Re: Het effect van een neusdoppen masker

61
Hier ook steeds wondjes in de neus en irritatie (niezen) bij inhaleren door de neus van het neusdoppenmasker.
Erg lastig.

Ben vaak neusverkouden en puur door het neusdoppenmasker, waardoor ik om de paar dagen over moet gaan (tijdelijk) op volgelaatmasker.

Is er een oplossing voor?
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Het effect van een neusdoppen masker

62
Allereerst zou ik graag willen weten van welk merk en wat de naam is van het neusdoppen masker die je gebruikt. Sommige siliconen kunnen nogal hard, stug aanvoelen en dit veroorzaken.

Wondjes kun je behandelen met de volgende merken zalf:

3M barrière crème Cavilon
Sudocrème
Skin-lube

http://www.stb-wonddressing.nl/

Via een wattenstaafje kun je dit aanbrengen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

63
Ik heb nog steeds last van irritatie neus van masker en lekkage, dit is geen doen. Elke 3 week moet ik volgelaat weer even gebruiken hierdoor en ik rust op deze manier nooit uit. Beetje ten einde raad, want ik heb geen oplossing.

Iemand suggesties?

Groet

Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Het effect van een neusdoppen masker

64
Jan Pieter, heb je de ResMed Airfit P30i neusdoppen masker in gebruik?

Heb je wel de juiste maat in gebruik? Het klinkt bij mij dat je misschien een te kleine maat gebruikt die daardoor te diep in de neusgaten gaat en dat daardoor het tussenstukje tussen de doppen in tegen de neusbrug aankomt en dat kan inderdaad (erg) zeer gaan doen.

Standaard wordt met het masker meegeleverd de maten small en medium.

Echter Large bestaat ook en deze voor moet je bij je leverancier zijn en vragen deze toe te sturen.

Of heb je de Large al?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

65
Hoi,

Ik heb de berichten hier gelezen inclusief de tip van Ruud. Ik heb om te testen nu een P30i gekregen maar heb er nog geen nacht mee geslapen. Als ik hem opzet dan heb ik steeds heel lichtjes ontsnappende lucht. Va het geluid kan ik zelf al niet slapen. Ook merk ik dat ik mijn kaken heel gespannen op elkaar hou omdat ik voor mijn gevoel de bescherming kwijt ben van fullface waar het prima is als nog eens even diep zucht als je niet in bed ligt.

Ik heb een masker gekregen met een m maat neusstukje en en s neusstukje. De M doet mij zeer in de neus en drukt mijn neus helemaal omhoog. DE S voelt goed in de neus maar lekt dus, wat ik ook bijstel met het klittenband. Het lijkt me zo fijn om met dit masker te kunnen slapen omdat het zo klein is en niet mijn hele gezicht benauwd bedekt. Iemand een idee wat er niet goed gaat?

Ik wil zo graag wennen aan dit masker.
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0

Re: Het effect van een neusdoppen masker

66
Jet, heb je bij het neus inzet maat M het masker niet te strak vast gezet? In feite moet het losjes worden ingesteld, maar niet te los. Ook kun je, denk ik, beter de Aanlooptijd van 30 minuten uitschakelen en dan direct op druk 8 cmh2o starten. De kans bestaat dat de mond dan dicht blijft vanwege het drukverschil in en buiten de mond. Kijk uit voor kaak klemmen dat kan nadelige gevolgen krijgen. Via het Menu Mijn Opties kun je de Aanloop tijd uitschakelen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

67
Excuus mijn aanlooptijd is nog maar 15 minuten.
Ik heb m niet te strak gezet bij de m naar mijn idee. Denk jij dat s toch te klein is en er daarom gelekt wordt?

Is het echt wel zo dat als je mond openvalt tijdens de slaap je deze automatisch weer dicht doet vanwege het drukverschil?

Ik heb weer wat last van niet diep kunnen ademhalen, dat is soms ineens zo n patroon. Ik merk dat ik dan extra veel last heb van het ff masker. Voelt te benauwd. Ik heb van Menno een verwarmde slang gehad. Dit zal ook helpen maar moet me nog even inlezen welke instellingen etc ik dan moet wijzigen. Soms te moe om alles te zoeken merk ik..... maar het wordt kouder en slaap met het raam open dus er moet wat gewijzigd worden.
Dank voor je reactie
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0

Re: Het effect van een neusdoppen masker

68
.Jet, voor de verwarmde slang, ga naar het menu Mijn Opties --> zoek Climate control en zet deze op Auto stand bevestig dit --> zoek slangtemperatuur en zet deze op Auto stand bevestig dit --> Nu kun je bevochtiger niet meer zelf instellen, daar deze nu ook automatisch wordt bedient door het apparaat.

Dan het masker. Als de maat neusdoppen te klein is, dan gaan de doppen te ver in de neusgaten en sluit deze de neusgaten niet af. Het gedeelte tussen de doppen raken dan waarschijnlijk de neusbrug aan de onderzijde en dat kan pijnlijk zijn.

Met de juiste maat zouden de doppen de neusgaten lekvrij afsluiten. Het masker tilt inderdaad de neus iets op, waardoor de neusdoorgang geheel vrijkomt te liggen. De luchtstroom kan dan ongehinderd door de neusdoorgang naar de verdere luchtwegen lopen.

Als het masker te strak wordt gezet dan ontstaat er eerdere lekkage, Ook in zijligging mag er gen lekkage optreden. Een stevig kussen van tempur is aan te raden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

69
Dankje, superfijn zo snel een reactie. Ik heb net getest en merk dat ik ook vooral heel erg de uitademing van mijn neus hoor. Ik stoor me aan mezelf maar dat zal wel wennen zijn? De warmte door de slang vind ik te warm. Kan ik dat ook zelf instellen. Ik vond de koelere lucht niet heel erg maar met de normale slang merkte ik meer condens deze tijd vh jaar (slaap met raam open).

Wat een worsteling is dit toch
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0

Re: Het effect van een neusdoppen masker

70
Zelf ook een tijd de Resmed P10 (neusdoppen) en de Resmed N30i (neuskussen) geprobeerd. Ben met beide moeten stoppen omdat mijn neus gedurende de nacht dicht gaat zitten. Met de N20 (neusmasker) heb ik dit probleem niet. Dit met goed ingestelde bevochtiging en verwarmde slang.

Erg jammer, want de N30i zit heerlijk, nog minder lekkage en nog betere zijligging mogelijk. De P10i heb ik niet aan kunnen wennen.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Het effect van een neusdoppen masker

71
Dag Hoeksel,

Wat is de reden dat p10 en n30 i niet lukten en de n20 wel. Heb je daar een idee van?
de verwarmde slang vind ik erg warm, moet ik nog aan wennen trouwens. Draag nu voornamelijk de F20
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0

Re: Het effect van een neusdoppen masker

74
Oeh, moeilijker ademen klikt niet fijn. Mijn neus krijgt niet de kans heel droog te worden omdat ik nog nooit een hele nacht heb geslapen met de P30i. De lucht komt indirekt binnen met een FF (mijn geval) waardoor ik minder snel geneigd ben verkeerd te ademen.. Steeds willen testen of een diepe zucht lukt zeg maar.
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0