Masker & gezicht reinigen tegen lekkage

1
Beste allemaal,

Na meer dan twee maanden therapie merk ik dat de lekkage van mijn neusmasker soms toeneemt.

Hier zoek ik steeds een balans tussen:
- niet te strak (dat geeft me een gevoel van moeilijk kunnen ademen)
- niet te los want dan krijg je lekkages zeker zodra je op de zij draait.

Ook heb ik de indruk dat vet of olie op je gezicht of masker natuurlijk een nadelig effect heeft. Nu kan ik het masker dagelijks wassen met een druppel dreft of neutrale shampoo en m’n gezicht natuurlijk ook reinigen maar vooral voor het CPAP masker heb ik ook gelezen dat mensen babyboekjes gebruiken.

Het lijkt me dan niet zo handig als daar olie of zo in zit wat het juist vettig zou maken.

Mijn idee is om voor het slapen gaan dan het (rubber van het) masker en m’n gezicht nog eens goed te reinigen daarmee in de hoop op een betere aansluiting.
Heeft iemand ervaring hiermee, bepaalde producten die kunnen worden aangeraden?

De speciale CPAP doekjes die ik her en der online tegenkom zijn 10x zo duur als babyboekjes, gezichtsdoekjes of vochtig toiletpapier (afhankelijk van wat wel en niet geschikt is natuurlijk) maar het is het me niet waard om jarenlang de hoofdprijs te gaan betalen, want dan is een sopje met dreft of neurale zeep natuurlijk ook gewoon prima.

Wellicht zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Alvast bedankt!

Re: Masker & gezicht reinigen tegen lekkage

2
Gary schreef: 29 apr 2023, 09:42 mijn neusmasker
Mirage FX?
Gary schreef: 29 apr 2023, 09:42 nu kan ik het masker dagelijks wassen
Dat doen we sowieso allemaal, althans het kussen deel dat vettig wordt.
Gary schreef: 29 apr 2023, 09:42 heb ik ook gelezen dat mensen babyboekjes gebruiken. Het lijkt me dan niet zo handig als daar olie of zo in zit wat het juist vettig zou maken.
Dat lijkt me inderdaad dubieus omdat babydoekjes "huidverzorgende" siliconen kunnen bevatten die het masker aantasten.

Ik gebruik zelf een klein microvezeldoekje en een zeepmaler. Met het natte doekje schuim ik het zeeppoeder op en dan ontvet het direct. Een normaal zeepje werkt ook, dan moet je op het zeepje zelf wrijven. Gewoon ouderwetsche harde zeep.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Masker & gezicht reinigen tegen lekkage

5
Frits schreef: 18 mei 2023, 23:10 Het neus-mondmasker was ik iedere ochtend gelijk met haar wassen met een shampoo zonder toevoegingen. De goedkoopste Shampoo van de HEMA voldoet prima.
Bedankt voor de tip! Heb inderdaad gelezen over hoe anders de silicone rubbers beschadigen en voor lekkages kunnen zorgen die je uit je slaap houden.

Ik heb nu een spray / verstuiver flesje water met een beetje dreft, voor het ‘ontvetten’ maar wellicht is die shampoo milder.

Re: Masker & gezicht reinigen tegen lekkage

6
Houd het maar bij Dreft, want shampoo is bedoeld voor haren. Er zitten daarom bestanddelen in zoals Tocopherol en Glycerol, die een laagje achterlaten.

Tocopherol (*) is een olie, en we willen juist olie van het masker afhalen om te zorgen dat deze goed kleeft en niet wordt aangetast.

(*) Ook wel bekend als vitamine E, het laat in ieder geval een laagje achter op de longen als je het inhaleert wanneer het een ingredient is van e-sigaretten vloeistof Maar dergelijke zorgen hoeven we ons niet te maken als het gewoon kleeft aan het maskerkussen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Masker & gezicht reinigen tegen lekkage

7
persluchtpiraat schreef: 21 mei 2023, 11:34 Houd het maar bij Dreft, want shampoo is bedoeld voor haren. Er zitten daarom bestanddelen in zoals Tocopherol en Glycerol, die een laagje achterlaten.

Tocopherol (*) is een olie, en we willen juist olie van het masker afhalen om te zorgen dat deze goed kleeft en niet wordt aangetast.

(*) Ook wel bekend als vitamine E, het laat in ieder geval een laagje achter op de longen als je het inhaleert wanneer het een ingredient is van e-sigaretten vloeistof Maar dergelijke zorgen hoeven we ons niet te maken als het gewoon kleeft aan het maskerkussen.
Dankjewel, dat is inderdaad wat ze in het ziekenhuis ook hadden aangeraden. :+1: