Belastingdienst

1
Ik heb gehoord dat het verbruik van de electriciteit van het gebruik van het abneu apparaat afgetrokken kan worden bij de balastingaangifte. Klopt dat?
Mijn man heeft al langer dan 10 jaar slaapabneu en ik zelf nu ook een aantal jaren. We gebruiken onze apparaten altijd. Dus ik wil bovenstaande wel graag weten.

Bij voorbaat dank.

Re: Belastingdienst

2
Eén van de meest gestelde+en beantwoorde) vragen in deze tijd van het jaar.

Je hebt belastingvrije voet van (ik meen) €1200,- ofzo.
Alles wat je daarboven komt kun je extra aftrekken, maar moet je dan wel aan kunnen tonen. (Factuur, bonnetjes)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Belastingdienst

4
Stroomkosten berekening

https://apneuvereniging.nl/doorrekenen-energieverbruik-cpap/

Je kunt het proberen, maar bij de belastingdienst mag de stroom kosten worden afgetrokken van Beademing apparatuur.

Een Cpap en een Apap zijn eigenlijk geen Beademings apparaten. Zij nemen de Beademing niet over.

Een Bipap en een ASV zijn beide wel apparaten die de Beademing overnemen, als de natuurlijke ademhaling stopt bij een obstructief, maar vooral bij een centrale ademstop.

Nee heb je en ja kun je krijgen, maar misschien helpt het om over de drempel, waar eerder over gesproken is, heen te komen. Succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Belastingdienst

5
Ik ben eigenlijk benieuwd wie dat wel eens gedaan heeft, stroomkosten voor apneuapparatuur bij de belastingdienst aftrekken. En wat dat dan opgeleverd heeft. Iemand?

Ik denk ook dat je bewijs moet leveren van de noodzaak van gebruik, zo denk ik dat je van zelfgekochte apparatuur waarvoor geen medisch consult is geweest niets kunt aftrekken van de belasting.

Re: Belastingdienst

6
Dank je Ruud (M).
Ik zat kennelijk nog in de guldentijd met mijn drempel.😃
(Wist het bedrag ook niet, maar vond het een beetje sukkelig om xxxx,xx euro in te tikken.🙂)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Belastingdienst

7
RuudJ schreef: 14 mar 2023, 21:37 Je kunt het proberen, maar bij de belastingdienst mag de stroom kosten worden afgetrokken van Beademing apparatuur.
Een Cpap en een Apap zijn eigenlijk geen Beademings apparaten. Zij nemen de Beademing niet over.
Maar valt een behandeling met CPAP niet gewoon onder de categorie "Behandeling op voorschrift en onder begeleiding van een arts"? (17.3.1) En de kosten daarvoor mogen derhalve dan afgetrokken worden? (Zo ook bijvoorbeeld dat de aanschaf van een speciaal kussen voor de CPAP om deze goed te kunnen gebruiken als een patiënt dat nodig heeft de aftrekpost voor beddengoed mogelijk vrij kan spelen.)

Ik zit me rot te zoeken op de site van de Belastingdienst, zowel in de algemene artikelen als in de uitgebreide Fiscale Informatie en er wordt met geen woord over elektra/stroom gesproken; ook niet voor "ademhalingsapparatuur". De aanschaf van de CPAP (op voorschrift arts en voor zover niet vergoed door de zorgverzekering) en zaken als maskers en slangen en dergelijken valt onder de categorie "Hulpmiddelen", maar de uit de behandeling voortvloeiende kosten lijken me te vallen onder de hierboven genoemde categorie, het zijn immers kosten die voortvloeien uit een behandeling die plaatsvindt op voorschrift, en onder begeleiding, van een arts.

Of denk ik nu te simpel?
Laatst gewijzigd door AHiHiHi op 15 mar 2023, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Belastingdienst

8
Vaak krijg je de hulpmiddelen vergoed vanuit het basispakket van je Zorgverzekeraar, het Cpap apparaat dan in bruikleen, dus deze kun je dan niet opvoeren.

Hier het bericht wat gaat over aftrekbaarheid stroomkosten voor beademing apparatuur.

https://www.spierziekten.nl/nieuws/artikel/stroomkosten-ademhalingsapparatuur-aftrekbaar/
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Belastingdienst

9
Klopt, heb dat even verduidelijkt in m'n post voor de zekerheid!
Dat artikel had ik ook gelezen inderdaad, maar staat ook niet precies bij hoe dat zit. Vandaar mijn vraag over of het niet gewoon simpelweg onder die "behandeling op voorschrift arts" valt.

Ik moet ze van de week toch even bellen voor het een en ander, dan vraag ik het meteen even na aan de afdeling IB-inhoudelijk! :)

Re: Belastingdienst

10
Dat "van de week" werd even iets later, maar heb vandaag met de afdeling inhoudelijk gesproken. Als de CPAP is voorgeschreven door een arts, dan vallen kosten die daaruit voortvloeien en NIET betaald worden door de verzekeraar onder het kopje "hulpmiddelen". Dit gaat dan om kosten voor de stroom die het apparaat zelf aangeeft. Geeft het apparaat het niet zelf aan, dan zul je er zelf een deugdelijke kwh-meter tussen moeten zetten en aannemelijk moeten maken dat die registratie klopt en voer je het aantal kWh op tegen de daadwerkelijke kosten. (M.a.w. als je zo'n contract het waarbij elke minuut de tarieven kunnen wijzigen dan heb ik geen idee wat je moet doen om dat in kaart te brengen en zul je misschien de belastingdienst moeten vragen wat het precedent daarin is. Misschien mag je een gemiddelde pakken.)

Het enige dat een beetje vaag is, is dat je zorgkosten eigenlijk moet aftrekken "op het moment dat het betaald is". (Bijv.: je bent op 01-11-22 behandeld, dit werd op 25-12-2022 gefactureerd maar je betaald pas op 03-01-2023? Dan valt het onder 2023, niet 2022. Beetje geschift vaag naar mijn mening, mede omdat zorgverzekeraars altijd een uitdraai maken op "ontvangstdatum", maarja...) Gezien je echter over het algemeen met een slimme meter op de achtergrond stroom per dag afrekent en per maand een voorschot betaalt aan je energieleverancier, lijkt het me niet dat je hoeft te wachten op je jaarrekening. Maar dat is misschien weer iets voor een ander om na te vragen, ik stel me gewoon op het standpunt dat het een dagelijks/maandelijks iets is. Doe ermee wat je wil.

Tevens mag je dus ook kosten aftrekken voor:
1.) Een speciaal kussen speciaal gemaakt voor CPAP-apparaten, als je die moet kopen om goed te kunnen slapen met je CPAP/slang. Dit valt dan onder "Beddengoed" en mag enkel redelijkerwijs aangeschaft worden (elk jaar een nieuwe is waarschijnlijk niet "redelijk"). De reden dat dit mag is omdat het voortkomt uit noodzaak vanwege chronische ziekte of invaliditeit en daar is precedent voor. (LET OP de regels (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... beddengoed))
2.) Als je zelf een maskertje hebt gekocht, bijvoorbeeld omdat je leverancier het maskertje niet kon leveren, dan is dit aftrekbaar onder de kostenpost "Hulpmiddelen" TENZIJ je dit succesvol kan declareren bij de zorgverzekeraar OF als dit puur aangeschaft wordt uit luxe overwegingen, bijvoorbeeld omdat je het mooier/beter vindt terwijl er geen medische noodzaak is. Eg: als maskertje A van je leverancier prima werkt, maar jij wil maskertje B omdat ie een goud randje heeft met clipjes die gesmeed zijn in het maanlicht door elven: dan heb je pech en is dat niet aftrekbaar.
3.) Let op: het eigen risico is nooit aftrekbaar en alles dat je zorgverzekeraar wel betaalt ook niet. Tevens moet je altijd aannemelijk kunnen maken dat je bepaalde kosten hebt gemaakt. (Bewaar een (pin)bon.)

Hoe dan ook, TL;DR:
Ja, de daadwerkelijke stroomkosten zijn aftrekbaar. Maar zoals de belastingdienst het verwoord, lijkt het dus niet dat je dit mag doen op basis van een schatting (apparaat vreet X stroom X uur X blablabla; zoals ook te vinden op de site alhier). Je moet kunnen aantonen dat hij daadwerkelijk X aantal kWh heeft verbruikt. Zo'n metertje is niet heel duur, maar als het al discutabel is of je de drempelwaarde voor belastingaftrek gaat halen is het wellicht niet de moeite waard.