Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

1
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een bilevel apparaat van Resmed. Airecurve 10.
Minimale druk 9 en max 11.4.
Zit in de probeer fase met deze pap.

Soms zit mijn neus dicht. Ik heb een ff masker liggen maar heb een keer gelezen dat je die beter niet kunt gebruiken bij hogere drukken vanwege koolzuurstapeling? Geen idee hoe ik er bij kom maar dat staat ergens in mijn geheugen.

Vraag aan jullie is tot welke druk je een ff masker velig kunt gebruiken. Alvast dank voor het antwoord.

Groet,
Geert
Laatst gewijzigd door Geert op 15 jun 2023, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

2
Ik heb ook een FF masker en mijn druk staat op 10.
Als de slang er wel eens afschiet blaast hij bijkans de wekker van het nachtkastje, dus ik zie niet hoe die druk tot koolzuurstapeling zou kunnen leiden.
Alles wordt toch weggeblazen, zou je zeggen?

Ik heb in elk geval nergens last van, laat ik het zo zeggen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

4
Menno M. schreef: 15 jun 2023, 15:50 Als de slang er wel eens afschiet blaast hij bijkans de wekker van het nachtkastje, dus ik zie niet hoe die druk tot koolzuurstapeling zou kunnen leiden.
Alles wordt toch weggeblazen, zou je zeggen?
Dat is niet hoe het werkt, want als je dit zou doen bij een masker dat dichtgeplakte gaatjes heeft (een gegarandeerd recept voor koolzuurstapeling, dus ik druk iedereen op het hart: plak nooit gaatjes dicht!) dan blaast hij natuurlijk ook als een wilde als de slang losschiet. Dit komt omdat het apparaat een bepaalde druk probeert te handhaven in een gesloten lus, en dat stuurt hij door de flow rate te regelen en de druk te meten. Met een open slang kan hij nooit de bedoelde druk handhaven, dus in een poging dat te doen gooit hij dan de flow rate richting de maximumcapaciteit van de turbine.

Voor de topicstarter: ook full face maskers zijn erop *ontworpen* om veilig te functioneren bij dezelfde druk als neusmaskers (ze hebben naar verhouding meer uitlaatgaatjes dan neusmaskers) dus het idee dat je bang moet zijn voor koolzuurstapeling (zeggen mensen dat op Facebook?) onder deze normale omstandigheden is een broodje aap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

5
persluchtpiraat schreef: 15 jun 2023, 18:46
Menno M. schreef: 15 jun 2023, 15:50 Als de slang er wel eens afschiet blaast hij bijkans de wekker van het nachtkastje, dus ik zie niet hoe die druk tot koolzuurstapeling zou kunnen leiden.
Alles wordt toch weggeblazen, zou je zeggen?
Dat is niet hoe het werkt, want als je dit zou doen bij een masker dat dichtgeplakte gaatjes heeft (een gegarandeerd recept voor koolzuurstapeling, dus ik druk iedereen op het hart: plak nooit gaatjes dicht!) dan blaast hij natuurlijk ook als een wilde als de slang losschiet. Dit komt omdat het apparaat een bepaalde druk probeert te handhaven in een gesloten lus, en dat stuurt hij door de flow rate te regelen en de druk te meten. Met een open slang kan hij nooit de bedoelde druk handhaven, dus in een poging dat te doen gooit hij dan de flow rate richting de maximumcapaciteit van de turbine.

Voor de topicstarter: ook full face maskers zijn erop *ontworpen* om veilig te functioneren bij dezelfde druk als neusmaskers (ze hebben naar verhouding meer uitlaatgaatjes dan neusmaskers) dus het idee dat je bang moet zijn voor koolzuurstapeling (zeggen mensen dat op Facebook?) onder deze normale omstandigheden is een broodje aap.
Ik heb dit lang geleden ooit eens hier gelezen. Dat de uitgeademde lucht dan bij druk hoger dan 10 minder goed weg komt. Maar ik kan ook abuis xijn hoor vandaar dat ik de vraag nogmaals stelde. Bedankt voor je antwoord.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

7
Uw drukinstellingen zijn niet helemaal duidelijk. Een Aircurve10 VAuto (staat hij op modus S of VAuto?) heeft drie instellingen bij de VAuto modus:

* MinEPAP
* MaxIPAP
* PS (Pressure support)

En bij S modus:

* IPAP
* EPAP
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

8
Hij staat in de s modus. 9 en 11.4 nu.

Heb veel clusters hypos en meerdere minuten achter elkaar afgevlakte toppen als ik in Oscar kijk. Dus niet een mooie ronde ademhaling maar horizontale toppen.

Ik had mijn cpap altijd op 11.6 staan met epr op 1. Hiermee had ik voor mij het best mogelijke resultaat. Met een bipap proberen ze het nu nog wat beter te krijgen.

Met ee cpap had ik die platte ademtoppen niet. Zeg maar als een berg met een platte top. Nu wel.
Ben hondsmoe.
Ze hebben eergisteren de inademdruk al verhoogd van 11 naar 11.4.

Heb hem nu zelf maar in de cpap modus gezet met zoals gewoonlijk druk op 11.6 en epr op 1.

Zat even te denken om de bilevel stand te veranderen naar uitademdruk op 10 6 en inademdruk op 11.6. Maar weet niet of dit zoden aan de dijk zet.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

9
Geert schreef: 17 jun 2023, 17:01 Heb hem nu zelf maar in de cpap modus gezet met zoals gewoonlijk druk op 11.6 en epr op 1.
Dan slaap je nu dus "bilevel" met EPAP 10.6 en PS = 1
Geert schreef: 17 jun 2023, 17:01 Zat even te denken om de bilevel stand te veranderen naar uitademdruk op 10 6 en inademdruk op 11.6. Maar weet niet of dit zoden aan de dijk zet.
Dus dat komt op hetzelfde neer.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

10
Een Bipap komt meer tot zijn recht met een grotere druk ondersteuning.

Bijv EPAP 8 met PS 5.

IPAP kan dan maximaal 13 worden.

Het ademhalen met hogere druk ondersteuning kan dan gemakkelijker gaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

11
RuudJ schreef: 17 jun 2023, 19:45 IPAP kan dan maximaal 13 worden.
Sterker nog, IPAP is dan precies 13 want IPAP = EPAP + PS.

Ik zou het voorzichtig aan doen met PS, want overventilatie is ook niet zo handig. Elke nacht bijvoorbeeld ongeveer een halve cm aan PS erbij doen bijvoorbeeld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tot welke druk fullfacemasker veilig te gebruiken

12
Bedankt voor jullie reacties.
Apap en cpap heb ik wel kaas van gegeten maar bilevel is meer abracadabra voor mij.
Heb hem nu op uitademdruk 9.4 (dat is de therapiedruk nekformule) en inademdruk 11.8 gezet. Kleine stapjes. We zijn begonnen met 9 over 11 en toen 9 over 11.4 op advies consulente sein. Maar nog steeds veel hypoclusters dus nu maar op 9.4 over 11.8. Ben benieuwd.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker