12 volt kabel voor Philips Dreamstation

1
Afgelopen nacht een beroerde nacht gehad.
Mijn Dreamstation weigert te werken op de officiële 12 volt kabel die ik in 2018 had gekocht voor mijn System One om deze in de caravan te kunnen gebruiken.
Ik heb zelf een redelijk eenvoudige module gemaakt die er voor zorgt dat mijn Cpap kan werken op de 12 volt boordspanning van de caravan, maar bij storing aan de 230 netspanning (de bron van de 12 volt boordspanning) direct overschakelt op de accu van de caravan mover,
Dit werkte prima bij mijn System One.
Nu blijkt dat er voor de Dreamstation toch weer een andere 12 volt kabel nodig is.
Met de huidige toch officiële Philips kabel krijg ik meteen ene melding "controleer de voeding" en de Dreamstation weigert te werken.
Ook zonder de vernevelaar aangesloten.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Moet ik echt weer een nieuwe (duurdere) 12 volt kabel kopen?
Ik vind dit echt weer geld uit de zak klopperij van Philips.

Ik hoor het graag,
Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

2
De Dreamstation kabel heeft een 20k weerstand van de plus naar de middelste sense pin van de plug. Zelf klussen kan, maar omdat de Dreamstation op 12 volt werkt kan deze (zeker met de bevochtiger) tot 6,67 ampere trekken. Het materiaal moet dus wel van goede kwaliteit zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

4
persluchtpiraat schreef: 11 jul 2021, 22:45 De Dreamstation kabel heeft een 20k weerstand van de plus naar de middelste sense pin van de plug.
Dat zal lastig worden om daar bij te komen.
Dan zal ik de plug denk ik open moeten snijden om bij de aansluiting van de sense pin te komen.
Eerst had ik niet gezien dat de binnenzijde van de plug ook bekleed was en ik vond dat de plus wel erg dunnetjes was om zo veel stroom op een verantwoorde manier door te geven :grin: .
Maar dat is dus de sense plug >:)

Zit er nu ook iets tussen (bij de huidige 12 volt adapter voor de System One kabel).
Ik heb geen multimeter bij me dus kan niet meten.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

5
persluchtpiraat schreef: 11 jul 2021, 22:45 De Dreamstation kabel heeft een 20k weerstand van de plus naar de middelste sense pin van de plug. Het materiaal moet dus wel van goede kwaliteit zijn.
Daarnet even op de site gekeken van mijn leverancier.
Volgens mijn gegevens bij hen zou mijn zorgverzekeraar de kabel vergoeden.
Dus dan ga ik niet zelf lopen hobbyen.

De tip blijft van grote waarde PersluchtPiraat
Dus thanks wederom, zulke info is top voor iedereen.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

6
bobl schreef: 12 jul 2021, 12:17 Zit er nu ook iets tussen (bij de huidige 12 volt adapter voor de System One kabel).
Volgens mijn metingen is de sense pin bij de System One 12V kabel nergens mee verbonden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

7
persluchtpiraat schreef: 12 jul 2021, 19:29
Volgens mijn metingen is de sense pin bij de System One 12V kabel nergens mee verbonden.
Hartstikke bedankt voor alle moeite en je heldere antwoorden.
Ik krijg een nieuwe wel geschikte kabel toegestuurd naar de camping.
Vergoed door de zorgverzekeraar.

Overigens beste persluchtpiraat.
Omdat het mij in de zomer maar niet lukte om slang en masker goed droog te krijgen na de grondige reiniging (in de winter hangt hij bij de radiator in de badkamer), gebruik ik sinds een paar weken perslucht.
Ik wilde voor mijn modelspoor (en reparaties aan electronica) hobby toch al een compressor kopen, dus heb ik nu een superstille membraan compressor met 24 liter tank gekocht.
Olie en vocht vrij.
Werkt subliem, nooit meer last van een pruttelend neusstuk door al het vocht dat nog in slang en masker zat ;) .

Groet, Bob
P.s. Beetje duur als het alleen voor dit drogen was.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

8
bobl schreef: 13 jul 2021, 15:14 Omdat het mij in de zomer maar niet lukte om slang en masker goed droog te krijgen na de grondige reiniging (in de winter hangt hij bij de radiator in de badkamer), gebruik ik sinds een paar weken perslucht.
In het begin deed ik net als vrijwel iedereen het schoonmaakritueel. Uiteindelijk na lang en diep nadenken kwam ik tot de conclusie dat het meer schaadt dan baat. Inmiddels heb ik een verwarmde slang al 2,5 jaar in gebruik, die nooit "schoon gemaakt" is. Geen vuil, geen geurtjes. Een slang die niet te onderscheiden is van vers uit de verpakking. Zodra je kraanwater in een slang laat lopen (kraanwater is niet steriel) gaan slangen geurtjes ontwikkelen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

9
Het is vooral in het masker met al zijn ribbels en het neus stuk/kussen waar water in blijft zitten.
Slang maak ik eens per week schoon.

Maar ik zal jouw voorstel eens meenemen.
Wat ik wel jammer vind is dat die verwarmde slang zo duur is.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

10
Ik zag dat het oude topic over de Dreamstation op 12V verwijderd was.
Daar had ik een net schema in zitten.
Bij deze maar opnieuw:
Het is wel verstandig om in de +12V een zekering op te nemen, maar die zat bij mij al in de kabel met sigaretten-aanstekerplug.
Ik had de 25k Ohm gemaakt door 4x 100k parallel te zetten.
Ik ben aan 25k gekomen door het doormeten van de originele kabel (aan de adapter) en door het meten van de stroom die door de sense aansluiting loopt.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten
Bijlagen

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

12
Het met de hand getekende schema is niet van mij, in mijn schema staat "0".

Negatief is een relatief begrip, hier is nul volt bedoeld.
Het is van belang dat het verschil tussen de aansluitingen 12,5V is, met de plus op de aansluiting met de +
Een accu (12V) heeft een plus (+12,5V) en een min (-).
Wanneer je een meter op de juiste manier op de accu aansluit geeft hij +12V aan, sluit je de meter verkeerd om aan wijst de meter -12V aan.
Je meet de spanning tussen de aansluitingen.
Normaal zie je de min als nul volt en meet je de spanning van de plus t.o.v. de min.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

14
Goedemorgen, nieuw op het forum. Kort geleden is de Respronics van mijn vrouw vervangen door een Dreamstation2, we willen met de camper weg en ik ging ervan uit dat ik het bestaande 12 volt snoer kon gebruiken, dat vroeg al een aanpassing maar toen dat klaar was kreeg ik de melding dat de voeding niet goed was. Overal geinformeerd maar nergens een 12 volt snoer voor de Dreamstation2 te koop. Iemand suggesties waar ik een snoer zou kunnen kopen of is het 12 volt snoertje dat we nog hebben aan te passen? En als dat aan te passen is zou iemand dat willen en kunnen doen voor ons? Alvast bedankt. Bert

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

15
Aanhakend op dit onderwerp ben ik op zoek naar een 12V kabel om mijn dreamstation aan te sluiten op 12V sigarettenaansluiting van een jumpstarter. Echter kan ik deze kabel nergens kopen? Wie weet hoe ik aan deze kabel kan komen?
Philips zelf verwijst op de site door naar retailers en bij retailers is deze kabel nergens te koop.

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

19
op 12 volt haal je gezien de 99 watt/uur van de interne accu (bij 3.7V maar) waarschijnlijk maar zo,n 8 ampere.
Het vermogen wat uit dat apparaat komt is nooit meer dan de interne accu, dus 99watt/uur. (3,7x27amp)
Stel als je apneu apparaat nu op zijn minimaalst zo,n 30 watt zou verbruiken dan haal je 3 uur.
ik blijf benieuwd.

Re: 12 volt kabel voor Philips Dreamstation

20
Ik volg je berekening.
Ziet er plausibel uit.


En toch:...
Op mijn boot, 240 Ah, slapen wij zo'n 7-8 uur per nacht met twee op volle kracht draaiende CPAP's.
Op de onvoordeligste manier: met 2 omvormers.
12=>220, 220=>48.
En de volgende ochtend is het nauwelijks te zien dat er verbruik geweest is 's nachts.

Nou vooruit.
Niet liegen.
Een half voltje eruit.
Als het een warme nacht is en de koelkast volaan heeft staan jutteren komt er nog een halve bij.
Ik lig zo 2, 3 nachten ergens aan een landje in Friesland.

Kan ik niet met berekeningen onderbouwen, hoor.
Is ervaring.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/