Voorstellen

1
Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee op het forum, maar nu vindt ik het toch tijd om me even voor te stellen.
Ik ben een vrouw van 55 en eind vorig jaar heb ik de diagnose apneu gekregen met 36 ademstops per uur.
Dus aan een Cpap : Lowenstein (geen Oscar uitlees mogelijk, daarom snap ik niet alle termen die hier op het forum gebruikt worden)
Ivm mondademhaling (ook overdag) meteen aan een full face mask: F&P Vitera.
En ik mag niet klagen. Vanaf nacht 1 met het “gevaarte” op kunnen slapen, en volgens de Prisma App bijna direct naar een AHI van 0, met 0 lekkages.
Het heeft ondanks de mooie cijfers wel ruim 5 maanden geduurd voor ik het idee had dat ik me wat fitter voelde en eindelijk wat energie terug kreeg. Maar nu gaat het goed.
Alleen het afstellen van de luchtbevochtiging blijft moeilijk. Zeer droge mond óf vocht in het masker. Dat blijft puzzelen.
Maar mijn grootste probleem is dat de lucht uit de ventilatiegaten mijn partner keihard in de nek blaast. Het apparaat staat afgesteld op (maar) 8. En dat werkt zoals gezegd goed tegen de apneu. Maar elke avond worden de kussens als “Berlijnse muur” tussen ons opgestapeld.
Ik las ergens dat Henk22 in een review van het masker aangeeft dat zijn partner er geen last van heeft. Maar dat is hier thuis dus wel anders!
Sinds 1,5 week gebruik ik een wasemkap-viltje (a la methode van Persluchtpiraat) Dat werkt wel, en geen hoofdpijn s ochtends, maar vindt ik toch wat eng. Ik span het viltje wel losjes over de gaatjes heen en óver de plastic steunbeugel waar het mondstuk aan vast zit.
Mijn grote vraag is dus eigenlijk: bestaat er echt geen ff- mask die niet zo hard blaast uit de ventilatie gaten? Mijn leverancier zegt dat alleen andere soort maskers een zogenaamde diffuser hebben.
En als ik het wasemkapfiltje blijf gebruiken, hoe vaak maak je dat schoon en hoe vaak vervang je het.
Ik las ook de discussie over de viltjes in het apparaat zelf. Lowesteijn adviseert wekelijks uitspoelen en half jaarlijks vervangen. Maar daar zijn de meningen ook over verdeeld dat halfjaarlijkse vervanging te weinig zou zijn?
Nou, het is een heel verhaal geworden. Maar ik zie graag jullie reacties tegemoet.
Groet, Hamsterww

Re: Voorstellen

2
Goedenavond en welkom,

Daar ik het masker momenteel niet gebruik, doe ik het even uit de losse pols.
Het is dus niet erg als er een stukje wasemkap filter aan de buitenkant tegen de gaatjes zit, mits dit maar losjes zit en goed door kan blazen. Zelf had ik overigens ook zeer lage AHI met dit masker.
Er zijn wel fullfacemaskers met zogenaamde stille uitblaas openingen. Dit zijn de Resmed F20 (over de mond en neus) en de Resmed F30 (over de mond en onder de neus)
Deze maskers hebben een aansluiting waar een filtertje in verwerkt zit en daar merkt een partner sowieso niets van.

Mijn apparaatfiltertjes vervang ik elke maand en dat is conform de instructie van fabrikant Resmed.

Re: Voorstellen

3
Henk, dank voor de snelle reactie.
Mijn leverancier beweerde dat full face mét diffuser helemaal niet bestond.
Nu weet ik dat ik dan naar Resumed kan vragen. Zijn maskers en aansluitingen wel universeel zodat het dan automatisch past op mijn Lowenstein Prisma Aqua?

Re: Voorstellen

4
Welkom op het forum. Ja, maskers zijn universeel passen altijd op de slang van de cpap. Soms is er een verloop stukje nodig meestal niet.

Er bestaan vele type maskers, het komt allemaal neer, op neus maskers, over of onder de neus, neusdoppen maskers altijd onder de neus met twee dopjes die elk neusgat afsluiten en deze ook iets opliften, waardoor de luchtdoorgang sterk wordt verbeterd.

Full face maskers over neus en mond heen en onder de neus en over de mond heen. Slangbevestiging vaak voor aan de voorkant, maar ook steeds vaker aan de bovenkant, waardoor de bewegingsvrijheid in bed aanzienlijk toeneemt.

En er is zover ik weet, ook een masker die alleen via de mond lucht geeft als doorgang door de neus niet gaat..

Dan is er nog één masker die over de mond, neus en de ogen gaat.

Denk niet, omdat je via de mond ademhaalt, dat neus en neusdoppen masker automatisch minder goed geschikt zijn. Veel mensen met apneu ademen via de mond.

Ik ook, startte met een full face masker voor 14 maanden en ben toen overgestapt op neusdoppen maskers. Die bevalt mij veel beter.

Het is even zoeken, maar veel leveranciers geven van deze type maskers, diverse modellen maskers uit. Ook met filters vastgeklikt over de diffusergaatjes, die de luchtstroom verspreiden.

De door jou gekozen oplossing wordt ook toepast. Zolang de luchtstroom wordt afgebogen en de gaatjes niet worden afgesloten kan dit helpen, maar dit wordt wel sterk afgeraden door de leverancier. Bij afgesloten gaatjes bestaat een groot risico op het terug inademen van de uitgeademde lucht met co2 vergiftiging tot gevolg.

Dus ventilatie gaatjes altijd vrijhouden en niet afplakken met tape zoals sommigen ook wel eens denken.

Ik begrijp volkomen jullie probleem. Het is even een zoektocht naar het juiste masker.

In het begin van de therapie is het mogelijk om makkelijk nog op een ander masker over te stappen als deze fijner zit en ook beter werkt voor jou en je partner.

Daarna is een jaarlijkse vervanging, maar ook dan kun je zelf een maskertype vragen. Je bent niet gebonden aan je huidige masker. Bewaar oude maskers als reserve masker.

Hier is een site met veel verschillende type maskers, waaronder de F&p Eson2 full face masker, met volgens mij een diffuser filter vastgeklikt over de diffuser gaatjes.
Door een masker te kiezen krijg je uitgebreide info over dit masker te zien. Vraag dan aan je leverancier of zij dat masker ook in hun assortiment hebben opgenomen.

https://www.sleeprestfully.com/Mask-Comparison-Chart/

Je kunt, niet ideaal maar is de enige mogelijkheid, ook een verwarmde slang aanschaffen. Voor jouw merk, Löwenstein Prisma, is alleen de universele Hybernite verwarmde slang beschikbaar. Deze verwarmt alleen en is qua temperatuur niet instelbaar en jouw Löwenstein houd daarbij ook geen rekening met de omgevingsfactoren, zoals slaap kamer temperatuur en luchtvochtigheid van de omgeving.

Desondanks, kan deze wel meer comfort geven tijdens het slapen en zal het optreden van condens, de eerste taak van een verwarmde slang, tegengaan.

De slang wordt aangesloten op een stroomadapter en moet wel dagelijks worden uitgezet via een schakelaar. Het kost jou ongeveer € 47,00 maar is zeker een aanrader.

Dan nog over het uitlezen. Binnenkort komt er een nieuwe versie uit, die momenteel wordt getest, van Oscar versie 1.5.0 die nu nog versie 1.5.0 - beta1 als naam draagt. Oscar geeft de data door met decimalen achter de komma, terwijl Löwenstein de cijfers achter de komma niet weergeeft in hun PrismaTS Uitlees programma en dus ook niet in hun app.

Deze kan de Löwenstein Prisma wel uitlezen. Dus nog even geduld betrachten. Wel bestaat er een app die wat informatie verstrekt. Deze is van Löwenstein zelf.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

5
Hallo Ruud, ook jij bedankt voor je welkom en snelle reactie.
Ik dacht inderdaad dat je bij mondademhaling automatisch aan een full face mask vast zit, maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Dan moet ik toch eens verder kijken. Want hoewel ik er dus in principe best goed mee slaap, is het een groot ding en loop ik echt tegen het blazen aan. (In het begin accepteer je zoiets, want als t maar helpt. Maar ik zit hier nu natuurlijk de rest van mijn leven aan vast dus ben ik nu aan het zoeken naar de minst belastende oplossing voor mij én mijn man)
Verwarmde slang had ik tijdens koude nachten in februari al aangeschaft, maar vond ik eigenlijk niet fijn. ondervond weinig voordeel, maar vond m wel duidelijk zwaarder en hinderlijker bij het draaien in bed.
De uitlees- mogelijkheden zal ik in de gaten houden.
Groet Hamsterww

Re: Voorstellen

6
Als je dan voor een ander masker gaat, richt je dan eerst je aandacht naar intranasal maskers.

Dit zijn neusdoppen maskers en als je dan de slangaansluiting boven op het hoofd wilt hebben kijk dan niet naar de Philips Dreamwear maskers, die blazen ook veel lucht uit via een opening in het neusdoppen gedeelte.

Resmed Airfit P30i neusdoppen masker heeft een filter die de lucht via zijwaartse gaatjes verspreidt. Je ademt dus niet door dit filter, de lucht verlaat voor 30 % via dit filter. Nadeel wordt snel groezelig en de gaatjes in dit filter laat fijnstof neerslaan op dit filter. De lucht verlaat echter via zijwaartse gleufjes. De lucht verlaat ook via het knietje bovenop het masker bij de slangaansluiiting. voor 70 %. Luchttoevoer via twee kanalen via de wangen.

Kies in eerste instantie voor frame maat Small. Standard is vaak te groot.

De maten Small en Medium neusdoppen worden standaard meegeleverd. Large echter niet en moet indien nodig door de leverancier apart worden meegestuurd.

Lees even het bericht over neusdoppen masker hier in het forum en doe even de daar beschreven test bij je zelf.

Als de druk goed staat ingesteld sluit de mond tijdens de slaap vanzelf.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

7
Lees dan wel even onderstaande topic, hier wordt snel aan voorbij gelopen.
ook is het zo dat met neusdoppenmaskers vaak nog kinband en/of plakband op de mond nodig is om niet uit de mond te lekken.
Misschien is het een optie om aan je behandelaar te vragen of er iemand bij je thuis kan komen om je wat maskers te laten proberen, dit is mogelijk want dat is bij mij ook gedaan.

viewtopic.php?t=14146

Re: Voorstellen

8
RuudJ schreef: 19 jul 2023, 08:29 De slang wordt aangesloten op een stroomadapter en moet wel dagelijks worden uitgezet via een schakelaar. Het kost jou ongeveer € 47,00 maar is zeker een aanrader.
Wellicht is het nog meer aan te raden om over te stappen op een Airsense 10 met geintegreerde klimaatslang...
Hamsterww schreef: 19 jul 2023, 09:33 maar vond m wel duidelijk zwaarder en hinderlijker bij het draaien in bed
De klimaatslang van ResMed is maar 15mm, licht en flexibel.
RuudJ schreef: 19 jul 2023, 09:52 dit filter laat fijnstof neerslaan op dit filter
Diffuserfilters zijn niet in staat om fijnstof te vangen. Dit betreft organisch materiaal dat we uitademen, en dat wordt zwart als het oxideert. Net als de talg in een mee-eter (iew)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

10
Wel meteen nog een vraag: als ik wissel van masker, moet dan ook de druk opnieuw ingesteld worden.?
Omdat de lucht dan misschien toch op een andere manier binnen komt.
Of staat die nu gezien de lage AHI automatisch goed.

Re: Voorstellen

11
Of het beslist moet, weet ik eigenlijk niet.
Zelf wijzig ik de druk wel met verschillende maskers, dit alleen al om ongeveer op dezelfde beleving uit te komen. Ik vind er wel verschil in zitten.
Daarnaast hou ik ook de AHI in de gaten, en kijk hoe het er voor staat in oscar.
De laatste maanden echter is dit niet meer aan de orde, ik slaap nu met neusdoppen.

Re: Voorstellen

12
Als jouw apparaat geheel op automatische druk staat ingesteld (apap) hoeft er niets, door de arts, te worden gewijzigd. Hooguit, als daar sprake is bij de Löwenstein Prisma, zou het maskertype moeten worden gewijzigd als je een ander type gaat gebruiken. Vraag er om bij je leverancier.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar