Mra masker

1
Goedemiddag
Ik heb van de week gehoord dat ik slaapapneu heb. Gemiddeld zat ik op 15 stops per uur.
Ik heb een verwijzing gekregen voor een MRA. Nou verwacht ik dat dit bij mij niet mogelijk is gezien mijn gebit. Weet iemand wat er dan gebeurd? Houdt het dan op of zijn er nog mogelijkheden

Alvast bedankt

Re: Mra masker

2
Als je gebit slecht is, maar ook als jij absoluut zelf vind dat je geen mra wilt, dan zijn er meerdere mogelijkheden mogelijk.

Heb je weinig ademstops (minder dan 10) in zijligging en dubbel zoveel of meer in rugligging, dan is een slaap positie trainer (SPT) zoals de Nightbalance, een mogelijke eenvoudige oplossing. Deze leert jou op je zij te gaan slapen. Zie hiervoor het subforum over SPT.

Snurk je echter ook op de zij, dan is een Cpap, Apap een mogelijke oplossing.

Deze geeft d.m.v. Positieve luchtdruk een luchtstroom via een slang en masker door de neus of mond of beiden en houdt de luchtweg dan open. Snurken is dan vaak meteen voorbij.

Een mra is klein en makkelijk mee te nemen, maar kan voor mogelijke problemen zorgen aan het gebit en het maken en instellen duurt weken.

Een Cpap /Apap kan bij wijze van spreken, direct mee naar huis genomen worden en werkt direct na het aanzetten.

Kijk bij Naslag in dit forum om meer info over apneu en de mogelijke apparaten die er zijn.

Tip: als patiënt heb je recht om de uitslag rapportage van jouw slaaptest te ontvangen, vraag deze dan ook op
want er staat veel informatie in die nuttig kunnen zijn om jouw ademstops te kunnen beoordelen.

Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mra masker

3
Hey @RuudJ
Ik dacht al gereageerd te hebben op je bericht.
Ik zie hem alleen niet staan.

Ik heb jouw advies opgevolgd en het is inderdaad gelukt een CPAP te krijgen. Een airsense 11.ik heb deze vandaag binnengekregen.

Ik heb net even getest. Het ademen is even wennenaar ik denk dat dat wel lukt.

Wel valt me op dat ik, wanneer ik mijn mond open een erg naar gevoel krijg, alsof ik stuk en het duurt dan even voordat ik mijn ademhaling weer op orde heb

Hoort dit zo en is het een kwestie van wennen misschien?
Gr jurgen

Re: Mra masker

4
Jurgen, wat voor type masker heb jij erbij gekregen?

Bij gebruik van een neus masker (onder of over de neus heen) of bij gebruik van een neusdoppen masker (dopjes die in de neusgaten gaan en tegen de neusranden aansluiten) behoort de mond gesloten te blijven. Bij een juiste drukinstelling gebeurd dit automatisch door de overdruk. Als de mond open is ontsnapt de lucht met kracht via de mond. Het geeft dan problemen met het ademhalen.

Als de mond gesloten blijft dan gaat het ademen via de neus. Heb je problemen bij het begin, als of je te weinig lucht krijgt, dan is de startdruk te laag en als je dan ook nog een lange(re) Aanlooptijd gebruikt, dan moet je de neiging van bij ademen via de mond zien te voorkomen.

Dan kun je beter de Aanlooptijd uitschakelen via het Menu Mijn Opties en direct op de juiste druk starten.

Mocht je problemen ondervinden om tegen de luchtstroom in uit te ademen, dan is de epr functie nog een optie om de druk te verlagen tijdens de uitademing.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar