Re: Voorstellen

2
Welkom! Was de keuze voor MRA een bewuste keuze?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

3
Dank je wel. Nee niet echt. Ik was best overrompeld dat ik apneu bleek te hebben. Mij werd gezegd:het goede nieuws is dat je geen masker hoeft. Ik wist er nog helemaal niks vanaf dus heb dat maar aangenomen. Later las ik dat veel mensen uiteindelijk toch op een masker overgaan of dat de mogelijkheden tussen cpap of MRA besproken is. Ik vroeg later aan degene die de scan van mijn gebit deed hoe dat zat. Ze vertelde dat de verzekering wil dat ze eerst andere dingen proberen en niet gelijk een cpap mogen geven

Re: Voorstellen

4
Onzin, hebben ze wel een slaap endoscopie bij jou van te voren uitgevoerd? Dus je bent even onder zeil gebracht en men heeft dan met een endoscoop via een neusgat bepaald of een mra wel nut heeft bij jou?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

5
Nancy schreef: 11 aug 2023, 23:50 Ze vertelde dat de verzekering wil dat ze eerst andere dingen proberen en niet gelijk een cpap mogen geven
Dat is zeker niet waar. De keuze is aan u.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

7
Al met al vind ik het ook erg rommelig gaan en lang duren. Aangemeld door de huisarts en op 18 april gebeld door Zaans Medisch Centrum voor doornemen medicatie. Op 20 april gebeld door phycisian assistent ZMC voor intake. Op 8 mei naar ZMC voor electrodes slaaponderzoek plaatsen. Op 8 mei terug om ze te laten verwijderen. 5 juni terug naar ZMC voor de uitslag bij physician assistent: apneu, restless legs, ijzertekort, hoge hersenactiviteit ( heb veel nachtmerries ook) ik schrok, maar zij zei gelijk het goede nieuws is dat u geen masker hoeft. Op 15 juni naar kaakchirurg in ZMC. Eerst röntgenfoto's en daarna kaakcontrole. Op 5 juli werd ik weer gebeld door de physician assistent om te kijken of de ijzerwaardes inmiddels goed waren. Op 21 juli stond een afspraak gepland bij Somnomed ( Goedegebuure) Deze zitten er alleen op vrijdag. Ik had aan de psycisian assistent gevraagd of ik dan de beugel zou krijgen en zij bevestigde dat. Echter was het apparaat waar ik bij de kaakchirurg achter had gestaan geen scan maar alleen röntgenfoto's. Ik was dus best teleurgesteld. Afijn, op die dag dus de scan gehad met zo'n handapparaat. Wat ik ook "apart" vond is dat de dame die de scan mij zei dat ik het waarschijnlijk al mijn hele leven had omdat ik een kleine kaak heb. Dat kan je toch niet zomaar concluderen? Al met al heb ik nog steeds geen beugel en krijg ik die pas de 25ste. Ik geloof een maand daarna weer een slaaponderzoek.

Re: Voorstellen

8
Met een kleine kaak, is jouw kaak teruggetrokken? Dus de kin staat meer naar achteren toe? Dan is de luchtweg waarschijnlijk inderdaad al lang vernauwd.

Maar dit neemt niet weg, dat je ook met een cpap had kunnen starten.

De tijdsduur is eigenlijk normaal. Meestal gaat er drie maanden voorbij. Ook al zou je de mra hebben, dan nog moet je rekening houden met het langdurig instellen. Mm voor mm gaat dit vaak.

Een slaap test met Mra in, gebeurd vaak pas na 3 maanden, omdat het echt moet wennen en men heeft dit volgens de eigen regels zo vast gelegd.

Dus al met al ben je maanden in de weer.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

9
Ah oke ik wist niet dat het gebruikelijk was de wachttijd. Ik heb geen teruggetrokken kaak/kin. Wel schijn ik een wat kleinere kaak op zich te hebben. De ronding dus. Vroeger zijn er bij mij 4 kiezen getrokken voor een beugel. Te veel tanden voor de kaak. Dank voor de info weer 🙂