Hoe weet ik of ik mondlekkage heb?

1
Hoi allemaal,

Sinds juli gebruik ik resmed 11 met neusdoppen masker. Na n aantal maanden wennen gaat het goed. Mijn AHI zit gemiddeld rond of onder de 1... super mooi want ik kwam van 55 stops.
Nu vertelde mijn man laatst dat hij me weer even hoorde snurken. Ik ben wel verkouden geweest en dit is nu bijna helemaal weg (de verkoudheid). Ik heb mezelf opgenomen 2 nachten geleden en ja hoor, ik snurk. Maar mijn ahi lag die nacht bijv. Op 0.4 en 0 lekkage volgens mijn apparaat. Eigenlijk heb ik altijd maximaal 1-2 l lekkage volgens de app van resmed. Hoe weet je nou precies of je mondlekkage hebt? Mijn cijfers zijn consistent mooi en lekkage laag.... kan ik er vanuit gaan dat mijn therapie gewoon goed werkt?

Re: Hoe weet ik of ik mondlekkage heb?

2
Lekkage bij Resmed tot 24 liter per minuut wordt onbedoelde lekkage genoemd. Men noemt de grens van 24 liter per minuut ook wel de Red line. Boven de 24 liter per minuut wordt grote lekkage genoemd.

Duurt deze grote lekkage meer dan 30 % van de totale gemeten tijd (is de tijd dat het apparaat gedurende de nacht in totaliteit heeft aangestaan) dan kleurt de masker pas smiley rood ipv groen.

Op het display zie je lekkage staan bij het uitlezen in het Slaaprapport. Dit is 95 % van de totale lekkage, dus nog niet alle lekkage.

Alleen hoelang heeft deze 95 % lekkage geduurd?

Dit geeft Resmed niet aan via het display. Het kan 10 minuten of korter of langer hebben geduurd, maar het kan ook slechts enkele seconden zijn geweest.

Via het gratis Uitlees programma Oscar kun je dit allemaal veel beter bekijken.

Je kunt zien wanneer de lekkage plaatsvond, hoelang, hoeveel, hoe vaak en ook of er sprake is van mond lekkage.

Dit laatste zie je terug in de lucht stroomsterkte grafiek. Dit is de ademhaling grafiek.

Je ziet daar je ademhaling, waarbij de top bovenaan de inademing is en het dal onderaan de uitademing.

Van top naar beneden richting dal is de uitademing en van dal richting top naar boven is de inademing..

Mond Lekkage kun je dan herkennen als volgt:

Er is geen dal aanwezig. Dus de neergaande lijn vanaf de top gaat in midden over op een horizontale lijn en vervolgens weer naar boven richting de top.

Tijdens de Mond Lekkage kan het apparaat niet meten of je een adem stop hebt, want ook dit is namelijk een horizontale lijn en het apparaat kan niet het verschil daarin herkennen.

Mondlekkage Mondlekkage

Behalve de mond lekkage, kun je aan de toppen van de ademhaling ook zien of deze mooi rond lopen. Doen zij dit niet, verlopen zij grillig dan is er sprake van flow limitation ofwel deels geblokkeerde luchtweg. Flow limitation is funest voor de kwaliteit en kwantiteit van de slaap.

Na hyponeus kunnen er zuurstof dalingen ontstaan in het bloed, de-saturatie genoemd, wat schade kan aanbrengen aan je organen. Niet de AHI score is van belang, maar de ODI is van belang. ODI is de Oxygen De-saturatie Index ofwel het aantal keren dat het zuurstofgehalte in het bloed onder de 90/88 % is gedaald en ook de tijd dat dit in totaliteit heeft plaatsgevonden is van groot belang. Dit veroorzaakt de vermoeidheid en brain fog, het watten gevoel in de ochtend bij het wakker worden. Kramp en verzuring van de ledematen zijn vaak herkenbare gevolgen van zuurstof tekorten. De ODI is alleen via een Oximeter te meten, niet via Oscar. Sommige type Oximeters kunnen wel in combinatie met Oscar gebruikt worden. De grafieken van deze Oximeters kunnen dan in Oscar getoond worden en als deze gelijktijdig gestart worden met de Cpap, dan kun je de grafieken ook vergelijken met de grafieken van Oscar.

Oscar toont ook aan het aantal incidenten wat heeft plaatsgevonden. Wanneer, hoe vaak, hoelang deze duurden. Centraal, obstructief, hypopneus, onbekend, Cheyne Stokes ademhaling en indien door jezelf ook is ingesteld, de Eigen gebruikers markeringen UF1 en UF2.

Dit zijn adem stops die korter dan 10 seconden duurden en stops die door het apparaat gemist zijn en langer dan 10 seconden duurden. Deze zijn niet opgenomen in de AHI score.

Ook de slaap tijden worden gemiddeld weer gegeven.

Teveel om op te noemen, maar Oscar is het instrument om voor de thuis gebruiker zijn of haar therapie te ontleden en te volgen of deze succesvol verloopt.

Geschikt voor meerdere merken.

Onder Algemeen vindt je de Uitgebreide Handleiding terug en ook de download locatie en installatie instructies.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe weet ik of ik mondlekkage heb?

3
RuudJ schreef: 12 mar 2023, 09:33 Flow limitation is funest voor de kwaliteit en kwantiteit van de slaap. Er kunnen zuurstof dalingen ontstaan in het bloed, de-saturatie genoemd, wat schade kan aanbrengen aan je organen.
Ik begrijp de link tussen FL en desaturatie hier niet helemaal. Het funeste van Flow Limitation is juist dat het onder de radar vliegt omdat het geen desasturatie veroorzaakt, maar wel stress tijdens het slapen vanwege de continue overlevingsreacties en arousals.

