Voorstellen

1
Beetje onwennig, zit voor het eerst op een forum :-)

Mijn naam is Huib Nikkels en heb inmiddels al weer zo'n 4 jaar een CPAP apparaat.
In begin even wennen en zoeken naar meest geschikte masker, maar dat ging best snel en de resultaten waren heel positief.
Had niet door dat ik een chronisch slaapgebrek had. Kan niet meer zonder, dus ook op vakanties (camping) moet hij mee.

Enkele technische gegevens
Aantal apneus per uur was 32
Apparaat ResMed Airsense 10 met een neusmasker (Eson 2?)
Startdruk 4, druk 6
Ik gebruik geen bevochtiging.

De reden waarom ik mij heb aangemeld op dit forum is dat mijn vrouw regelmatig klaagt dat ik 'blaas'. En dat is natuurlijk heel hinderlijk.
Op zoek naar oorzaak en oplossingen kwam ik op dit forum en daar staan wel heel veel ervaringen.

Tot zover het voorstellen.

Groet,
Huib

Re: Voorstellen

2
Welkom Huib op dit forum.

Blazen is vaak een teken dat de mond openvalt en dat dan de lucht via de mond ipv via het neusmasker wordt uitgeademd.

Een startdruk van 4.0 cmH2o is erg laag en je vermeld niet hoe lang je de Aanlooptijd hebt ingesteld. (tijd om in te slapen met een langzame druk verhoging van 4 naar 6 cmh2o)

Ook een druk van 6 cmH2o kan te laag zijn of onvoldoende om de mond automatisch gesloten te houden.

Mag ik vragen, wat je huidige AHI score is, bij het gebruik van dit masker?

En zie je bij het ontwaken wel eens een rode smiley op het display van jouw Resmed staan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

3
Hoi Ruud,

Bedankt voor het meedenken.
Zijn nogal technische vragen waar ik geen ervaring mee heb, maar denk het volgende achterhaald te hebben.

Aanlooptijd staat denk ik op Auto
AHI van afgelopen nacht was 5.7
Smiley was groen, kijk niet elke dag, maar heb nog nooit een rode gezien

Mijn gevoel zegt dat mijn mond niet openvalt, dit baseer ik meer op dat ik geen droge mond heb wat vroeger voor ik dit apparaat had wel altijd was.

Ik overweeg een masker met neusdoppen, maar geen idee of dat een kans is op verbetering. Dat probeer ik op dit forum te achterhalen.

Bedankt en groet
Huib

Re: Voorstellen

4
Huib, een neusdoppen masker gaf bij mij het effect dat de AHI direct naar circa 2,4 per uur omlaag duikelde. Het was met een full face masker vrijwel altijd ver boven de vijf per uur. Een prettig neusdoppen masker is het Resmed Airfit P30 i intranasaal masker. Twee frame maten, Small en Standaard. Small voldoet meestal, Standaard is een beetje groot. Twee maten Small en Medium Neusdoppen worden standaard meegeleverd. Large is ook verkrijgbaar, maar moet meestal apart aangevraagd worden bij de leverancier. Slangaansluiting boven op het hoofd, 360 graden draaibaar met een makkelijke klik, los, vast aansluiting. Voorzien van een Quiet Air filter.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar