Even voorstellen & slaap registratie

1
Hoi hoi,

Ik ben nieuw op dit formum & daarom stel ik mij graag even voor!
Mijn naam is Manon, 31 jaar en ik woon samen met mijn vriend en 2 katten. Samen wonen wij in het mooie drenthe. In het dagelijks leven werk ik als cateringbeheerder in verschillende bedrijfs restaurants!

Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik graag wil leren over slaapapneu. Of ik het heb weet ik nog niet. Morgen moetnik langs de huisarts voor een apperaatje om mijn slaap te meten.

Hoe het begon: vorig jaar maakte mijn vriend me wakker omdat ik snurkte. De volgende dag vertelde hij dat ik stopte met ademen tijdens mijn snurk. Voor zo ver ik weet snurk ik bijna niet en als ik mijn vriend moet geloven ook niet.

Afgelopen woensdag gebeurd precies hetzelfde weer, alleen een jaar later. Dus toch maar even gebeld. Ik zelf denk dat ik geen apneu heb omdat het maar 2 keer is gebeurd. Wat ik wel eens heb is dat ik op mijn rug lig en nog niet helemaal slaap, maar wel voel dat ik bijna in slaap val dat ik dan ineens denk van oow ik moet inademen. Of dat ik midden in de nacht wakker wordt in een vreselijke hoestbui of in ademnood ben omdat ik het gevoel heb dat om stik.

Misschien hebben jullie hier ervaring mee? Ik weet dat jullie geen artsen zijn maar ik ben vooral even opzoek naar verhalen van jullie. En ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt, omdat ik het spannend vind.

Misschien ben ik naief maar ik denk echt dat er niks uit gaat komen. Maar ik houd jullie op de hoogte!

Re: Even voorstellen & slaap registratie

2
Hallo Manon, welkom hier.

Je krijgt waarschijnlijk de Osasense van de huisarts om daar mee te gaan slapen.

Hiermee wordt vooral gekeken of je veel zuurstofdalingen hebt tijdens de slaap.

Vraag, wordt je vaak wakker en moet je dan naar het toilet? Ben je dagelijks bij het wakker worden nog net zo moe als voordat je naar bed ging?

Dit zijn vaak voorkomende apneu verschijnselen die voorkomen.

Kijk hier in het forum even bij Naslag en daar kun je veel vinden over apneu.

Succes en laat even weten hoe het verder gaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen & slaap registratie

3
Ik heb vaak als ik net een uur of ander half uur op bed lig, ik dan naar de wc moet. Soms wordt ik in de nacht wakker en als im wakker ben ga ik eigenlijk altijd naar de wc. Ik wordt niet altijd wakker in de nacht maar als ik wakker wordt moet ik naar de wc.

In de ochtend als ik wakker wordt door de weeks sta ik om half 7 op, meestal zit ik op de bank en ik kan zo weer in slaap vallen, maar dat heb ik altijd al. In het weekend wordt ik pas later op de dag actief meestal zit ik echt tot half 13 op de bank tv te kijken voor ik actief wordt

Re: Even voorstellen & slaap registratie

4
Dag Manon, welkom op dit forum.
Mntjee schreef: Wat ik wel eens heb is dat ik op mijn rug lig en nog niet helemaal slaap, maar wel voel dat ik bijna in slaap val dat ik dan ineens denk van oow ik moet inademen.
Precies dit had ik ook dikwijls. bij mij was het als ik nog niet zo lang op bed lag. op een gegeven moment ging ik ook denken van 'ho..nu adem ik niet'.
Bij mij kwamen ook hartkloppingen voor, in de zin dat ik dacht dat mijn hart er mee stopte, waarna met een soort 'bonk' het hart weer begon.

Ik kan je vertellen dat deze dingen met apneubehandeling voor mij opgelost zijn.
Goed dat je aan de bel getrokken hebt, al weet je natuurlijk nog niet wat de uitkomst gaat zijn. maar dergelijke symptomen zijn er niet om te verwaarlozen.

Re: Even voorstellen & slaap registratie

5
Dank voor je bericht! Ik dacht echt dat het normaal was. En dat van denken van ow nu adem ik niet heb ik altijd als ik op mn rug lig. En soms denk ik zelfs dat ik het bewust doe om me zelf niks wijs te maken. Maar toen mijn vriend er over begon dacht ik van hee dit zei je vorig jaar ook. En voor als nog ik ben niet echt een snurker. Ik weet niet beter dan dat ik vermoeid ben.

Ik nem benieuwd wat er uit komt. Morgen middag eerst dat slaap horloge ophalen en dan maar even afwachten

Re: Even voorstellen & slaap registratie

6
Oja wat ik ook heb is dat ik snel moe wordt als ik naar mn telefoon staart. Naar de tv heb ik het minder. Maar nu ben ik me dus bijvoorbeeld aan het inlezen over alles en kan ik om half 9 dus al gewoon bijna in slaap vallen. Ik lig elke avond om 22.00 uur op bed, sta om half 7 op. Dus 8,5 uur slaap. Maar ik doe er wel minstens een uur over om slaap te vallen dus dan kom ik op 7,5 wat lang genoeg zou moeten zijn, om vervolgens niet vermoeid te zijn

Re: Even voorstellen & slaap registratie

7
Let op dat de apparaatjes van de huisarts nogal ongevoelig zijn. Als je huisarts bij de tijd is dan zal hij/zij begrijpen dat:
* als de uitslag postitief is dat je vrijwel zeker OSAS hebt
* als de uitslag negatief is, je er niet zeker van kan zijn dat je geen slaapademstoornis hebt.

Gezien het klachtenbeeld zou de huisarts je bij negatieve uitslag door moeten verwijzen naar een uitgebreid PSG. Vaak gaat het hier mis omdat de huisartsen hun kennis niet op orde hebben.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen & slaap registratie

8
persluchtpiraat schreef: 17 jul 2023, 21:26 Let op dat de apparaatjes van de huisarts nogal ongevoelig zijn. Als je huisarts bij de tijd is dan zal hij/zij begrijpen dat:
* als de uitslag postitief is dat je vrijwel zeker OSAS hebt
* als de uitslag negatief is, je er niet zeker van kan zijn dat je geen slaapademstoornis hebt.

Gezien het klachtenbeeld zou de huisarts je bij negatieve uitslag door moeten verwijzen naar een uitgebreid PSG. Vaak gaat het hier mis omdat de huisartsen hun kennis niet op orde hebben.
Ik ben benieuwd wat er uit komt. Morgenmiddag haal ik het op. Kan ik na het slapen zelf ook het apperaatje lezen? Of alleen de huisarts?

Re: Even voorstellen & slaap registratie

11
De huisarts kijkt nu naar zuurstofdalingen in je bloed.

Als deze dalingen onder de 90 % uitkomen en ook diep dalen dan moet je huisarts je doorverwijzen naar een slaapcentrum. Je kunt dan een PG of een PSG meting krijgen, waarbij de laatste beter uitgebreider is dan de PG test.

Beide kunnen overigens gewoon thuis worden uitgevoerd, tenzij er monitoring ter plekke moet worden uitgevoerd.

Had je vannacht het idee dat je stikte?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen & slaap registratie

12
RuudJ schreef: 19 jul 2023, 10:58 De huisarts kijkt nu naar zuurstofdalingen in je bloed.

Als deze dalingen onder de 90 % uitkomen en ook diep dalen dan moet je huisarts je doorverwijzen naar een slaapcentrum. Je kunt dan een PG of een PSG meting krijgen, waarbij de laatste beter uitgebreider is dan de PG test.

Beide kunnen overigens gewoon thuis worden uitgevoerd, tenzij er monitoring ter plekke moet worden uitgevoerd.

Had je vannacht het idee dat je stikte?
Nee maar dat heb ik zowiezo niet elke nacht. Alleen wakker geworden om naar de wc te gaan. Het gevoel dat ik stik door een middennachtse hoestbui heb ik een poosje niet meer gehad

Re: Even voorstellen & slaap registratie

13
de uitslag van de OSAsense is binnen & daar komt geen apneu uit, geen ademstops heb. Aan de hand van de vragenlijst die ik heb ingevuld zegt ze dat ik geen klachten heb. Terwijl ik daar wel op heb aangegeven dat ik vaak vermoeid ben, regelmatig snurk, mijn briend gaf aan dat als ik snurk ik dan een ademstop heb. Maar goed dan zal de vermoeidheid wel gewoon bij mij horen. Het zal normaal zijn denk ik om af en toe een ademstop te hebben, bijvoorbeeld als ik droom zei de assistente.

Re: Even voorstellen & slaap registratie

14
@Mntjee kijk wat ik eerder heb gezegd. Men kan niet uw klachten "wegwuiven."
persluchtpiraat schreef: 17 jul 2023, 21:26 * als de uitslag negatief is, je er niet zeker van kan zijn dat je geen slaapademstoornis hebt.
U bent momenteel het doelwit van Medische Gaslighting. Informeer uzelf hierover. Neemt je huisarts je niet serieus?
Mntjee schreef:Maar goed dan zal de vermoeidheid wel gewoon bij mij horen
U kunt dit niet zomaar aannemen. Word geen slachtoffer van de onwetendheid en onkunde van de huisarts. U verdient beter!

U verdient een verwijzing naar ziekenhuis of NSI. Als uw eigen huisarts weigert kunt u volledig verzekerd consulteren bij een andere huisarts. Overleg dat u uw partner meeneemt voor ondersteuning.

Onthoud dat ik zelf pas bij het 3e slaaponderzoek een diagnose kreeg...
Mntjee schreef: 21 jul 2023, 09:55 Het zal normaal zijn denk ik om af en toe een ademstop te hebben, bijvoorbeeld als ik droom zei de assistente.
Het is volslagen onzin om te zeggen dat dromen obstructieve apneus kunnen veroorzaken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen & slaap registratie

15
persluchtpiraat schreef: 21 jul 2023, 13:06 @Mntjee kijk wat ik eerder heb gezegd. Men kan niet uw klachten "wegwuiven."

klopt inderdaad wat je zegt. Alleen twijfelde ik in jet begin al of er wat uit zou komen, omdat mijn vriend het nog maar 2x heeft aangegeven. Maar dat zegt natuurlijk niks.
persluchtpiraat schreef: 17 jul 2023, 21:26 * als de uitslag negatief is, je er niet zeker van kan zijn dat je geen slaapademstoornis hebt.
Ondanks dat de uitslag negatief is denk ik toch dat er meer is. Ik draag altijd een fitbit. Ik weet dat dit geen medisch horloge is en de metingen niet altijd betrouwbaar. Maar die geeft in mijn zuurstof wel grote schommelingen aan, ondanks dat het keurig tussen de 95%-100% zit

U verdient een verwijzing naar ziekenhuis of NSI. Als uw eigen huisarts weigert kunt u volledig verzekerd consulteren bij een andere huisarts. Overleg dat u uw partner meeneemt voor ondersteuning.

Dat is een goede tip, bedankt daarvoor

Ik heb echt veel aan dit forum en haal er echt veel informatie uit & andere verhalen. Vandaar dat ik ook echt in dubio zit van wel/niet slaap problemen.

Vooral ook omdat het bij jou pas bij het 3e onderzoekcis vastgesteld. Mag ik vragem wat jouw klachten waren?

Re: Even voorstellen & slaap registratie

16
Mntjee schreef: 21 jul 2023, 23:20 Mag ik vragem wat jouw klachten waren?
Door de jaren heen stapelden de problemen zich op. Chronische vermoeidheid als jonge tiener, daarna chronische gespannenheid als middelbare scholier. Concentratieproblemen in de latere paar jaar voor m'n studie. Tinnitus sinds 2011. Vanaf 2014 chronische pijn omdat mijn hele lichaam altijd in een soort kreukel stond door de gespannen spieren, dat gaf o.a. uitstralende rugpijn. De chronische vermoeidheid nam elk jaar toe totdat ik in 2017 de meeste dagen niet eens mijn eigen boodschappen kon doen. Ik slaagde er niet in om voor de sluitingstijd van supermarkten uit het huis te komen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i