Advies apparaat / kliniek

1
Heel graag praktisch advies van ervaringsdeskundigen!

Dat ik apneu heb staat voor mij wel vast. Ademstops 's nachts geconstateerd door mijn vrouw, geijkte symptomen: niet meer goed slapen, nooit meer uitgerust wakker worden, overdag moe en in slaap vallen. Ik rook niet, ben volledig gestopt met drinken, ben 44 en weeg 90kg bij 1m92, maar het gaat van kwaad tot erger. Mijn vader heeft ook ernstige apneu, dus wellicht is het genetisch.

Ik ben nu door de huisarts verwezen naar een slaapcentrum, maar daar krijg ik pas mijn eerste afspraak half september. Logisch: zomervakantie. Maar geen fijn vooruitzicht: eerst maandenlang afzien.

1) Vraag apparaat
Daarom ben ik van plan maar gewoon zelf een CPAP-apparaat te kopen en maar te zien of ik het t.z.t. vergoed krijg van de verzekering. Want: of het nu OSAS, CSAS of een combinatie is, een apparaat lijkt sowieso altijd een goede eerste stap.

Heeft iemand concreet advies over een type apparaat en leverancier?
Ik begrijp dat CPAP de standaard is, maar dat Bi-level CPAP meer geschikt is voor CSAS. Als ik moet gokken (relatief jong, gezonde leefstijl, geen overgewicht), dan denk ik dat ik CSAS heb, ook al is dat over het algemeen zeldzamer. (Wellicht een combinatie, want ik snurk soms blijkbaar ook enorm als ik op mijn rug lig.)
Ik begrijp dat Bi-level CPAP "een stuk duurder is", maar over wat voor bedrag hebben we het dan?
Zijn er ook apparaten die beide kunnen?

2) Vraag kliniek met korte wachttijd in regio Den Haag
Kan iemand mij een concrete kliniek aanbevelen, met een minder lange wachttijd? In dat geval zou ik toch braaf eerst het onderzoek kunnen afwachten en daarna hopelijk al iets van en remedie in het vooruitzicht hebben. Ik heb een goede ziektekostenverzekering die vrijwel alles dekt.

Bij voorbaat dank!

Re: Advies apparaat / kliniek

3
Welkom Derk,

Ik zou nog even geen cpap zelf kopen, deze kosten in Nederland waar men uit is op winst, vrij prijzig

Om snel aan een apparaat te komen en om te weten of je apneu hebt kun je beter eens kijken bij de website van het Nederlands Slaap Instuut (NSI)

Meestal krijg je daar binnen een twee weken een slaaptest thuis en vrij snel daarna een cpap of apap die vaak ook als cpap kan worden ingesteld, indien je apneu mocht hebben.

Nadeel van het NSI zou kunnen zijn dat mocht je meer problemen hebben dan simpele osa, dus overwegend csa, dat je een ander hulpmiddel nodig hebt zoals een bipap of een ASV. Dan moet men jou doorverwijzen naar het Centrum voor Thuis Beademing (ASV) en zijn ze jou kwijt als cliënt. Dus let daarop, dat men zich dan niet terugtrekt en jouw laat aanmodderen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Advies apparaat / kliniek

4
Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb inmiddels op beide fronten actie ondernomen.
1) Bij de Ruysdael slaapkliniek kon ik binnen een paar dagen terecht voor een intake, die heb ik gehad. Mijn ziektekostenverzekering vergoedt deze kliniek ook (dat zal niet voor iedereen het geval zijn), net zo goed als het slaapcentrum waar ik eerder naar was doorverwezen, maar waar ik pas half september terecht kon voor de intake. Het slaaponderzoek via Ruysdael is nu gepland voor 24 juli, Vivisol komt bij me thuis.
2) Ik heb alvast een ResMed AirMini reisapparaat met alle toebehoren aangeschaft, bij de firma Oxigo*. Specifiek: ResMed AirMini Auto CPAP + ResMed AirFit N20 Neusmasker + ResMed AirMini N20 Starter Kit.
Exact dit had ik namelijk al van een vriend kunnen lenen, om de komende twee weken door te komen tot het slaaponderzoek (en nog iets aan mijn vakantie te hebben). Ik lijk er baat bij te hebben, al zullen apparaat en instelling niet optimaal zijn voor mijn specifieke situatie.

Ik zal na mijn slaaponderzoek hier nogmaals rapporteren, zodat anderen mogelijk iets aan mijn ervaring hebben.

*Ik had dit alles graag bij Vivisol gekocht (liever contact met slechts één partij), maar daar was dit reisapparaat momenteel niet op voorraad. Vivisol raadde mij expliciet aan om het bij een andere leverancier te proberen.

Re: Advies apparaat / kliniek

5
Hoi Derk,

Ga je nou een reisapparaat voor vast, dus ook thuis gebruiken?
Voor thuis vind ik dit vele nadelen hebben. Hij maakt meer geluid, heeft geen vaste bevochtiger, geen warme slang aansluiting, hij is licht, je trekt hem zo van je nachtkastje enz.
Het is jouw keuze, maar voor thuis zou ik het niet doen.

Re: Advies apparaat / kliniek

6
Henk, ik denk dat Derk nu nog niets heeft en dit pas krijgt na een slaaptest. Dus als voorschot voor de vakantie en tot het moment van een cpap toegewezen te krijgen.

Advies aan Derk, zorg dat je minimaal 1 liefst twee weken voor de slaaptest zonder cpap slaapt, dit om een nauwkeurige meting te verkrijgen bij de slaaptest. Dan heb je geen na-ijl effect van je reiscpap gebruik tijdens de slaap test.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar