Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

1
Hallo allemaal, mijn naam is Sebastiaan (37) en sinds afgelopen week is bij mij apneu vastgesteld (AHI 15,8). Na twee jaar navelstaren, ademhalingsoefeningen, psychologen en andere vergeefse pogingen mijn leven terug te krijgen was het een enorme opluchting te horen dat er een aanwijsbare oorzaak is voor alle vreemde klachten. Direct na de diagnose kwam ik hier terecht en het is ontzettend fijn om in alle berichten te kunnen lezen dat ik verre van de enige ben.

Nu heb ik ook direct een vraag over de komende behandeling. Er is voor mij een aanvraag gedaan voor een MRA beugel en deze wordt binnenkort aangemeten. Ik ben echter iemand die graag alle mogelijkheden wil proberen/onderzoeken, dus ik vroeg mij of het mogelijk is daarnaast zelf een CPAP apparaat aan te schaffen. Ik begrijp dat de zorgverzekeraar dit niet vergoedt als ik een MRA beugel heb, maar ik zou graag beide opties willen proberen (mogelijk ook tegelijk?). Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die beide opties hebben, of mij tips kunnen geven over de aanschaf van een apparaat op eigen initiatief. Van wat ik nu gelezen heb neig ik naar de Airsense 10 autoset, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Hoe kan ik het beste te werk gaan en welk CPAP apparaat zouden jullie aanbevelen?

Vriendelijke groet, Sebastiaan

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

2
sebastiaan schreef: 17 jul 2023, 11:25 twee jaar navelstaren, ademhalingsoefeningen, psychologen en andere vergeefse pogingen mijn leven terug te krijgen was het een enorme opluchting te horen dat er een aanwijsbare oorzaak is voor alle vreemde klachten
Heel herkenbaar. Bij mij stuurde iedereen uit mijn omgeving aan op dat navelstaren. Ik heb uiteindelijk zelf mijn conclusies (na een lijdensweg van 15 jaar) moeten trekken.
sebastiaan schreef: 17 jul 2023, 11:25 Van wat ik nu gelezen heb neig ik naar de Airsense 10 autoset, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Goeie keuze, niets meer aan doen :)

Wil je per se een nieuwe of is tweedehands ook goed?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

3
Dank voor je antwoord. Dan valt bij mij twee jaar nog goed mee als ik dat vergelijk met 15 jaar onzekerheid! Vind het erg bijzonder dat er blijkbaar zo vaak die kant op wordt gedacht zonder gedegen onderzoek te doen. Bij mij was de doorbraak dat ik toevallig een ander HA had ivm vakantie van mijn vaste HA. Die was zo slim om een slaaponderzoek voor te stellen. Had anders gewoon weer een dosis pammetjes en een verwijzing naar een of andere therapeut meegekregen denk ik.

Fijn dat de Airsense 10 een goede keus is, dan ga ik me daar op richten. Eerlijk gezegd had ik nog helemaal niet gedacht aan de tweedehands optie! Vooral omdat ik dat niet direct associeer met medische apparatuur, maar ik sta er zeker voor open. Ben vooral benieuwd waar ik zonder verwijzing terecht kan qua leverancier en waar ik op moet letten bij eventuele (tweedehands) aanschaf.

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

4
Het probleem is volgens mij dat je geen CPAP vergoed krijgt als je al vanuit de verzekering een MRA vergoed hebt gekregen. Leveranciers verkopen wel apparaten "prive" maar daar wordt altijd wat moeilijk over gedaan. Rondvragen bij de verschillende leveranciers kan natuurlijk altijd. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Tav. tweedehands kopen, wel 'n belangrijke waarschuwing: koop geen exemplaren die alleen maar de Franse taal als mogelijkheid hebben, of van ene Harley uit Almere want dat gaat om een dubieuze partij van oude apparaten met gebreken uit Frankrijk.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

5
Dank, daar ga ik zeker op letten. Het klopt inderdaad dat er geen vergoeding is als ik de MRA beugel al gekregen heb. Ik ben online aan het kijken welke leveranciers er zijn zodat ik deze eventueel kan benaderen. Ik weet alleen niet welke leveranciers betrouwbaar zijn en welke niet. Vivisol is natuurlijk een optie, maar daar kan ik de Airsense niet vinden via de webshop. Verder zie ik wel dat www.cpapeuropa.com deze apparaten verkoopt, evenals www.webshop-lindehomecare.be. ZIjn deze partijen bekend/betrouwbaar of kan ik beter ergens anders kijken? Mocht er een andere thread zijn waarin dit al beantwoord is dan excuus, ben nog niet zo goed bekend op het forum.

