Welke loodaccu is geschikt?

1
Ik heb een camper en heb dus meestal stroom als ik op een camping sta. Maar ik wil ook wel eens vrij gaan overnachten dus zonder stroom. Ik heb een airsence 10 en heb al nagemeten dat deze met bevochtiger ongeveer 40 watt gebruikt. Nu wil ik daarvoor een gewone loodaccu aanschaffen om minimaal een nacht zonder stroom te kunnen slapen. Ik heb de keuze voor wat betreft 12 volt accu's uit de volgende amper hoeveelheden 7 Ah, 9Ah, 12 Ah, 17,Ah en zelfs 24Ah. Ik heb geprobeerd te begrijpen hoe lang die accu's voldoende stroom geven, maar ik kom er niet uit. Welke moet ik aanschaffen voor een of twee nachten goede nachtrust? wie kan mij advies geven? Bij voorbaat dank Paul

Re: Welke loodaccu is geschikt?

2
Paul, als het maar om 1 of twee nachten gaat, dan zou je ook een Medistrom Pilot 24 Lite oplaadbare accu kunnen aanschaffen. Deze kun je tijdens het rijden opladen op het sigaretten aansteekpunt met een converter van 12 naar 24 volt of op 220 volt bij een vaste aansluiting.

Zo'n accu is ook handig als thuis de stroom uitvalt (zolang hij dan wel opgeladen is natuurlijk) of in een rugzak als je een weekend gaat kamperen. Beter draagbaar dan een loden accu.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke loodaccu is geschikt?

3
Hoe meer Ah hoe groter het formaat accu en hoe langer je er mee toekunt.
Tot zover de 'duh'... :slightly_smiling_face:

Amp=Watt/Volt.
Dus kijk even op het label wat je PAP vetbruikt en bereken wat hij trekt.
Vervolgens kun je uitrekenen wat voor accu je nodig hebt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welke loodaccu is geschikt?

4
De Medistorm lite heb ik ooit een keer aangeschaft en die was na een halve nacht leeg met mijn luchtbevochtiger. En in een camper is het geen bezwaar om een wat grotere loodaccu mee te nemen + veel goed koper. Voor € 25,- heb ik een 9.000 mAh loodaccu. De vraag is alleen of ik daar wel voldoende aan heb of moet ik bijvoorbeeld een 18.000 mAh accu aanschaffen voor € 45,-
Ik ben er nog niet uit. Mijn resmed airsence 10 gebruikt op 220 volt 40 watt stroom (peruur?)

Re: Welke loodaccu is geschikt?

5
P = U x I dus 40W = 220 x I

I = 40W/220V = 0.181818 A

Maar het advies met accu's is altijd geen bevochtiger en geen verwarmde slang gebruiken. Dan hangt het af met wat voor drukinstelling je slaapt en hoe lang je altijd slaapt. Ik bijvoorbeeld slaap zo 6 tot 6,5 uur per nacht en dan zou je de accu voor 1 tot 2 nachten kunnen gebruiken zonder bij te laden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke loodaccu is geschikt?

6
Sorry Ruud, ik ben een volkomen analfabeet op het gebied van elektriciteit en wiskunde. Wat betekent
P = U x I dus 40W = 220 x I
I = 40W/220V = 0.181818 A
Jip en Janneke taal?

Als ik geen luchtbevochtiger gebruik word ik vier keer wakker vanwege een droge keel. Dus dat is niet echt een oplossing. Ik gebruik daarvoor al een fullface masker. En de instelling van mijn Resmed zijn automatisch ingesteld door de fabrikant.

Re: Welke loodaccu is geschikt?

7
P=Vermogen uitgedrukt in Watt (W)
U=Voltage uitgedrukt in Volt (V)
I= Stroom uitgedrukt in Ampère (A)

Dus Vermogen = Voltage x Stroom dus 40 W = 220 x 0.181818 of 40 W = 230 x 0,1739130

Meestal is het net op 220/230 V ingesteld
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke loodaccu is geschikt?

8
@RuudJ die berekeningen zijn aan de netspanning zijde, en dus niet van toepassing op laagspanningszijde.

Ik zie vaak dat mensen zich in knoopjes leggen met berekeningen van stroomsterkte en die dan gaan vergelijken bij verschillende voltages. Dat werkt niet.

Beter blijf je redeneren vanuit verbruik. Watts. 40 watt gemiddeld is op een nacht van 8 uur een totaal verbruik van 40*8 = 320 Watt·uur. Bedenk dat de 12-24 converter van ResMed misschien 85% efficient is, dus dan verbruiken we aan de accu werkelijk 320 / 0,85 = 377 Watt·uur.

De meest efficiente opstelling is 2 accus in serie, voor nominaal 24V. We lossen de vergelijking 24 * x = 377 op waar x staat voor capaciteit in Ampere·uur. x = 377 / 24 = 15,7 A·h

Een normale loodaccu die niet als "deep cycle" is beschreven mag je niet dieper ontladen dan 50% (echt waar) zonder schade toe te brengen. Dat betekent dat we dus werkelijk een set van twee 12V accus (of een complete 24V accu) nodig hebben van elk 31,4 A·h. Dat is 31400 mA·h.

Verdubbel alle getallen als je wilt werken met een enkele 12V accu (De ResMed 12-24 converter maakt daar 24V van.) Dan heb je een 12V accu nodig van 62,8 A·h. Dat is 62800 mA·h.
paulvankuijeren schreef: 14 aug 2023, 11:21 En de instelling van mijn Resmed zijn automatisch ingesteld door de fabrikant.
Dat betekent waarschijnlijk dat uw instellingen - om het kort te zeggen - ruk zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welke loodaccu is geschikt?

10
Mijn elektro kennis is wat van lang geleden, maar een poging...

Je zegt 40 watt. Dat is dan wel aan de 220V kant, maar de andere kant van de voeding levert dat dan ook. Dus bij 12V. Geeft dat een stroom van 40/12 is ongeveer 3,5A omhoog afgerond. Je wilt je accu natuurlijk niet helemaal leeg trekken. Dus uiteindelijk moet je rekenen met nog meer over capaciteit. Even verder rekenen is dat dus 3,5Ah. Als je boven 12uur slaapt, wordt dat dus totaal 42Ah.
Aka je korter slaapt minder, maar ik weet niet zo hoever je een lood accu mag leeg trekken.

Dus zelfs met je 24Ah is die na goed 7 uur slapen helemaal leeg, en dus niet meer bruikbaar vrees ik.

Ik hoop dat mijn geheugen hierin niet klopt, maar vrees dat het lastig wordt. Vandaar de adviezen om zonder verdamper een dergelijke denk ik.
Ik ben in het geheel geen kampeerder, dus heb er geen ervaring mee...


Ik zie nu dat er al een betere berekening staat....
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Welke loodaccu is geschikt?

11
Bedankt voor de tips allemaal. Via de software van Oscar ben ik intussen achter gekomen dat de druk van mijn RESMED vrijwel alijd tussen de 9,5 en de 10 is. Ik heb van jullie tips wel begrepen dat ik er beter niet aan kan beginnnen, of ik moet de bevochtiger uitschakelen. En dan nog is het de vraag of ik voldoende stroom kan krijgen van een gewonen loodaccu voor een hele nacht.
Dus mijn conclusie ... Begin er maar niet aan Paul!
Nogmaals dank voor alle berekeningen en tips en slaap lekker allemaal, Paul

Re: Welke loodaccu is geschikt?

12
Wij slapen op de boot beiden met een CPAP.
Gewoon verdamper aan, gewoon verwarmde slang aan, een 12->220 omvormer voorziet de voedingsadapters van stroom.

Wij kunnen met gemak met zijn tweeën een nacht zonder walstroom overliggen.
De volgende ochtend is de 240 Ah accu (afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid in de boot. En uiteraard hoe lantg we slapen.) tussen de 0,2 en de 0,6V gezakt.

Even voor het idee.
Zonder moeilijke berekeningen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welke loodaccu is geschikt?

13
Paul, er bestaan ook Waterloze bevochtigers, deze kosten circa €5 en zijn voorzien van een filter. Deze waterloze bevochtiger worden geplaatst aan het uiteinde van de slang en masker. Het vocht uit de uitademing wordt opgevangen door het filter en weer teruggegeven bij de volgende ademteug.

https://webshop.vivisol.nl/breas-z1-waterloze-bevochtiger.html

Deze kun je na gebruik weggooien. Je kunt deze zo drie dagen gebruiken. Afhankelijk ook van de temperatuur.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar