Kan ik off-grid met accu van camper?

1
Ik heb een camper gehuurd en volgens de handleiding zit daar een accu in: een "Woonbatterij AGM 100 Ah". Dat zegt mij helaas niets.

In de handleiding van de Resmed 10 lees ik:
90W power supply unit
AC input range: 100–240V, 50–60Hz 1.0–1.5A, Class II
115V, 400Hz 1.5A, Class II (nominal for aircraft use)
DC output: 24V 3.75A
Typical power consumption: 53W (57VA)
Peak power consumption: 104W (108VA)


Kan ik met de reguliere woonbatterij zonder dat de camper op het stopcontact is aangesloten een nacht lang met een Resmed S10 incl. bevochtiger slapen?

Re: Kan ik off-grid met accu van camper?

2
De informatie is onvolledig, maar ik ga er vanuit dat de accu 12V is. (Trucks hebben vaak 24V)

AGM kan je 80% ontladen voordat overmatige schade ontstaat. Dan heb je dus 80 Ah bij 12V = 80 * 12 = 960 Wh.

Bij typisch verbruik van 53W heb je dan 18 (= 960 / 53) uur speeltijd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Kan ik off-grid met accu van camper?

7
RuudJ schreef: 16 mei 2023, 10:08 Omvormer van 12 V naar 24 V wellicht gebruiken?
Dat is bij ResMed sowieso een noodzaak. Overigens accepteert de ResMed DC/DC converter 12V tot 24V
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Kan ik off-grid met accu van camper?

8
Misschien stomme vraag: maar er zitten toch 'normale' stopcontacten in een (nieuwe) camper? Volgens mij had ik die stopcontacten gezien maar ik kan mij vergissen. Weet iemand dat? Wordt dat omvormen dan niet door de electrische installatie van de camper gedaan (dus 220v)?

Anders moet ik dus een aansluiting voor 12V kopen? Ik zal nog even rondsnuffelen op het forum als dat zo is.

En volgens mij laadt de batterij toch weer bij als je gaat rijden? Er zitten ook zonnepanelen op het dak. Ik heb een app op de telefoon waarmee ik het laadniveau kan controleren. Ik ga er vanuit dat het misschien 1 x een nachtje voorkomt en voor de rest aan de laadpaal hang.

Re: Kan ik off-grid met accu van camper?

9
RuudM schreef: 16 mei 2023, 16:44 Wordt dat omvormen dan niet door de electrische installatie van de camper gedaan (dus 220v)?
Het kan slechts een doorvoer zijn van de "walstroom" of er kan een inverter aanwezig zijn. De 220v inverter is aanmerkelijk minder efficient dan de ResMed DC/DC converter dus dan heb je minder speeltijd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Kan ik off-grid met accu van camper?

10
Ik zou me voor een nachtje niet zo druk maken.
Je kunt wat besparen door alvast lauwwarm water in de bevochtiger te doen en deze heel laag of uit te zetten.
S' zomers zal de warme slang ook heel laag ingesteld kunnen staan en dat samen scheelt waarschijnlijk een slok op de borrel.
Daarnaast kan je de moter van de camper eventueel een poosje laten draaien om de boordaccu bij te laden.

Re: Kan ik off-grid met accu van camper?

12
Inmiddels weer terug en een ervaring rijker ;-)

Voor off-grid heb je inderdaad een omvormer en een verloop nodig voor 12V naar 220V (zie foto). Aangezien we nogal veel verbruik hadden en ik het kennelijk niet goed in de gaten had dat je tijdens de rit ALLES moet uitzetten bleek dat ik ook onderweg nog stroom verbruikte. Logisch natuurlijk, maar da's achteraf.
De waterpompen blijken in de stand UIT kennelijk nog steeds stroom te verbruiken - is mijn vermoeden. Hierdoor liep de woon-accu langzaam leeg en was het opladen gedurende de korte ritten (meestal 3 a 4 uur) per dag onvoldoende om dit te compenseren, ook niet met een paar zonnepanelen op het dak. Elke dag ging de accu een stukje leger....

Toen ik als experiment probeerde om zonder stroomaansluiting de Resmed te gebruiken bleek van tevoren al dat de woon-accu kennelijk niet geheel was opgeladen, geen 100% maar ca. 84%. Dat begon dus al niet goed en het percentage fluctueerde een beetje. Omdat ik had gelezen dat de woon-accu gaat piepen als deze te weinig stroom heeft heb ik besloten om het maar niet te proberen. Vervolgens de wagen maar weer aan de 'walstroom' gehangen. Het risico dat ik dan midden in de nacht wakker wordt gepiept en zonder xPAP moet zag ik niet zitten. Bovendien was er dankzij het camperen buiten het hoogseizoen voldoende plek op alle campings dus niet echt een noodzaak om off-grid te gaan. Wel had het mij natuurlijk erg leuk geleken maar we gaan ongetwijfeld nog wel een keer.

Een volgende keer dus een echte accu meenemen of tijdens de rit trouw alles uitzetten en langer doorrijden. Ik heb door deze ervaring nu toch echt een voorkeur voor een accu.
Bijlagen