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

6
Je kunt ipv een cpap kopen ook gewoon aangeven dat je liever een cpap hebt om mee te starten dan een mra.

Is er bij jou gewoon besloten om te starten met een mra?

Heb je voordat deze beslissing werd genomen ook een voorafgaande slaapendoscopie gehad?

Dus in een roesje gebracht en met een endoscoop via een neusgat onderzocht waar de oorzaak van de ademstops vandaan komt?

Hoe hoog was de ahi score uit de slaap test?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

7
Er is geen slaapendoscopie gedaan. De ahi score uit de polysomnografie was 15,8. Hoewel zowel MRA als CPAP met mij besproken zijn gaf de arts aan dat de MRA mogelijk minder invasief was in de slaapkamer. Ik wil graag dat mijn partner er zo min mogelijk last van heeft. Wellicht heb ik te snel ingestemd met een MRA, maar het is allemaal nog nieuw voor me. Ik heb gevraagd wat de arts zelf zou doen, zij gaf aan in mijn geval eerst de MRA te proberen.

Omdat ik erg nieuwsgierig ben en ook graag zo snel mogelijk ervaar wat de beste oplossing is kwam het idee bij mij op om zelf een cpap te kopen in afwachting van de beugel en de bijbehorende nieuwe psg test (over drie maanden). Zo kan ik in afwachting van het aanmeten/maken van de MRA alvast met de cpap aan de slag. Als ik de cpap had gekozen had ik hier waarschijnlijk een post geplaatst met de vraag hoe het zelf bekostigen van een MRA in zn werk gaat 😁.

Misschien ben ik te ongeduldig en moet ik eerst heet aanmeten en de behandeling met de MRA afwachten, maar het idee dat er een oplossing is die ervoor kan zorgen dat ik op zeer korte termijn al beter kan slapen is ontzettend verleidelijk.

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

8
Het is zeker zinnig om een CPAP achter de hand te hebben, want een MRA is een heel traject. Eerst werkt hij nog niet, en dan wordt hij steeds met kleine stapjes meer op spanning gezet. En dan is het de bedoeling dat hij met de maximum uitslag voldoende effect heeft. Dat komt niet altijd voor, en dat moet dan blijken over 3 maanden.

Bent u ook voorgelicht over de effecten op het gebit van langdurig MRA gebruik?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

10
persluchtpiraat schreef: 17 jul 2023, 21:35 Bent u ook voorgelicht over de effecten op het gebit van langdurig MRA gebruik?
Er is mij verteld dat er mogelijk wat klachten zijn, maar dat deze meestal van tijdelijke aard zijn. Na wat lezen op dit forum ben ik van dataatste niet echt overtuigd. Ik moet zeggen dat ik best geschrokken ben van de reacties.

Ik lees wel dat verschillende mensen aangeven na een paar maanden MRA alsnog "overgestapt" zijn op cpap omdat de MRA niet goed beviel. Dat is wat ik nog steeds niet goed begrijp. Hoe gaat dat in zijn werk en wordt dit dan wel toegestaan door de zorgverzekeraar?

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

12
Als de MRA niet zijn werk doet, is men verplicht jou wel een werkende therapie aan te bieden. Vaak is dit dan de cpap/apap therapie. Ook deze wordt dan weer vergoedt door de Zorgverzekeraar vanuit het basispakket. De MRA, vaak ter waarde van €800 gaat dan de Kliko in. Dus over kosten besparing gesproken.....
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen en vraag over zelf aanschaffen CPAP

13
Als je MRA nog niet is aangemeten, waarom bel je dan niet op en vraagt of je eerst de Cpap mag proberen? Cpap kan over het algemeen heel snel ingezet worden. Ik snap je enthousiasme om zo snel mogelijk een oplossing te vinden, maar je hebt het wel over een paar honderd euro die je normaal gesproken gewoon vergoed krijgt. Volgens mij had ik mijn Cpap binnen 2 weken na de uitslag van het onderzoek.