alleen klachten (saturatie dalingen) bij in slapen en wakker worden

1
Beste,

Inmiddels slaaponderzoek gehad via NSI, wacht nog op de uitslag.
Wat mij opvalt is dat ik mijn klachten alleen maar heb gedurende inslaap vallen en wakker worden.

Ik adem eigenlijk heel mijn leven al verkeerd (veel te hoog te snel) en kan mij behoorlijk druk maken, vannacht pas om 3.30 in slaap gevallen.
Gedurende 10-15 minuten diverse dalingen naar 90% saturatie van 3.45 uur tot 9.30 geen dalingen misschien een paar kleintjes naar 93-94.

Om half 10 wakker en zie 15 minuten dalingen naar circa 90%. Ze zeggen dat hoe je overdag ademt ook je ademhaling nachts bepaalt
Lijkt wel of het allemaal tussen mijn oren zit, blijf klachten van druk op mijn borst houden. (misschien toch de stres)

Ben er 24/7 mee bezig in mijn hoofd.

Re: alleen klachten (saturatie dalingen) bij in slapen en wakker worden

3
Jens schreef: 08 mei 2023, 12:12 Ik adem eigenlijk heel mijn leven al verkeerd (veel te hoog te snel) en kan mij behoorlijk druk maken
Waarschijnlijk komt dit door de slaap-ademstoornis.
Jens schreef: 08 mei 2023, 12:12 Ben er 24/7 mee bezig in mijn hoofd.
En dit waarschijnlijk ook.
Jens schreef: 08 mei 2023, 12:12 Ze zeggen dat hoe je overdag ademt ook je ademhaling nachts bepaalt
"Ze" zitten waarschijnlijk in de Buteyko-fantasie-wereld. Dit is onzin. 's nachts wordt onze ademhaling geregeld door het ademhalingscentrum in de hersenstam, daar hebben we vanuit de bewuste wereld geen invloed op.

Ik ben benieuwd wat de uitslag van NSI is. Als uw slaap-ademstoornis een combinatie is van het UARS fenotype en het OSAS fenotype kan de score nog wel eens "misleidend laag" uitvallen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: alleen klachten (saturatie dalingen) bij in slapen en wakker worden

4
Thnx voor de reacties.

Nog nooit van UARS gehoord

Ben de laatste dagen weer een stuk vermoeider.
Ben gewoon angstig om te gaan slapen, ben zo aan het stressen. (druk op mijn borst, hartkloppingen etc).

Maak mezelf gewoon gek, dat komt ook doordat mijn vader op 43 jarige leeftijd overleed aan een hartinfarct. (en veel van zijn broers ook aan het hart)
Ben nu zelf 51.

2 jaar geleden, compleet onderzocht door cardioloog, inspanningstest, 24 uurs holter meting, hartfilmpje, echo en zelfs MRI gehad.
Alles goed, toch blijf ik vaak die vage klachten houden zoals wakker schrikken, slecht inslapen, druk op mijn borst.

2 weken geleden bloedonderzoek gehad en alles goed, bloeddruk ook goed. (klachten door stress waarschijnlijk)
Zelf maar 24 uurs saturatie meter gekocht en op basis daarvan in overleg met huisarts slaaponderzoek ingepland.
Wilde graag naar cardioloog maar daar was geen rede toe volgens huisarts.

Ik ben de afgelopen 8 weken, 7 kilo afgevallen was lekker aan het sporten en nu voel ik me weer zo K. (had ik die saturatie meter maar niet gekocht)
Ik weeg nu 79 kg, snurk niet en slaap op mijn buik, kan me gewoon iet voorstellen dat ik OSA heb, zou het centrale apneu zijn dan maak ik mij weer extra zorgen omdat hier weer vaak ander ziektebeeld onder ligt. (hartfalen etc)

Ben blij dat ik hier wat kan delen, want de meeste snappen het helaas niet.

Wilde nog ademtherapie gaan volgen, ik weet niet of ik daar minder klachten van krijg

Re: alleen klachten (saturatie dalingen) bij in slapen en wakker worden

6
Mijn slaapapneu diagnose ging ook samen met verkeerd ademen (hoog en snel zoals jij) en na 2 jaar is mijn conclusie dat goed ademen en stress reductie misschien wel meer heeft geholpen dan de CPAP. In mijn geval via een ademtherapeut leren goed te ademen, bewust stoppen met alles wat inspannend is (dus ook sport), gezonder leven, meer ritme en stress op werk/prive reduceren. Daar hoort ook bij accepteren. Accepteren dat je slaapapneu hebt, dat je niet meer alles kan, en dat stress je helemaal niet helpt. Ik ben nog niet waar ik wil zijn, maar wel een heel eind. En de reductie van stress doet me nu erg goed! Ik snap niet waar ik me vroeger allemaal zo druk om maakte ;-). Nu, na 2 jaar, begin ik langzaam weer wat meer te bewegen (lopen en fietsen), sporten gaat nog steeds niet.

Succes, het is een lange weg maar als je goed voor je zelf zorgt is er wel degelijk hoop!
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.