Overstap van CPAP naar BIPAP, wat wordt er anders en wat zijn de veranderingen in Oscar?

1
Beste lezers van dit bericht

Sinds november 2022 gebruik ik een CPAP. Ik heb vandaag een BIPAP gekregen (Resmed Aircurve10 Vauto) en ga hier vannacht voor het eerst mee slapen.
Deze overstap was noodzakelijk, omdat mijn AHI-waarden te hoog bleven en er daarbij ook aardig wat CA's geconstateerd werden. Dit is bevestigd door een tweede slaaponderzoek. Ik heb nog niet eerder gebruik gemaakt van een BIPAP, dus ik zou geholpen zijn met gebruikerservaringen.
Wie kan mij hierover meer vertellen.

Ik heb ook een vraag over het gebruik van Oscar.
Nu ben ik gewend om elke dag mijn gegevens in Oscar te verwerken. Ik zou graag willen weten of ik daar in Oscar iets voor moet aanpassen. Moet ik daar een nieuw profiel voor aanmaken? Of kan ik gewoon de BIPAP SD-kaart uitlezen met mijn huidige Oscar-profiel. Ik moet namelijk ook al mijn apparatuurgegevens aanpassen.
Ik weet niet of ik dan de eerdere gegevens van mijn CPAP overschrijf en wat daar de consequenties van zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Hartelijke groet, Marcelle Zeddeman.

Re: Overstap van CPAP naar BIPAP, wat wordt er anders en wat zijn de veranderingen in Oscar?

2
Ik had dezelfde vraag. Één van de OSCAR ontwikkellaars zei dat je het best een nieuw profiel kan aanmaken. Dat heb ik dus gedaan (en ook niet dezelfde SD card gebruikt). Ben wel benieuwd of Bipap jou zal helpen. Voor mij was het het tegenovergestelde, dubbel of driedubbel zoveel AHI (CA!) met BiPap. Wat in mijn geval ook logisch is, omdat ik heel erg gevoelig op te hoge drukken reageer. "Hoog" is hier zelfs een drukverschil van 0.6! :-(

Succes!

Re: Overstap van CPAP naar BIPAP, wat wordt er anders en wat zijn de veranderingen in Oscar?

4
Ik heb Cpap, Apap, Bipap en ASV allen in één profiel staan. Bij Statistieken zie je ook de diverse instellingen en apparaten.

Op deze wijze zie je de verbeteringen vanzelf in de loop der tijd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar