Masker af zetten in slaap

1
Hallo

Tis weer lang geleden dat ik een berichtje plaatste, lang geleden dat ik het forum bezocht, en het was ook weer lang geleden dat ik met OSCAR mijn apap uitgelezen heb. Ik ben sinds 30 dagen gestopt met alcohol drinken en wilde graag weten wat het effect was op mijn AHi. Dus OSCAR maar weer eens opgestart.

Het valt mij - nu pas - op dat ik veel minder uren met masker slaap dan dat ik daadwerkelijk slaap. En het valt mij dus ook op dat ik de laatste tijd - maar misschien is dit al heel lang zo - ik het masker afzet in mijn slaap. Ik word dus niet wakker om het af te zetten, maar word 's morgens wakker zonder masker op.

Geen idee waarom ik dit doe, en uit de slaapregistratie kan ik niet ontdekken waarom ik dit doe. Ik dacht dat ik misschien flinke AHi verhoging zou hebben en het daarom zou afzetten, uit benauwdheid ofzo, maar dat lijkt niet zo te zijn. Misschien moet ik maar weer eens naar de longarts, laatste controle is weer 2 jaar gelee.

Het neusmasker zit echt prettig en ik val vrij snel in slaap... dus geen idee waarom ik dit doe.

Is dit herkenbaar voor iemand en wat zijn de oplossingen?

Groetjes, Nicodemus

Ow, ik heb een Apap ResMed AirSense 10 AutoSet met neusmasker Airfit N30i. Druk min. = 9, max. = 12, aanloop en EPR = uit.
It's never so bad that it can't get worse

Re: Masker af zetten in slaap

2
Niek, oplossing plak een Leukopor pleister over de luchtkanalen op beide wangen. Dan merk je dat je het masker afdoet tijdens de slaap. Pleister irriteert niet.

Reden van afdoen, komt vaak voor en is mij onbekend. Kan natuurlijk ook door veelvuldig draaien dat de achterband omhoog kruipt en dat het masker dan losraakt van het hoofd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker af zetten in slaap

3
Twee voor de hand liggende oorzaken:

* Overmatige lekkage

* Onvoldoende behandeling. Ik zie dat u op auto staat, maar auto is geen oplossing omdat het altijd achter de feiten aanloopt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i