Voor de tweede keer voorstellen

1
Ik heet Sander, ben 91 jaar, en al bijna drie jaar gebruik ik een ResMed Airsense 10. Ik weet niet meer of ik mij ooit eerder voorstelde, maar nu dan toch wel.
Mijn geschiedenis is wat gecompliceerd. In 2020 heb ik ruim vier maanden een Airsense 10 gebruikt met een neus/mondmasker. Het effect was onverwacht negatief: vóór de behandeling had ik AHI 23, tijdens de behandeling liep die op tot 30 met variaties van 16 tot 46. De leverancier en ik hebben van alles geprobeerd, maar geen resultaat. Ik kon niet geloven dat het zó slecht moest werken.

Ik verbrak het contact met die instelling en ging naar het Slaapcentrum in het plaatselijk ziekenhuis, waar ik dezelfde apparatuur kreeg voorgeschreven, maar nu met een neusmasker. Dat gaf meteen een grote verbetering: AHI 2 tot 15. Goed genoeg voor de verlenging van mijn rijbewijs.

Het is onduidelijk waarom de eerste firma nooit een neusmasker heeft voorgesteld. Ik heb later tussendoor nog één keer het oude neus/mondmasker geprobeerd en had meteen weer een torenhoge AHI.

Door een schouderbreuk een aantal jaar geleden kan ik alleen maar op mijn rug liggend slapen. Ik snurkte veel en doe dat nog. Kinband helpt niet. Ik ga eens proberen of mijn mond dichtplakken een optie is.
Het effect van de behandeling is nauwelijks merkbaar. Ik sufte vroeger overdag op de bank, en doe dat nog. Omdat ik al meer dan 30 jaar met pensioen ben is dat niet zo erg. Gelukkig heb ik bij het autorijden nooit last van insuffen! Maar ik heb wel veel minder energie dan vroeger, overigens goed te begrijpen.

Vandaag een nieuw exemplaar van de Airsense gekregen omdat het niet lukt de datum weer goed in te stellen. Bij een poging de tijd op zomertijd te zetten maakte ik een fout en zette het jaar op 2024. Dat schijnt niet - eenvoudig - te herstellen te zijn en omruilen was de optie van de leverancier.

Ik ben toch benieuwd of dat jaar wel terug naar 2023 kan worden gezet. Iemand enig idee?

Sander

Re: Voor de tweede keer voorstellen

2
Sander, voor de tweede of de eerste keer 😉 welkom op het forum.

Het wijzigen van de datum kan het beste in de middag gebeuren tussen 15:00 en 22:00 uur gebeuren wil je niet al data kwijt raken.

Maar de zomertijd / wintertijd is niet echt van belang. Meer van belang is het resultaat van de therapie.

Daar bij jou de ahi wisselend is, vraag ik mij af of er bij jou veel centraal apneu aanwezig is. Dit is namelijk met een normale cpap of apap niet op te lossen.

Kun je daar eens naar kijken? Het gratis programma Oscar kan jou daar ook bij helpen om dit te beoordelen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voor de tweede keer voorstellen

3
Ruudj, dat veranderen van het jaar in de datum terug naar 2023 lukt van geen kant, ook niet als ik dat probeer te doen ná 15:00.

Mijn CA over de maand maart 2023 was:
0,66 Gemiddeld
0,4001 Standdaarddeviatie
2,11 Maximum
0,12 Minimum

Het zegt mij niets. Het hoogst is in het algemeen de Hypopneu, en vrijwel geen UA. Ik laat de beoordeling en interpretatie van de getallen over aan de deskundige van het Slaapcentrum van het ziekenhuis. Hij is van mening dat het er allemaal prima uitziet. Wat zou ik nog meer willen?

Re: Voor de tweede keer voorstellen

4
Sander, begrijp ik het nu goed, dat je op dit moment over twee Resmed apparaten beschikt? 1 met het verkeerde jaartal in de datum 2024 en 1 die met het jaartal 2023? Of is het apparaat nog niet omgeruild?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voor de tweede keer voorstellen

5
RuudJ: nee hoor, het apparaat met 2024 is omgeruild voor een met de goede datum én tijd. Ik hoefde alleen nog maar wat eigen dingen in te stellen. Ik stuurde de lege SD-kaart terug in de het oude apparaat en ging aan de slag met de oude SD-kaart in het nieuwe apparaat, dat prompt alle oude data wiste! Ik had beter het nieuwe SD-kaartje kunnen houden, maar de oude data heb ik in Oscar nog staan, alleen geen backup ervan op de pc. Ik mis door die domme actie 4 dagen. Niet zo belangrijk denk ik.

Ik wil nog mijn excuses maken voor mijn trage reacties. Het is de leeftijd denk ik, er zijn zoveel andere dingen waaraan denk dat ik deze discussie gemakkelijk vergeet.

Sander