6 weken dip

1
Ik was toch even benieuwd naar de 6 weken dip. Er word hier veel over gesproken op dit forum. En aangezien ik nu z'on 6 weken onderweg ben, was ik even benieuwd naar dit gegeven. Ik was vooral benieuwd naar de klachten die mensen ervaren door deze "6 weken dip"?

Ik snap dat je klachten kan hebben door het afkicken van adrenaline.
Ik ervaar nu ook klachten die mogelijk ook andere hebben of gehad hebben rond deze 6 weken.

Klachten als:
  • Moeier dan normaal
  • Gewrichtspijn
  • Spierpijn
  • Opvliegers
Ik hoop dat deze klachten te verklaren zijn. Ik loop nu zelf bij een fysio voor die gewrichtspijn (heupen en knieën).

Alvast bedankt voor reacties.

Re: 6 weken dip

2
Ik heb zelf die populariteit van de "mythe van de 6 weken dip" nooit begrepen. Voor zover ik weet bestaat er nul wetenschappelijke onderbouwing voor, maar literatuurverwijzingen zijn bij mij altijd welkom.

Er bestaat zoiets als de "superman fase," die duurde bij mij een week, daarna zwakt de kunstmatige euforie af. Als je nog significante klachten overhoudt, dan kan het zijn dat er een ander medisch probleem bestaat, of iets als een nutrient deficientie. Een andere verklaring voor blijvende klachten is het simpele feit dat de behandeling niet adequaat is. Op individueel geval is de kans groot dat dit aan de orde is vanwege de abominabele kwaliteit van "slaapgeneeskunde" in Nederland. Die cultuur van "ja meneer uw getalletje is laag *klik* hoorn op de telefoon" bedoel ik. Het loont dus de moeite om dieper te kijken naar de ademkwaliteit.

Wij voelen vooral relatieve verbetering, dus bijvoorbeeld als 50% van de verstoringen (apneu, hypopneu, RERA, het hele spectrum) worden verminderd na interventie, dan voelt dat heel goed, maar daarna wordt dat "het nieuwe normaal" en komen klachten weer terug omdat er nog steeds een slaap-ademstoornis voortbestaat.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: 6 weken dip

3
Ik had na een periode van euforie waarin ik ongelofelijk veel energie had een dipje. Vergelijkbaar met vroeger de week voor de menstruatie, bij het starten of stoppen met pilgebruik en de overgang. Kortom momenten van hormoonschommelingen.
Ik denk dat het 1 of 2 weken geduurd heeft. Daarna kwam de energie weer terug, maar niet meer zo extreem.
Spier en gewrichtsklachten had ik vooral voor ik wist dat ik apneu had. Heb zelfs de diagnose Fybromyalgie gehad, al geloofde ik daar zelf niet zo in.

Re: 6 weken dip

4
Spier- en gewrichtsklachten heb ik voor mijzelf altijd gerelateerd aan een zuurstof tekort. Dus zoals al aangegeven voordat ik wist dat ik apneu had, met verkeerde instellingen van mijn CPAP (te lage druk) en ook bijvoorbeeld de airco aan met ramen op een te kleine kier. Intussen ben ik er dus ook vanaf, maar als genoemde zaken verkeerd ingesteld zijn heb ik meteen weer pijn. Dus voor mij is dit waar, maar er zijn natuurlijk veel andere oorzaken van de pijn die jij ervaart.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.