Ik had zelf alleen maar FL de hele nacht door, en tijdens REM 24 non-desaturatoire hypopneus per uur (dus met arousal) en dus totaal zero desaturatie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe weet ik of ik mondlekkage heb?

5
Bedankt voor de reactie!

Ik heb het programma gedownload, en ik krijg onderstaande grafiekjes bij luchtstroom... hoe moet ik deze precies interpreteren? Het lijkt dus alsof ik wel dooradem maar t is wel een grillige piek...
(Link naar foto's, ik krijg ze anders niet geupload)

https://ibb.co/3S55YHS
https://ibb.co/H7PP0Sq
https://ibb.co/2q62x7L

Ik heb een bericht naar mijn behandelaar gestuurd maar hij gaf aan dat het snurken waarschijnlijk komt door mijn zwangerschap (ik ben hoog zwanger). Dit zou natuurlijk kunnen. Hij begon niet over de druk verhogen, en ik weet ook niet of dit zinvol is, maar ik vraag me af wat die piekjes betekenen

Re: Hoe weet ik of ik mondlekkage heb?

6
De geplaatste foto's (niet allemaal overigens) in het bovenstaande bericht zijn te groot (te hoge resolutie) en dat is de oorzaak zijn dat ze niet geplaatst kunnen worden. Ergens moet ik een grens instellen aan de grootte van bestanden.

Foto's kunnen altijd in het bericht worden gesleept - mits in 'normaal' formaat, zie ook viewtopic.php?t=12141
Oplossing is dus het van tevoren verkleinen van foto's.

Re: Hoe weet ik of ik mondlekkage heb?

7
anne92 schreef: 14 mar 2023, 01:43 Het lijkt dus alsof ik wel dooradem maar t is wel een grillige piek... over de druk verhogen, en ik weet ook niet of dit zinvol is, maar ik vraag me af wat die piekjes betekenen
Dit is stevige, stevige Flow Limitation, en dat duidt erop dat uw behandeling niet adequaat is op het moment. Het is wel zo ernstig dat het apparaat ook ruim besprenkeld streepjes van RERAs op de tijdlijn zet, en die zie je vrijwel nooit omdat de meting bijzonder "doof" (ongevoelig) is. Dat uw arts niet wil overwegen om de druk te verhogen vind ik onvoorstelbaar. Het is aannemelijk dat dit probleem uw slaapkwaliteit vermindert en tijdens de zwangerschap moet ook de slaap gezond zijn.

Leestip: https://doctorstevenpark.com/what-all-p ... -must-know
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe weet ik of ik mondlekkage heb?

8
Bedankt voor je antwoord en toelichting. Ik ga nogmaals voorstellen bij mijn arts of mijn druk (tijdelijk) verhoogd kan worden.

Wat moet ik mij precies voorstellen bij flow limitation? Ik heb wel wat informatie op internet er over kunnen vinden maar het is me niet helemaal duidelijk nog. Begrijp ik het goed dat een fl niet hetzelfde is als een apneu, en dat er geen of weinig sprake is van desaturatie? Het heeft dus voornamelijk invloed op de kwaliteit van je slaap omdat je toch n soort van wakker wordt? Ik snap ook niet goed waarom de arts dit dan niet meeneemt en enkel alleen naar de AHI kijkt....

Re: Hoe weet ik of ik mondlekkage heb?

9
anne92 schreef: 14 mar 2023, 10:59 Wat moet ik mij precies voorstellen bij flow limitation?
Flow Limitation en Hypopneu liggen bij elkaar in het verlengde. Men heeft ooit bedacht dat een hypopneu 50% of meer amplitude-vermindering is (je adem is 50% bekneld) en later in de jaren '90 heeft men bedacht dat vanaf 30% het net zo problematisch is dus toen is de definitie van hypopneu dus verruimd.

Onze biologie trekt zich niets aan van al die gekozen getalletjes, 50, 30 en de praktijk is dat ook "hypopneus" van onder de 30% problemen opleveren. Dat is men Flow Limitation gaan noemen. Nogmaals, van die kunstmatige onderscheiden trekt ons lichaam zich niets aan. Flow Limitation, Hypopneu het is allemaal slecht voor je.

Uiteindelijk is men gaan inzien dat mensen bij 30% hypopneus niet noodzakelijk een daling van de zuurstof in het bloed krijgen (desaturatie) maar wel schadelijke effecten ondervinden van deze "gedeeltelijke verwurging." Voorheen werden die hypopneus niet geteld, omdat er geen desaturatie was. Daarom heeft men toen gezegd, een 30% verwurging zonder desaturatie maar wel een arousal (overlevingsreactie van het lichaam) wordt ook een hypopneu genoemd. (Flow Limitation met Arousal wordt overigens een RERA genoemd)

Er wordt continu gesproken over desaturatie, maar het is in feite een neveneffect dat niet noodzakelijk optreedt bij gedeeltelijke verwurging. Dus als we ons alleen maar richten op desaturatie dan zien we veel schadelijke afwijkingen van de ademhaling over het hoofd. Ik heb tijdens REM bijvoorbeeld 24 hypopneus per uur, maar allen zonder desaturatie.
anne92 schreef: 14 mar 2023, 10:59 Ik snap ook niet goed waarom de arts dit dan niet meeneemt en enkel alleen naar de AHI kijkt....
Dat komt omdat veel artsen nog in het stenen tijdperk leven en hun eigen richtlijnen en literatuur niet lezen. In de OSAS richtlijn van 2018 staat dat er geen wetenschappelijk bewijs bestaat voor het koppelen van allerlei gevolgen aan AHI. Zie ook The Rise and Fall of AHI uit 2020.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i