Te snel en te oppervlakkig ademhalen?

1
Hoi!

Een poos geleden heb ik met een 'titratienacht' bij Kempenhaeghe te horen gekregen dat ik met een BiPap instelling van 14/10 tijdens REM in rugligging een redelijk stabiel ademhalingsbeeld vertoon. Deze instellingen heb ik overgenomen op mijn ASV met 0.6CM extra druk mocht dat nodig zijn. Helaas slaap ik alles behalve fijn met deze instellingen en ben ik met de tijd vermoeider geworden. Ook heb ik ook overdag veel last van spanning/anxiety en heb ik moeite met diep ademhalen. Nu is de vraag, is dit de oorzaak of het gevolg van hoe ik 's nachts ademhaal?

Wanneer ik in OSCAR naar de ademhaling kijk dan zie ik dat ik regelmatig diepe teugen haal en soms dan weer heel oppervlakkig ademhaal. In rust is mijn ademhalingsfrequentie 12 en op basis van mijn ideale gewicht (lengte+borstomvang) van 82kg kom ik op een teugvolume van 656ML. Wanneer ik kijk naar de mediaan voor zowel de ademhalingsfrequentie (14) en teugvolume (520) dan lijk ik soms te over- en onderventileren. Ik heb 2 foto's toegevoegd:



Ik wil wat natuurlijker en relaxter ademhalen en mijn gevoel zegt dat de instellingen van Kempenhaeghe niet echt helpen. Mijn smartwatch geeft hoe dan ook aan dat ik zonder het gebruik van mijn ASV minder stress ervaar dan met.

Kunnen jullie helpen met het volgende:
  • Moet ik de PS min en max op de ASV vergroten om de hier boven uitgerekende teugvolume te halen?
    Bij gebrek aan apneu, hypopneu ne in beperkte mate FL, kan de epap omlaag om wat comfortabeler te ademhalen?
    Kan het liggen aan de Resmed F30 masker? Het ademhalen door de neus hiermee voelt niet helemaal fijn met dit masker, echter heb ik teveel lekkage met een neusdoppenmasker.
    Zouden ademhalingsoefeningen overdag helpen en het dragen van een nekkraag 's nachts helpen?
Alvast bedankt!
ResMed AirCurve 10 CS-A TJ

Re: Te snel en te oppervlakkig ademhalen?

2
Een EPAP druk van 10 cmh2o vind ik erg hoog.

Dan ook nog een PS min van 4,0 en een PS Max van 4,6 dus een PS van 0,6 is niet echt een druk ondersteuning te noemen.

Daarbij is de inademing tijd langer dan de uitademing tijd en dit is ook niet goed te noemen.

Zijn deze instellingen door jouw zelf ingesteld behalve de genoemde 10/14 druk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Te snel en te oppervlakkig ademhalen?

3
RuudJ schreef: 28 jul 2023, 08:07 Een EPAP druk van 10 cmh2o vind ik erg hoog.
Ik slaap met EPAP 9, zo hoog is dat niet. Het is maar 2 cm hoger dan de standaard "probeer maar uit druk" waarmee mensen naar huis worden gestuurd (8 cmH2O).

RuudJ schreef: 28 jul 2023, 08:07 Dan ook nog een PS min van 4,0 en een PS Max van 4,6 dus een PS van 0,6 is niet echt een druk ondersteuning te noemen.
Sorry, maar dit klopt totaal niet. PSmin van 4 betekent dat je standard PS van 4 hebt. Dat is een comfortabele hoeveelheid drukondersteuning. PSmax van 4,6 betekent dat het ASV algoritme mag kiezen voor een PS van niet meer dan 4,6 cmH2O dus het werkgebied van de ASV is zo klein dat het eigenlijk gewoon werkt als een standaard BiPAP. Op deze manier kan de ASV z'n werk niet doen.

Ter vergelijking: mijn PSmin is 5 en PSmax is 10.
Erdinc99 schreef: 27 jul 2023, 20:19 In rust is mijn ademhalingsfrequentie 12 en op basis van mijn ideale gewicht (lengte+borstomvang) van 82kg kom ik op een teugvolume van 656ML. Wanneer ik kijk naar de mediaan voor zowel de ademhalingsfrequentie (14) en teugvolume (520) dan lijk ik soms te over- en onderventileren.
Die redenering is een spiegelpaleis. Je haalt ventilatie uit de lengte (teugvolume) en de breedte (resp. rate) en de verhouding kan varieren. Let eerder op het minuutvolume, dat is de vermenigvuldiging van teugvolume en RR.

Kijk 'ns in de statistiek van de ASV. Die staan in het scherm van de ASV, niet in OSCAR. Werk percentage van de ademhalingen zijn Patient Triggered ?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Te snel en te oppervlakkig ademhalen?

4
@RuudJ Op mijn ASV kan ik in ASV modus enkel de epap en PSmin en PSmax instellen, waarbij zoals PLP aangeeft ik minimaal een PS van 4 heb. Bedankt voor het spotten van het inademen/uitademen. Zijn er nog andere statistieken waar ik aan kan zien of de nachtelijke ademhaling okay is?
@persluchtpiraat Op het scherm is dit op mijn apparaat niet af te lezen. Heb het idee dat het apparaat dat ik op de kop getikt heb in (Japanse) ziekenhuizen gebruikt werd en daarom dit soort gegevens niet voor de patient zichtbaar zijn.

Tot dusverre heb ik niet al teveel gelet op de statistieken bij het volgen van mijn behandeling. De behandeling voelt in ieder geval verre van okay en ik vraag me af of ik niet een lagere epap nodig heb om het uitademen makkelijker te maken, eventueel in combinatie met een hogere ps. Ik lees net dat dat een normale inademing/uitademing-ratio 1:2 is, en hier kom ik bij lange na niet aan. Aangezien ik amper events heb zou ik zeggen dat die epap stapsgewijs omlaag kan. Klopt deze redenatie een beetje?
ResMed AirCurve 10 CS-A TJ

Re: Te snel en te oppervlakkig ademhalen?

5
Erdinc99 schreef: 28 jul 2023, 13:07 niet een lagere epap nodig heb om het uitademen makkelijker te maken
Dat is een misvatting. Bij bilevel apparaten bepaalt alleen PS de inspanning van het ademen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Te snel en te oppervlakkig ademhalen?

6
Ademratio overdag en 's nachts zijn verschillend. Je gaat in je slaap langzamer en vaak langer inademen.
Ik heb dit in het ziekenhuis aangekaart en er is mij verteld niet door middel van druk dit proberen bij te sturen.
Overigens zie ik vaak dat de in/uitademratio maar een verschil maakt van een paar tienden van een seconde, wat mij betreft zet dit geen zoden aan de dijk, dat is nog zo goed als 1 op 1.
Er is mij op het hart gedrukt om niet mijn natuurlijke ademhaling te gaan verstoren, maar wie dit wil, dat is eigen keus.