Jaarset - slang maar om de 2 jaar vervangen

1
Hallo,

Ik zit bij Air Liquide (voorheen Medidis) en normaal kreeg ik elk jaar bij het bestellen van de jaarset een nieuw masker, nieuwe slang en nieuwe filters. Vandaag heb ik weer een nieuwe jaarset besteld en kreeg ik te horen dat de slang om de 2 jaar vervangen wordt. Ik krijg dus geen nieuwe slang, terwijl ik die voorheen dus wel elk jaar kreeg. Is dit nu normaal? Is er ergens iets in voorwaarden veranderd? Ik ben bij CZ verzekerd.

Groeten,
Marc

Re: Jaarset - slang maar om de 2 jaar vervangen

4
Oh jee...
Ik zit bij VitalAir, nu ook van AirLiquide...

Wat een verschrikkelijke tent is dat toch...
Zij hebben mijn apparaat al lange tijd niet gecontroleerd.
Daar kwam ik achter doordat ik vanwege ondertussen 2 jaar ziekte waarbij vermoeidheid een groot probleem zit.
Het ziekenhuis wilde de gegevens opvragen.
Toen werd ik ineens gebeld door vitalaire! Wat een verrassing!
Helaas bleek het geen blijde te zijn...
Zij hadden de gegevens helemaal niet....

Ik krijg inderdaad ook geen slang meer, maar aangezien ik een verwarmde slang gebruik was me dat nog niet direct opgevallen.

Nu aan het proberen om over te stappen.
Maar ook daar, al via verschillende wegen geprobeerd, oorverdovende stilte...
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Jaarset - slang maar om de 2 jaar vervangen

5
Ik zou klagen bij je zorgverzekering. De leverancier werkt uiteindelijk niet voor de patient, maar voor de zorgverzekering.

In mijn wereld wordt niets vergoed, dus ik gebruik dezelfde verwarmde slang al bijna 5 jaar. Eigenlijk is er niets mis mee, ik had ontdekt dat zo'n slang altijd schoon en fris blijft als je hem niet verontreinigt met kraanwater en zeep.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Jaarset - slang maar om de 2 jaar vervangen

6
Marc1980 schreef: 24 aug 2023, 09:15 Ik krijg dus geen nieuwe slang, terwijl ik die voorheen dus wel elk jaar kreeg. Is dit nu normaal? Is er ergens iets in voorwaarden veranderd? Ik ben bij CZ verzekerd.
Van een masker kan ik mij voorstellen dat dit regelmatig wordt vervangen. Wat betreft slang vraag ik mij dat af. Waarom denkt u recht te hebben op jaarlijkse vervanging van een slang?
harks37 schreef: 24 aug 2023, 09:38 Wat zij doen voldoet dus niet aan de voorwaarden van uw zorgverzekering.
Ik zou dat best willen weten, welke verzekering heeft deze voorwaarden of welke bedoelt u?

Re: Jaarset - slang maar om de 2 jaar vervangen

7
Hoi Ruud,

Ik heb elk jaar een complete jaarset gekregen, bestaande uit een masker, slang en filters. Maar ik heb een bericht gestuurd naar de zorgverzekering om na te vragen waar ik recht op heb.

Waarom vraag jij je af of de slang niet elk jaar vervangen hoeft te worden? Mij lijkt dat uit hygiënisch oogpunt nodig, maar ik kan het fout hebben.

Gr,
Marc

Re: Jaarset - slang maar om de 2 jaar vervangen

8
Net zoals PLP ook aangeeft (en vele anderen) is het niet echt nodig om de slang vaak te vervangen of schoon te maken. Er gaat lucht doorheen en als het goed is, is dat gewone lucht dat via een filter er doorheen gaat, net zoals je ook ademhaalt. De luchtslang komt niet in contact met de huid, geen vettige aanslag op het neusmasker bijvoorbeeld. Daarom denk ik dat het vervangen van masker wel een aanbeveling is (geen recht) maar met een slang niet. Je therapie moet kunnen werken, dat is het uitgangspunt.

Re: Jaarset - slang maar om de 2 jaar vervangen

10
Ik heb er verder ook niet zo'n moeite mee, maar zou fijn zijn dat ze wel gewoon een verwarmde slang zouden geven.
Ik weet ook niet of de slang bij rokers ook niet vervuild.

Heb overigens de verzekering geprobeerd te bereiken...
Over verschillende dagen al 4x aan het proberen geweest. Veel zitten wachten, ehm geen resultaat...
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1