Dichtzittende neus

1
Hoi, wat het uitademen bij mij nog wat lastiger maakt met de CPAP is het feit dat mijn neus vaak dicht zit, met name 's nachts. Volgens de longarts komt het door mijn astma, dus ik krijg nog een neusspray met corticosteroïden naast mijn puffers. Ik gebruik nu eigenlijk in de korte tijd dat ik gestart ben met de cpap een neusspray met xylometazoline. Werkt als een tierelier,cmaar dat mag je natuurlijk officieel maar een week gebruiken. Hebben anderen op het forum ook last van het probleem van gezwollen neusslijmvlies en wat heb je een gedaan?

Re: Dichtzittende neus

2
Ben ik weer, lol :p

Ik heb dat ook en dezelfde soort neusspray, fluticasonpropionaat (=cortisol spul). Droog, pijnlijk en tot bloedneuzen aan toe. Ik klink als een grammofoon maar vannacht 1000% beter met de grotere neusdoppen. Minder het gevoel van een straalstroom aan koude lucht en adem makkelijker met neusdoppen omdat het de neus juist wat open drukt. Andere masker die ik getest heb zoals de Resmed Airfit F30 en F&P brevida drukken heel licht op mijn neusvleugels en voor mijn gevoel lijk ik dan lichtelijk te stikken omdat ik te veel moeite moet doen om te ademen.

Maar het lijkt bij mij dus dat de hogere druk ook alles in de neus veel beter open houdt. Vandaag weinig last gehad overdag, eergisteren 5x een bloedneus en korsten.

Re: Dichtzittende neus

3
Ben ook astmatisch...
Ik heb ook een neusdoppen masker, dat helpt mij heel goed.
Eerst nog ene neusmasker geprobeerd, maar die duwde mijn neus eerder dicht...

Bij mij stopte de bloedneuzen eindelijk na gebruik van de neusspray en andere medicatie.
Ik gebruik wel een verwarmde slang, anders inderdaad ook droge neus met korsten.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Dichtzittende neus

4
Hier ook astmatisch.

Net als Sleepy gebruik ik nu ook grote neusdoppen in de P30i, en krijg veel meer lucht.
Brevida voldeed mij niet (lekken) en F30 gaf goed lucht maar de huid kan er niet tegen. (ook niet tegen de druk op de huid)
Heb in het begin wel eens een bloedneus gehad en soms wat korstjes maar nu nergens meer last van.

Re: Dichtzittende neus

6
Beste Joalie,

Waarschijnlijk overbodig om te zeggen maar gebruik in ieder geval de bevochtiger bij de cpap evt gecombineerd met een verwarmde slang.

Als uitademen lastig is kun je misschien ook de drukverlaging bij uitademing aan of hoger zetten, bij Resmed heeft dat EPR en bij Philips C of A flex.

S6 met de therapie

Re: Dichtzittende neus

10
Ik heb al heel lang (van ver voor ik wist dat ik apneu heb) last van gezwollen en ontstoken slijmvliezen in bijna al mijn neus-, voorhoofd- en bijholtes. Het is 2x dusdanig uit de hand gelopen dat op een haar na mijn schedel was aangetast door de ontstekingen. Ik ben dagelijks gaan spoelen met nasaal spoelzout en heb luchtreinigers met hepafilter voor de slaap- en woonkamer aangeschaft. Het gaat sindsdien ongelofelijk goed. De KNO arts geloofde bijna niet wat hij zag. Ik gebruik voor de zekerheid nog een onderhoudsdosering fluticasonspray maar heb verder eigenlijk nooit meer last!