig dus geef het de tijd.
Wat ik me kan voorstellen dat nog helpend kan zijn is een verwarmde slang, dan heb je geen condens meer en ook minder pijn en droogheid bij de neus, tenminste, zo ervaar ik dat.
Die pijn in je lijf kan heel goed komen door het wennen, het anders ademen, anders liggen etc, je gebruikt andere spieren voor het ademen .
Misschien slik je lucht in?
Het is altijd even zoeken naar de instellingen die voor jou het prettigst zijn mbt bevochtiger, aanlooptijd wel of niet, wel of niet verwarmen , druk etc.
Maar je bent al heel goed bezig! volhouden en succes!
groet,
Saskia
(sinds 2 jaar diagnose slaapapneu )

Re: Even voorstellen

3
Welkom Gerrie,

Kun je aangeven welk merk Cpap je hebt?

Dat je lijf pijnlijk aan voelt kan komen doordat je niet gewend bent tegen de hogere druk in uit te ademen.

Hoe hoog is bij jou nu de ingestelde druk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

4
U heeft niet vermeld welk masker u gebruikt.

Graag horen wij ook welk merk en model apparaat u heeft gekregen, en hoe deze is ingesteld. U kunt dit zelf zien door https://oscar-app.nl/ te downloaden en daarmee de SD kaart uit te lezen.

Ik vermoed dat u lekkage naar de ogen heeft, dat komt voor bij neusmaskers of full face maskers waarbij de siliconen rand over de "nasion" loopt. Dit kan worden verholpen door een ander type masker (zoals F30i, N30i, P30i van ResMed) te nemen of door de ogen te beschermen met Onyix of Quartz slaapbrillen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Even voorstellen

5
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb een apparaat van Löwenstein prisma smart plus. Zegt mij niet zoveel....
En een kapje voor onder je neus, van Dreamwear.
Volgende week gesprek met verpleegkundige, dus zal haar dit ook doorgeven...en vragen naar de druk, ik weet dat het met 4 start. Kan het voor de rest niet aflezen....( heb 41 stops in een uur, dus pittig, wil er ook álles aan doen om het te laten slagen!!)
Nogmaals dank !

Re: Even voorstellen

6
Gerrie, je kunt last hebben van Aerofagie voor het opgeblazen gevoel.

Ook kun je last hebben dat de Hulpademhalingsspier in werking is getreden en deze kan pijn veroorzaken aan de borstkas, nek, uitstraling naar de armen en pijn tussen of vlak onder de schouderbladen.

Lees ook dit bericht, specifiek voor beginners opgezet.

Hopelijk kun je hier mee wat vooruit komen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar