Zere neus en ikke

1
Goedemorgen, allemaal. Ik wil mij eerst even voorstellen.
Ik ben Berend van Gelder, 59 jaar en woonachtig in Staphorst. Ik ben getrouwd met Anja en heb twee zoons twee schoondochters en 1 kleindochter. Na 7 jaar dokteren, twee dotter-sessies en drie stents verder, 5 jaar geleden gediagnosticeerd met Apneu. De laatste tijd ontstaat het probleem van een zere neus door het doppenmasker wat ik al jaren gebruik. Deze heb ik omdat het lastig is om gezichtmaskers dicht te krijgen ivm baard en snor. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? En niet onbelangrijk zijn er ook oplossingen voor. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Re: Zere neus en ikke

2
Neusdoppen kunnen inderdaad werken als twee "wiggen" die het neusschotje inklemmen. U zou een "neusgatenmasker" zoals de ResMed N30i (let op de N van Nicolaas) kunnen gebruiken. Ik heb zelf met volle baard en snor al een paar jaar de F30i (F van Ferdinand) die dezelfde neusgaten onder de neus heeft, maar een full face uitvoering is. In het algemeen geldt: hoe langer de haren zijn, hoe minder ze lekkage geven. Stoppels zijn het ergste.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zere neus en ikke

8
Ik ben ook van een doppenmasker naar een fullface (airtouch F20) overgegaan en bij mij zijn de AHI’s ook gestegen, van 0,5-1,5 naar 3-6. Het masker bevalt verder ontzettend goed dus heb niet zoveel zin om terug naar de doppen te gaan. Ik hoop dat ik het nog naar beneden krijg met drukaanpassingen, maar het gaat een beetje alle kanten uit.