Hyperventilatie na vervanging oud P10 door nieuwe P10

1
2 weken geleden heb ik mijn jaarlijkse nieuwe set ontvangen. Ik gebruik de Resmed P10 neusdoppen en heb nu dus een nieuw exemplaar.
Op het oog gelijk, alleen de hoofdband verschilt.
Maar nu het vreemde; sinds ik de nieuwe doppen gebruik heb ik hyperventilatie. Wordt 's nachts wakker en overdag kortademig.
Doe ik mijn oude masker weer op dan is er niets aan de hand.
Het verschil zit m in de strakheid van de hoofdband. Die is bij de oude natuurlijk veel losser. Maar de nieuwe band heb ik ook al op de langste stand.
Ik gebruik van doppen maat M, zou ik nu L moeten gebruiken? Of is er een alternatief?

Re: Hyperventilatie na vervanging oud P10 door nieuwe P10

3
Bedankt voor de reply en excuus voor mijn late reactie.
Nu 2 maanden verder; gebruik de large doppen. Toch af en toe hyperventilatie, pijn tussen schouderbladen en slijm in keel. Hoofdpijn ook regelmatig. Als ik de cpap dan een tijdje niet gebruik dan herstellen deze klachten wel weer, maar slaap ik superslecht.
Niet eerder gehad.
Kan de cpap aan einde levensduur zijn. Heeft nu zo'n 12000 gebruiksuren achter de rug.
Overigens vraagt medisis geen sd kaart meer op.. 1x gedaan, daarna is het kennelijk gedaan met de nazorg

Re: Hyperventilatie na vervanging oud P10 door nieuwe P10

4
Nee, het apparaat werd voorheen na 15 tot 16000 draaiuren vervangen door de leverancier, maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig hanteert men het systeem, gaat hij stuk of begint het apparaat herrie te maken (wat het het voorheen niet deed) dan wordt het vervangen.

Het aantal draaiuren kan dan al tegen de 30.000 lopen.

Pijn tussen de schouderbladen is vaak het geval als de druk zo hoog staat dat de hulpademhalingspier in werking treedt. Uitademen tegen een hoge druk veroorzaakt dit ook.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar