Lekkage f30i

1
Hi,

Sinds het krijgen van een f30i zag ik een forse toename in lekkage. Ik heb ook niet de juiste maat (is net te klein) en het schijnt heel moeilijk te zijn om de juiste maat te leveren helaas, dus het is voorlopig aanmodderen.

Ik vroeg me alleen af hoeveel waarde ik moet hechten aan die lekkage? Zorgt lekkage voor skewed waardes op het AHI-front?
OSCAR geeft het volgende aan in het maandoverzicht:
- AHI van 1.69 gemiddeld (waarvan 1.14 centrale apneu, 0.37 obstructief en 0.15 hypopneu))
- Lekkage:
-- Gemiddeld onbedoeld lek: 14.75
-- 95% onbedoeld lek: 34.80
-- Percentage boven Onbedoelde lek grens: 17.61%
-- ResMed (AirSense 11) geeft altijd een groene smiley eigenlijk

Alvast bedankt voor pointers hoe ik dit moet interpreteren en of ik dit nou moet zien als probleem of niet. De verpleegkundige was er wat vaagjes over en wil dat pas her-evalueren als het nieuwe masker er is. Ik wil het gewoon graag weten. :)

Re: Lekkage f30i

2
OSCAR geeft het volgende aan in het maandoverzicht:
- AHI van 1.69 gemiddeld (waarvan 1.14 centrale apneu, 0.37 obstructief en 0.15 hypopneu))
- Lekkage:
-- Gemiddeld onbedoeld lek: 14.75
-- 95% onbedoeld lek: 34.80
-- Percentage boven Onbedoelde lek grens: 17.61%
-- ResMed (AirSense 11) geeft altijd een groene smiley eigenlijk
De AHI van 1,69 bestaat uit 67,5 % (1,14) uit centraal apneu 22 % (0.37) uit obstructief apneu en 9 % (0.15) hypopneu en misschien 1,5 % (0.03) onbekend apneu?

Als die Centrale apneus vaak voorkomt, dan zal een cpap of apap niet helpen om deze te verminderen. Een CA score van 67,5 % is best wel veel en dan ben je meer een CSA patiënt dan een OSA patiënt.

Gemiddeld lek (=50%) 14,75 liter per minuut. Dit wil zeggen, dat je lekkage 50% van de tijd tussen minimum lekkage 0 en 14,75 heeft gezeten.
95 % onbedoeld lek 34,80 liter per minuut. Dit wil zeggen, dat je lekkage 45 % van de tijd (95% - 50%) tussen 34,80 en 14,75 heeft gezeten.
Percentage boven onbedoeld lek grens 17,61 %. Dit wil zeggen dat je 17,61 % van de gemeten tijd boven de 24 liter per minuut lekkage hebt gehad.

Nu spreek je over het maandoverzicht, maar hieruit kun je niet opmaken uit hoeveel dagen dit gemiddeld is geweest.

Dat de Resmed vrijwel altijd een groene smiley aangeeft, komt doordat de lekkage dan minder dan 30 % van de gemeten tijd heeft plaatsgevonden.

Stel jij slaapt 7 uur (420 minuten) en je hebt 30 % lekkage (ofwel 126 minuten) boven de lekgrens van 24 liter per minuut dan kleurt de smiley rood. Zit je onder die 126 minuten, bijvoorbeeld 120 minuten, dan blijft de smiley groen gekleurd. Maar evengoed heb jij dan 2 uur last gehad op een totaal van 7 uur van overmatige te grote lekkage.

Lekkage is nooit goed. Natuurlijk kan je masker eens scheef gaan zitten, maar zorg voor een goed passend masker, want lekkage is echt niet nodig en kan de AHI score beïnvloeden waardoor deze een te lage uitslag geeft.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage f30i

3
Beste Ahihihi

de juiste vraag van Ruudj is of je er last van hebt.

Gaat dan over wakker worden gedurende de nacht of terugkeer dan wel verergeren van je klachten.
Als je nergens last van hebt dan kun je het masker gewoon blijven gebruiken.
Als je wel meer last hebt dan kontakt opnemen met je leverancier bijvoorbeeld voor een andere maat masker inzet of overstap naar het Dreamwear fullface masker dan wel het fisher & paykel Evora full of Resmed F30 masker

s6 met de zoektocht naar een goedwerkend masker

Re: Lekkage f30i

4
Super bedankt voor de uitgebreide reacties! :)
RuudJ schreef: 16 mar 2023, 13:38 De AHI van 1,69 bestaat uit 67,5 % (1,14) uit centraal apneu 22 % (0.37) uit obstructief apneu en 9 % (0.15) hypopneu en misschien 1,5 % (0.03) onbekend apneu?
0.02 zegt ie, maar: ja, inderdaad. :)
Als die Centrale apneus vaak voorkomt, dan zal een cpap of apap niet helpen om deze te verminderen. Een CA score van 67,5 % is best wel veel en dan ben je meer een CSA patiënt dan een OSA patiënt.
Hmm dat snap ik denk ik niet helemaal. Ik heb een slaaponderzoek/polysomnografie met video- en geluidsregistratie gekregen in het ziekenhuis. Daar kwam een AHI van gemiddeld 29 en een piek AHI van 45 uitgerold. (rugligging) Er werden 189 hypopneus en 1 centrale apneu vastgelegd tijdens die registratie. Op basis daarvan is diagnose OSAS afgegeven en is therapie met de CPAP gestart. Met die AHI-scores lijkt OSA me een correcte diagnose? En is op een AHI van <2 een groot deel CA dan een probleem?

En komt dat niet omdat ik nog niet zo lang aan de CPAP hang? (sinds eind vorig jaar.) Ik dacht dat dit veroorzaakt kon worden omdat je lichaam nog aan het wennen is aan het hoge zuurstofgehalte en dan soms de respons om in te ademen (normaliter onder invloed CO2) verzwakt is tot je er weer aan gewend bent en dat centrale apneus veroorzaakt? De CA-score verschilt ook heel erg van dag tot dag. Gisternacht bijvoorbeeld AHI 5.71, CA 2.86, OA 0.95, H 1.90. Maar een paar dagen ervoor AHI 0.64 met 50/50 verdeling tussen OA en CA. En gemiddeld in een maand dus een AHI lager dan 2.0.

Excuus als het domme vragen en opmerkingen zijn hoor, ik weet er wel wat maar niet heel veel vanaf en ben nog aan het leren hoe het allemaal werkt.
Nu spreek je over het maandoverzicht, maar hieruit kun je niet opmaken uit hoeveel dagen dit gemiddeld is geweest.
Periode 01-02-2023 t/m 15-03-2023 dus dat zijn dan 44 nachten.
(Ik bedoel de pagina "Statistieken" en dan onderin "Tijdspanne" kiezen en de begin- & einddatum invullen)
01-02 gekozen omdat ik vlak daarvoor het nieuwe masker kreeg en de drukinstellingen op 01-02 gewijzigd zijn. :)
...

Stel jij slaapt 7 uur (420 minuten) en je hebt 30 % lekkage (ofwel 126 minuten) boven de lekgrens van 24 liter per minuut dan kleurt de smiley rood. Zit je onder die 126 minuten, bijvoorbeeld 120 minuten, dan blijft de smiley groen gekleurd. Maar evengoed heb jij dan 2 uur last gehad op een totaal van 7 uur van overmatige te grote lekkage.
Dank voor de uitleg! Dat is helder. En dat is inderdaad zonde, het liefst heb je dan 0 natuurlijk...
Lekkage is nooit goed. Natuurlijk kan je masker eens scheef gaan zitten, maar zorg voor een goed passend masker, want lekkage is echt niet nodig en kan de AHI score beïnvloeden waardoor deze een te lage uitslag geeft.
Daar ben ik op aan het wachten en dan is het hopen dat die wél past. Het f30i frame is prima, maar het mondstuk dat ik heb gekregen zit niet goed. Helaas duurt intussen al bijna 2 maanden omdat het blijkbaar niet leverbaar is. Ik zit nu dus met een te kleine variant, m'n neus floept er snel een beetje over het randje heen en vooral rond de neus gaat het dus heel snel lekken; zeker op zijligging. Een beetje glimlachen kan al fors lek veroorzaken aan de zijkant, dus bij een leuke droom word ik meteen bruut gewekt. ;) Maar het neusmasker kon ik helaas echt niet verdragen en dat werkte niet goed, de FFM is echt letterlijk een verademing - maar omdat ie te klein is is dat al zo'n 2 maanden aanmodderen intussen. :/ Krijg ook niet echt de indruk dat de leverancier er veel vaart achter zet.

harks37 schreef: 16 mar 2023, 16:49 Beste Ahihihi

de juiste vraag van Ruudj is of je er last van hebt.

Gaat dan over wakker worden gedurende de nacht of terugkeer dan wel verergeren van je klachten.
Als je nergens last van hebt dan kun je het masker gewoon blijven gebruiken.
Als je wel meer last hebt dan kontakt opnemen met je leverancier bijvoorbeeld voor een andere maat masker inzet of overstap naar het Dreamwear fullface masker dan wel het fisher & paykel Evora full of Resmed F30 masker

s6 met de zoektocht naar een goedwerkend masker
Hi!

Ik weet niet of ik er echt last van heb. Heel zelden word ik er wakker van, dan duw ik het ff op een andere positie en ga ik weer verder slapen. In een enkel geval trek ik hem blijkbaar af, heb 2x gehad dat ik wakker werd en verbaasd was om m'n masker naast me te zien liggen. :P

Ik heb geen last van droge ogen ofzo bijvoorbeeld, maar ik weet niet of het invloed heeft op mijn therapie. Zoals @RuudJ zegt is het met zo'n lek dan blijkbaar wel zo dat ik dus X uur mogelijk geen adequate behandeling van de OSA krijg en dat is wel zonde. Dus misschien heb ik er wel last van (eg: minder energiek of slechter geslapen), maar merk ik dat niet perse direct - evenals dat slaapapneu niet altijd merkbaar was. :)

Dank voor de succeswens! :) Dat heb ik wel nodig, durf eerlijk gezegd niet zoveel meer te vragen met betrekking tot die maskers... Heb een beetje het idee dat dat echt bij gratie gods is als er iets geregeld wordt. Het ziekenhuis deed er extreem moeilijk over en suggereerde eigenlijk dat het eerste masker, dat je in die 5 minuten passen kiest, meteen moet voldoen en zo niet: dan heb je pech en moet je smeken of het toch anders kan. Aldus geschiedde met veel gemopper, maar ze hadden maar één maat opzetstuk van dat masker en die paste niet. :X Dat schoot dus ook niet echt op, want m'n neus werd dichtgedrukt. Een soort permanente obstructieve apneu zullen we maar zeggen, kon ik nog niet ademen...

Toen nam de leverancier het gelukkig over en die hebben een verpleegkundige langs gestuurd, dat was wel fijn. Daar 3 maskers getest. Zij ging na mijn verhaal, passen en nakijken wat we al geprobeerd hadden (o.a. kinband enzo) meteen over naar een FFM; namelijk de f30i met masker M. Die leek in eerste instantie perfect en het ademt ook echt heel erg veel fijner, maar na een paar nachten werd steeds duidelijker dat hij tóch net een maat te klein was waardoor er dus heel erg snel lekkage ontstaat bij de neus of de neus een deel wordt dichtgedrukt aan de zijkanten. Daarop is de maat W (Wide) besteld, maar daar wacht ik nu dus al bijna 2 maanden op. Maar gezien die maskertjes blijkbaar echt een hekelpunt zijn en ze liever hebben dat het in één keer goed zit krijg je een beetje een "klep dicht en je doet het er maar mee"-gevoel (doch voornamelijk door het ziekenhuis hoor, de verpleegkundige van de leverancier was echt een heel stuk vriendelijker) en laat ik het maar even z'n beloop. :) Soms bel ik er even achteraan en krijg ik nadat ze het uitzoeken te horen dat hij nog steeds op "in bestelling" staat.

Ik snap die maskerpolicy sowieso niet helemaal trouwens. Als je eenmaal iets hebt dat echt goed past en werkt, dan snap ik dat je maar één keer per jaar nog een masker kan en mag krijgen. Heel logisch, goede policy, niets tegen in te brengen. Die dingen zijn ook best duur vermoed ik. Maar in de opstartfase zo net aan het begin: ja, het is toch logisch dat het niet altijd in 1x goed gaat, zit of de juiste maat is en dat dat even zoeken is...? Maar goed, dat zal wel aan mij liggen. :) Misschien ben ik te verwend.

Enfin, heel hartelijk bedankt! Fijne avond! :)

Re: Lekkage f30i

5
Welke leverancier heb jij?

De leverancier behoort jou hierin net zolang te begeleiden tot dat jij een goed passend masker hebt ontvangen. Als dit betekent dat je meerdere maskers moet uitproberen dan is dat zo. Zeker in het begin is dit niet vreemd. Natuurlijk kosten die maskers geld, maar de therapie valt of staat bij het masker. Het apparaat doet zijn werk wel, maar het masker is de aansluiting op het gezicht. Je moet normaliter wel jezelf de tijd geven om aan het masker te wennen, maar als het duidelijk is dat de maat niet goed is, dan moet men niet moeilijk doen. Ook als je de juiste maat hebt ontvangen behoort de leverancier jou te blijven begeleiden, daarvoor krijgen zij maandelijks een vergoeding voor.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage f30i

6
Ik wil ook even reageren op de masker verstrekking.
Air Liquide is ook een onderneming welke aan het bezuinigen is.
Ik slaap met een small P30i en ging een nieuwe aanvragen. Toen kreeg ik tot driemaal toe te horen dat deze uit de roulatie was bij hun en dat ik het met de standard moest doen of een andere kiezen.
Daarna heb ik contact met mijn longarts opgenomen. Ik kreeg te horen dat ik van Medidis naar Air Liquide overgeplaatst ben. Echter Medidis heeft het small P30i masker nog wel. Nu heb ik via voormalig Medidis?... toch weer een P30i masker gekregen. Ik vind een en ander een wonderlijke situatie en zou wel eens willen weten of Air Liquide dat masker er echt uitgegooid heeft en of anderen hem nu nog wel kunnen krijgen. Persoonlijk raak ik steeds meer in twijfel wat er daar achter de schermen gebeurt.

Je hoort inderdaad net zolang geholpen te worden totdat je het voor jouw beste masker verkregen hebt. Dat dit de verstrekker geld kost, het zij zo, dan moet de strategie maar omgegooid worden en moeten de "aan huis" maskerconsulten maar uitgebreid worden zodat je na een aantal proefmaskers de goede krijgt.

Re: Lekkage f30i

7
Een centraal apneu is een ademstop die veroorzaakt wordt door het ontbreken van een ademhalingssignaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen. In tegenstelling met een obstructieve ademhaling stop is er bij een centrale ademstop geen werking van de longen aanwezig. Het enige wat werkt is het hart en de hersenen, de longen dus niet, die liggen stil. Het lijkt mij dan sterk dat je ligt te woelen of om te draaien in bed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage f30i

8
De F30i lijkt ideaal als je hem uit de doos haalt.
Maar ik vind het een onding.
Hij zit domweg te losjes onder de neus, wat niet te corrigeren is omdat er geen bandjes aan het bovenste gedeelte zitten.

Ik heb een L in de hoek van mij slaapkamer liggen.
Mag je zo hebben.
Maar ik denk niet dat het er veel beter op wordt.

Beter neem je contact op met je leverancier.
Ze vinden echt wel een passend masker voor je.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Lekkage f30i

9
Hi allen,

Sorry voor de enorme vertraging en bedankt voor de reacties.

@RuudJ: de leverancier is Westfalen. Ze hebben wel aangeboden nu, weer 3 maanden verder en nog steeds niet geleverd :X, dat als het deze maand nog niet te leveren is dat dan opnieuw een verpleegkundige langs kan komen om een FFM van een andere fabrikant aan te meten. :)

@Henk22 : ik heb geloof ik ook nog zo'n small liggen van de P30i. Als je het neusstukje bedoeld tenminste, niet het masker. Als je die wil hebben kan ik wel ff zoeken of ik die inderdaad nog heb en zo ja dan mag je hem wmb hebben.

@Menno M. .: Nou, graag eigenlijk! Ik wacht intussen al een maand of 4 a 5 op de levering vanuit Westfalen, maar zij krijgen maar niet aangeleverd vanuit ResMed. :(

Re: Lekkage f30i

10
Hoi welkom terug!

Het ging mij om het masker zelf, de P30i small. Hierbij gebruik ik het L neusstuk.
Ik heb er toch nog eentje gekregen en speel dit eventueel een volgende keer ook weer via de longarts.
In ieder geval bedankt voor het aanbod. :+1:
Ik hoop dat het je goed gaat.

Re: Lekkage f30i

11
@AHiHiHi : Er staat hier al een mooi poosje een doosje met een masker klaar om verzonden te worden.
Alles dat nog nodig is is een adres.
Zou je even op je PB kunnen reageren?
Senks.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Lekkage f30i

12
Menno M. schreef: 18 mar 2023, 19:43 Hij zit domweg te losjes onder de neus, wat niet te corrigeren is omdat er geen bandjes aan het bovenste gedeelte zitten.
Daar zijn deze bandjes voor, zoals aangegeven met het pijltje: Als het aantrekken van die bovenste bandjes geen effect heeft, bijv. omdat de frame over de kruin naar achteren glijdt, dan moet de frame vervangen worden door een kleinere maat.

Zie ook: https://document.resmed.com/documents/p ... ch_eng.pdf
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Lekkage f30i

14
Als hij de bandjes die in het diagram zijn aangewezen met het rode pijltje niet heeft, dat is het masker incompleet (geleverd). Dat is niet erg, want ze zijn los te verkrijgen via ResMed bestelnummer 63372.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Lekkage f30i

15
Die bandjes heeft hij inderdaad wel, ja.
Maar die doen meer kwaad dan goed.
Die trekken naar achteren ipv omhoog.
Daardoor "kantelt" de voorkant van het neusstukje waardoor hij alleen maar meer gaat lekken naarmate je ze strakker zet.
(Bij mij dan toch)

Ik bedoel van die bandjes die schuin omhoog lopen.
Zoals bij (vele) FF maskers.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Lekkage f30i

17
Geen probleem.
Dan gaat het doosje gewoon weer in de kast tot een volgende gegadigde opdoemt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/