Ook even voorstellen.. Soulreaper

1
Tsja, mijn excuses voor de domme naam, maar deze gaat al zo lang als ik het internet ken,met me mee, dus Old habits die hard precies.

Mijn echte naam is Geert, 53j en wonende in Evergem, nabij Gent.

Er is bij mij tijdens een opname naar aanleiding van hartfalen, tijdens de hartbewaking ontdekt dat ik apneus had, waardoor de saturatie onder 85% zakte.

Tijdens een diepgaande slaaptest, ontdekte men 48 apneus per uur, en blijkbaar heb ik ook maar een heel korte REM slaap.

Dus Cpap . Air Sense 11 Elite. Met Resmed Quattro gezichtsmasker.

Sinds 3 maart bezig met de therapie, maar ik heb heel veel last van lekkages. Mijn vorige masker, daar was blijkbaar de doorzichtige rubber van beschadigd, dus een nieuw gekregen. Ze hebben bij het uitlezen van de SD kaart toen beslist de druk te verhogen van 6 naar 8,5.

Ik neem alprazolam om me te helpen inslapen, en temesta als kalmeringsmiddel. Toen de druk op 6 stond, sliep ik beter doorheen het gesis en het andere lawaai.

Nu de druk echter op 8,5 staat, wordt ik vlugger wakker van de lucht die ontsnapt, en ondanks mijn slaapmiddel, val ik veel minder vlug of zelfs helemaal niet meer echt in slaap. Ik kijk op mijn horloge, en ik zie dat het zeg maar wat 90 minuten later is, maar ik heb niet het gevoel dat ik die 90' geslapen heb, maar meer liggen soezen. Ik ben dan ook de hele tijd bezig met mijn masker aan te passen met de bandjes verder aan te spannen, en dan is het goed voor eventjes, maar zodra ik me op mijn zij leg begint het lekken en sissen weer opnieuw...

Op welke hoogte moet het toestel eigenlijk staan? Op dit moment staat het op dezelfde hoogte als mijn hoofd? Mijn bed is redelijk laag bij de grond, dus ik kan het toestel niet echt veel lager zetten.

Waarom is die bevochtiger eigenlijk, als ik hem niet mag gebruiken? Veronderstel ik, aangezien er een streep doorheen bevochtiger staat op de 'hoe reinig ik mijn toestel " pagina is getrokken.

Je krijgt hier in Belgie dus echt geen hol uitleg. Alstublieft meneer, hier is uw masker? Pas het eens? Oke, hier is uw toestel, dat staat al ingesteld. Veel geluk en tot ziens..

Ik hoop dat ik hier wat meer informatie kan vinden. In ieder geval : Aangename kennismaking :blush:

Re: Ook even voorstellen.. Soulreaper

2
Welkom Geert,

Heb jij bij jouw Resmed AirSense 11 Elite wel een bevochtiger gekregen? In België is vaak de regel dat men de apparatuur levert zonder de bevochtiger erbij onder het mom "Probeer het maar eerst zonder". Je hebt er wel recht op, ook in België kun je deze gewoon aanvragen bij je zorgkliniek waar je in behandeling bent.

Heb je hem wel ontvangen, dan mag je hem natuurlijk gewoon gebruiken als je dit nodig acht. Het kan een zeer droge mond/keelholte voorkomen. Ook een verwarmde slang die Resmed specifiek voor de AirSense 11 heeft geproduceerd kan erg nuttig zijn. De rode streep door de bevochtiger voor het schoonmaken, houd waarschijnlijk in dat het niet in de vaatwasser mag worden schoongemaakt. Mocht er zich op den duur een kalklaagje op de bodem vormen, dan is warm water met een scheut schoonmaak azijn voldoende om dit na een uurtje weken weer glimmend schoon te krijgen.

De Elite is inderdaad een Cpap en staat deze naam ook op de voorzijde van jouw apparaat? Een Resmed AirSense 11 AutoSet bevat drie apparaten in één namelijk:
  • Resmed Airsense 11 Elite (cpap)
  • Resmed AirSense 11 AutoSet for Her
  • Resmed AutoSet for Him
Als je alleen de Elite hebt, dan zal je deze keuzes niet aantreffen.

Het masker wat je hebt gekregen is een masker wat vaak voor veel lekkage zorgt. Er zijn veel klachten over dit masker. Je moet altijd als het masker is op gezet en de cpap is aangezet, het masker even oplichten van je gezicht. Er stroomt dan een hoop lucht er onder door en vervolgens plaats je het masker weer terug.
Luister goed of je gesis hoort en of je lucht voelt ontsnappen. Te vast aantrekken geeft geheid lekkage. Het masker moet zich kunnen vormen aan de vorm van je gezicht.

Een fijn masker is het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Jouw masker is al een redelijk verouderd type waar men graag van af wil. In België wordt helaas vaak oudere apparaten of maskers uitgegeven, hoewel de AirSense 11 nog niet zolang op de markt is.

De hoogte van de cpap, ik heb hem op een opvouwbaar opstapje staan naast mijn bed en de slang loopt via een slangenhengel omhoog en via de lus aan het uiteinde van de hengel omlaag naar het masker. Op deze wijze heb ik geen last van eventueel condens.

De druk van de AirSense 11 kan eventueel tijdens de uitademing verlaagd worden met de EPR functie van het apparaat. De inademdruk van 8,5 cmH2o kan bij het uitademen verlaagd worden tot maximaal 5,5 cmH2o. (Ook 7,5 of 6,5 cmH2o is mogelijk) De EPR functie is terug te vinden in het medisch menu waar alleen de arts bij kan. EPR moet op AAN worden gezet, dan Voor de Gehele tijd en vervolgens in stand 1 of 2 of 3 waarbij de druk dus met 1 of 2 of 3 cmH2o wordt verlaagd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook even voorstellen.. Soulreaper

3
Hoi Ruud,

Alvast bedankt voor je antwoord.

Ja, er zit een bevochtiger bij het toestel, maar om een of andere reden hebben ze me gezegd het niet te gebruiken.

Wat doet een verwarmde slang eigenlijk?

Probleem hier is dat mijn zorgverlener op 60KM van mijn woonplaats is, dus je bent niet vlug geneigd om even in de auto te springen om het toestel te laten testen.
Mijn eerste slaaptest met cpap staat gepland op 13/6, mijn afspraak voor de resultaten maar liefst 2 maanden later...