Re: Burnout en cpaptoestel

22
Dat je geen slaapmiddelen zou mogen gebruiken omdat je apneu hebt lijkt me een broodje aap verhaal als je behandeld wordt dmv een CPAP. Het eventuele risico zou zijn dat je eventuele ademstops niet zou opmerken omdat je "verdoofd" bent. Bij onbehandelde apneu kan ik me voorstellen dat dit een risico is. Bij behandelde apneu niet, want je bent met de CPAP beschermd tegen dit risico immers.

Overigens zijn slaappillen geen goede manier om je slaap te verbeteren. Hoewel je mogelijk eerder en afhankelijk van het soort slaappil langer slaapt, wordt je natuurlijke slaapopbouw verstoord, (vooral de REM slaap wordt aangetast) waardoor je alsnog niet fit zult ontwaken. Daarnaast zijn verreweg de meeste slaappillen erg verslavend en heb je steeds meer nodig om effect te krijgen. Als je slaappillen langdurig slikt is het erg moeilijk er van af te komen en kunnen je slaapproblemen in versterkte mate terugkomen.

Als je toch van plan bent contact op te nemen met je behandelaar kun je naar mijn mening beter vragen of ze het apparaat op de Auto stand willen zetten, met een druk van 6-10 of 6-12. Argument: de druk blijft laag als je weinig druk nodig hebt. De druk gaat automatisch omhoog als de ademweg wordt afgesloten door apneu of hypopneu. Hierdoor is je lichaam veel minder in gevecht en zal je slaapkwaliteit vermoedelijk toenemen. Er zijn overigens nog veel meer argumenten om voor Auto CPAP te kiezen ipv CPAP.

Re: Burnout en cpaptoestel

23
Even een update,

Ik heb een ander masker gekregen om over de neus te plaatsen en een bevochtiger.
Mijn slaap is verbeterd en wordt nog een keer of twee wakker per nacht.
Wat ik nu wel heb is dat ik aan de onderkant van neus een rode en pijnlijke plaats.
Het masker is een small, kan het zijn dat dit te klein is

Re: Burnout en cpaptoestel

24
Gisteren was mijn neus verstopt met als gevolg dat ik zonder masker heb geslapen.
Ik heb minder geslapen als anders en ben veel fitter opgestaan.
Het is al heel lang geleden dat ik me zo fit voelde (dit heb ik niet meer gevoeld sinds ik met de cpap slaap)
Ik slaap nu langer met cpap maar ben veel vermoeider dan zonder cpap.
Met de cpap wordt ik een keer of 4 per nacht wakker, ik draai me om en slaap weer verder.
Voorbije nacht geen enkele keer wakker geworden (dat ik mij herinner)
Onmiddellijk gebeld met het slaaplabo en ze hebben alles gecontroleerd en mijn waarden zijn perfect.
Het gemiddelde AHI over de maand November zijn 0,4 per uur.
De druk willen ze niet aanpassen omdat ik een perfect rapport heb.
Vermits ik uitgelegd heb dat ik nu zonder cpap een beter nachtrust heb gehad dan met, wisten ze geen raad en moest ik een afspraak maken met de longarts.
Ik kan pas 3 januari bij deze terecht.
Nu is mijn vraag hoe deze me kan helpen, of welke vragen ik moet stellen om na te kijken?

Re: Burnout en cpaptoestel

25
"perfect" kan ook perfecte onzin zijn. Geen idee wat voor apparaat u heeft, maar ResMed apparaten tellen bijvoorbeeld alleen 50% hypopneus. U kunt de hele nacht door 30% hypopneus hebben en dan is alles nog steeds "perfect" volgens die gladiolen 😉

Wellicht verdraagt u CPAP slecht omdat CPAP extra ademweerstand oplegt. Wellicht bent u beter geholpen door BiPAP, maar het kan moeilijk zijn omdat aan het verstand van de artsen te brengen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Burnout en cpaptoestel

26
persluchtpiraat schreef: 28 nov 2022, 15:47 "perfect" kan ook perfecte onzin zijn. Geen idee wat voor apparaat u heeft, maar ResMed apparaten tellen bijvoorbeeld alleen 50% hypopneus. U kunt de hele nacht door 30% hypopneus hebben en dan is alles nog steeds "perfect" volgens die gladiolen 😉

Wellicht verdraagt u CPAP slecht omdat CPAP extra ademweerstand oplegt. Wellicht bent u beter geholpen door BiPAP, maar het kan moeilijk zijn omdat aan het verstand van de artsen te brengen.

Ik heb de resmed airsene 10 elite en de druk is slechts 5

Re: Burnout en cpaptoestel

28
Ik herken mijzelf in dit verhaal en ben vandaag eens aan de slag gegaan met sleepHQ.
Ook lees ik meer en meer over hoe belangrijk ademhaling is, overdag en natuurlijk 's nachts.
Mijn AHI is bijna nul, ik ben therapietrouw en zie zelf geen extreme dingen in OSCAR of SleepHQ maar misschien zie ik zaken over het hoofd zoals ademhalingsfrequentie / patroon / volume etc?

Voorheen had ik een druk van 6 met en EPR op 3, nu sinds 3 nachten een druk van 7 en EPR op 2 en ik lijk mij beter te voelen maar misschien kan het een placebo effect zijn?

Ik vraag mij dan ook af: zou iemand van jullie als ervaringsdeskundigen eens willen kijken of er nog optimalisatie mogelijk is?

Overzicht:
https://sleephq.com/public/052f87b4-afd ... 3ba9326c52

11 Mei (druk 6, EPR 3)
https://sleephq.com/public/81014652-f41 ... 3e62b0b9de

14 Mei, na 3 nachten druk op 7 EPR 2)
https://sleephq.com/public/c602adcc-906 ... 22996344da

Als er interesse is in andere dagen of data lever ik ze graag aan. Alvast bedankt voor de hulp!

Ps. @persluchtpiraat ik heb geprobeerd je een bericht te sturen maar dit blijft in het postvak uit staan dus heb je mogelijk nooit gekregen.
Laatst gewijzigd door Gary op 15 mei 2023, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Burnout en cpaptoestel

29
Gary, berichten die in het Postvak Uit bij jou blijven staan, zijn wel verzonden maar nog niet geopend door de ontvanger. Als deze geopend worden door de ontvanger, dan komt het bericht bij jou in de Verzonden box te staan. Dus PLP heeft deze nog niet geopend/gelezen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Burnout en cpaptoestel

30
OKE! Dat is dan ook weer duidelijk. Ik dacht al dat er technisch iets mis ging.

Sinds vandaag pas op de hoogte van SleepHQ, dit is wel erg handig ipv een heel ZIP bestand via google drive delen.
Ik ben benieuwd of ervaringsdeskundigen hier nog iets opvalt aan de data.

Re: Burnout en cpaptoestel

31
Ik vind het erg moeilijk om PBs bij te houden, het forum maakt het erg onoverzichtelijk voor me. Stuur bij voorkeur een e-mail.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Burnout en cpaptoestel

32
persluchtpiraat schreef: 15 mei 2023, 12:41 Ik vind het erg moeilijk om PBs bij te houden, het forum maakt het erg onoverzichtelijk voor me. Stuur bij voorkeur een e-mail.
Oké, begrijp ik.

Ik heb hierboven een drietal links van SleepHQ gepost en ben benieuwd wat jullie hier van vinden, of er nog verbetering / optimalisatie mogelijk is of een oorzaak te vinden is van m’n vermoeidheid.

Vandaag fit gestart, paar uurtjes wat gedaan maar niet te intensief / cognitief, toch merkte ik rond 14u dat ik een uurtje zou kunnen gaan slapen van de vermoeidheid terwijl afgelopen nacht toch mooie data laat zien.

Ben benieuwd of de therapie nog niet optimaal is of dat het gewoon restklachten zijn. Bedankt allemaal.

Re: Burnout en cpaptoestel

33
Gary, ik zou de Aanlooptijd uitschakelen (dus daarmee automatisch ook de startdruk van 4,0 cmh2o) dat komt je ademhaling ten goede, want dit is erg onregelmatig. Meteen op de ingestelde vaste druk starten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Burnout en cpaptoestel

34
RuudJ schreef: 16 mei 2023, 10:05 Gary, ik zou de Aanlooptijd uitschakelen (dus daarmee automatisch ook de startdruk van 4,0 cmh2o) dat komt je ademhaling ten goede, want dit is erg onregelmatig. Meteen op de ingestelde vaste druk starten.
Dankjewel! Zal ik doen.

Ik lijk me fitter te voelen ‘s ochtends de laatste dagen maar wel ‘s middags nog nood aan een uurtje slapen (met CPAP).