Typische patronen tijdens de nachtrust?

1
Medeforummers,

Het valt mij de laatste tijd op dat volgens mijn Resmed clear airway events de overhand krijgen ten opzichte van de obstructive events. Nu weet ik dat deze vorm van registratie kan optreden als je veel draait en woelt in bed (ik heb ADD en al heel mijn leven restless legs), maar de events lijken mij daarvoor wat te lang te duren (gemiddeld 4 minuten als ik de tijdsaanduiding goed begrijp).
Maar wat mij vooral opvalt, is dat dit alles vrijwel altijd aan het eind van mijn nachtrust optreedt. In de laatste 1 tot 2 uur van mijn slaap neemt het aantal events, het aantal clear airway events, soms met een verdwaalde Cheyne Stokes event tussendoor, behoorlijk toe, zie bijgevoegde image.
  • Hebben meer mensen vergelijkbare registraties of ervaringen?
  • Wat zou een verklaring kunnen zijn?
Bij voorbaat dank voor het meedenken, geniet de zondag en met vriendelijke groet,

Aad
Bijlagen

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

2
Goedemorgen Aad,

Ongeveer vergelijkbaar maar in mindere mate zag mijn score er wel eens uit. Aan het begin en het bijna laatste deel van de nacht zag ik clusters CA.
Ik denk dat er niet zomaar een pasklare oplossing voor is, vooral omdat het voor de tijd goed was. (Neem ik aan)
Zijn er de laatste tijd veranderingen geweest? Ziekte of meer/minder medicijn gebruik?
Misschien kun je de tijd herleiden toen het nog goed was en wat er in de tussentijd eventueel in je leven veranderd is.
Ik weet niet of je jaarlijks gecheckt wordt maar anders is misschien een medisch consult wenselijk.

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

3
AadDijksman schreef: 27 aug 2023, 09:43 Maar wat mij vooral opvalt, is dat dit alles vrijwel altijd aan het eind van mijn nachtrust optreedt.
Dan vindt de langste REM fase plaats, met de diepste REM-paralyse. Meer paralyse betekent ook meer obstructie. Wat mij opvalt is dat er nog flink gesnurkt wordt (obstructie!), dus de Flow Limitation grafiek zal ook wel flink uitslaan. Helaas, helaas, screenshots zijn zo waardeloos want je kan niet dieper kijken.

Ik durf er op te wedden dat de ademhaling deze aanblik heeft voor de "CA's" in die laatste cluster. Dus dat het post-arousal CAs zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

4
Dank voor jullie reacties,

Informatieve video, maar wel veel technische termen, ik probeer er wat van te maken, maar flow rate van mijn nachten komen wel aardig overeen met die uit de video. De CA's zijn gelukkig allemaal wel kort (die 4 minuten had ik verkeerd begrepen) en mogelijk veroorzaakt doordat ik veel beweeg (restless legs 24/7). Ook lig ik vaak nog een minuut of 20-30 met masker op terwijl ik wat doezel of nog even lekker in bed blijf liggen (wakker). Bij wakker-zijn lijkt mijn ademhaling ook wel wat op die tijdens mijn slaap opvallend genoeg.

Met post arousel CA's bedoel je hetzelfde als RERa's?

En wat betreft snurken, dat durf ik niet te zeggen. Thuis slaap ik alleen dus er is niemand die mij dat kan vertellen, maar de keren dat er iemand aanwezig was, kreeg ik altijd te horen dat ik vrijwel niet meer snurk (zonder cpap was mijn gesnurk niet te harden voor de omgeving).

En nee, er zijn weinig veranderingen, medicatie is hetzelfde, voedingspatroon is hetzelfde gebleven. wel eindelijk weer onder de 100kg lichaamsgewicht, wel veel spanning sinds een paar maanden, mogelijk dat dat invloed heeft op mijn kwaliteit van nachtrust?

Ik zal mijn huisarts eens raadplegen, want de arts die mij ooit dit apparaat voorschreef is allang uit dienst en de start van mijn therapie 15 jaar geleden, vond 100km verderop plaats ....

Groetjes en keep breathing,

Aad

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

5
Aad, spanning / stress heeft zeker invloed op de nachtrust en werkt ahi verhogend.

Centraal apneu wordt veroorzaakt door het ontbreken van het ademhaling signaal vanuit het ademhaling centrum vanuit de hersenen.

Dus geen prikkel om te ademen. Longen vallen stil, borstkas gaat niet op en neer. Het wachten is op de ademhaling prikkel waardoor je weer opnieuw begint te ademen. Gelukkig zorgt het lichaam daarvoor, maar gezond is het niet.

Overigens blijven de longen wel werken in het geval van obstructieve ademstops.

In beide gevallen zal het zuurtegraad van het bloed wijzigen waardoor er een prikkel naar de hersenen wordt verzonden, die daar opgepikt wordt en waardoor je bij obstructief apneu gaat bewegen en vaak met een luid kabaal weer gaat ademen. Bij centraal apneu gaat dit vrijwel geruisloos, het ademhaling proces start gewoon weer.

Dus csa zal niet door het vele bewegen in bed ontstaan, er ontbreekt simpel weg een signaal om te gaan ademen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

6
AadDijksman schreef: 30 aug 2023, 09:10 maar flow rate van mijn nachten komen wel aardig overeen met die uit de video
Dus gerafeld en plat aan de bovenkant?
AadDijksman schreef: 30 aug 2023, 09:10 Met post arousel CA's bedoel je hetzelfde als RERa's?
Nee, de RERAs zorgen voor de arousal, (A) en daarna volgt de post-arousal CA.
AadDijksman schreef: 30 aug 2023, 09:10 doordat ik veel beweeg (restless legs 24/7)
Is er een RLS diagnose?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

7
Ruud, Persluchtpiraat (blijf het een mooie naam vinden trouwens),

Geen prikkel om te ademen klinkt best eng. Ook overdag ben ik soms zo in gedachten verzonken of zo geconcentreerd bezig (hypoerfocus, want ADD) dat ik 'vergeet' te ademen en dan moet ik even heel hard en diep ademhalen en ben ik er weer ..... mogelijk heb ik dat in de nacht ook, maar hoe kan ik die vermaledijde hersenen aanleren te blijven ademen? Ik ga mij eens wat meer verdiepen in dat RERa fenomeen.

En nee, er is geen officiele diagnose van restless legs, mogelijk misbruik ik deze term, want ik denk dat het onrust in mijn benen is vanwege ADD, ik heb nooit stil kunnen zitten, vanaf de baarmoeder tot nu, vandaar ook het vele woelen en draaien in bed, ook als ik slaap.

En bijgevoegd de flow rate van voornoemde nacht .... sowieso vind ik de meeste grafieken best grillig als ik mijn gegevens zo terug kijk in Oscar.

Groetjes,

Aad
Bijlagen

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

8
Hoi Aad,

Oscar is een mooi programma (ook in het Nederlands beschikbaar), maar wel statisch. Dit wil zeggen, dat we hier op het forum, via screenshots, niet kunnen inzoomen binnen de grafieken, waaronder de belangrijke Flow Rate grafiek.

Nu is er nog een ander programma beschikbaar, die na een try-out, gratis beschikbaar blijft voor de voortschrijdende laatste dertig dagen voor je data gegevens.
Met dit programma kun je een link creëren die in het bericht geplaatst kan worden en waarmee je de gegevens ook dynamisch kunt weergeven.

We kunnen hier dan in de grafieken inzoomen alsof wij bij jou thuis in Oscar mee kunnen kijken.

Dit programma kun je vinden op deze site: https://home.sleephq.com/

Bekijk het eens en probeer het eens uit. Samen met Oscar en SleepHQ kunnen we hier nog beter de Data gegevens bekijken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

9
AadDijksman schreef: 31 aug 2023, 11:38 ADD
AadDijksman schreef: 31 aug 2023, 11:38 En nee, er is geen officiele diagnose van restless legs, mogelijk misbruik ik deze term, want ik denk dat het onrust in mijn benen is vanwege ADD, ik heb nooit stil kunnen zitten, vanaf de baarmoeder tot nu, vandaar ook het vele woelen en draaien in bed, ook als ik slaap.
In de context van een slaap-ademstoornis komt de diagnose ADD op losse schroeven te staan. Ik zal je namelijk wat verklappen: Ik had al die symptomen ook. Concentratieproblemen, met de benen wiebelen de hele dag, en ik schopte elke nacht m'n dekens van m'n bed af.

Simpel feit: elke arousal kan gepaard gaan met arm/beenbewegingen. Het lichaam denkt dat iemand je aan het wurgen is, nogal wiedes dat je begint met bewegen.

Simpel feit: chronisch aangetaste slaap veroorzaakt rusteloosheid overdag.

Simpel feit: elke arousal kan opgevolgd worden door een CA. Dat heeft verder niets te maken met CSAS of een andere aandoening, het is de manier waarop het lichaam omgaat met arousals.

Simpel feit: RERAs zijn per definitie arousals. (letterlijk arousals veroorzaakt door belemmerde ademhaling)

Simpel feit: slaapgeneeskunde is schijtdom. 99% van de artsen zullen doen alsof RERAs niet bestaan, als ze al ooit van het woord gehoord hebben.
AadDijksman schreef: 31 aug 2023, 11:38 Ook overdag ben ik soms zo in gedachten verzonken of zo geconcentreerd bezig (hypoerfocus, want ADD) dat ik 'vergeet' te ademen en dan moet ik even heel hard en diep ademhalen en ben ik er weer ..... mogelijk heb ik dat in de nacht ook, maar hoe kan ik die vermaledijde hersenen aanleren te blijven ademen?
U beschrijft hier twee zaken die niets, maar dan ook niets met elkaar te maken hebben. Tijdens de slaap wordt de ademhaling geregeld door het respiratoir centrum in de hersenstam. Het concept van leren kent geen enkel raakvlak met dit systeem.

Weer sorry, aan screenshots heb ik niets. Dump de hele SD kaart in WeTransfer en benoem een periode (dagen, tijden wanneer je zeker weet wanneer je slaapt). SleepHQ is aardig maar erg vervelend als je snel door de data heen wilt bladeren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

10
RuudJ schreef: 31 aug 2023, 11:58 Oscar is een mooi programma (ook in het Nederlands beschikbaar), maar wel statisch. Dit wil zeggen, dat we niet kunnen inzoomen binnen de grafieken, waaronder de belangrijke Flow Rate grafiek.
Verwar je screenshots niet met de applicatie zelf? OSCAR is supersnel en dynamisch.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

11
Je hebt gelijk PLP, Oscar is thuis supersnel en dynamisch, maar via screenshots dus niet .

Ik had dit duidelijker moeten stellen, heb de tekst even aangepast:
Oscar is een mooi programma (ook in het Nederlands beschikbaar), maar wel statisch. Dit wil zeggen, dat we hier op het forum, via screenshots, niet kunnen inzoomen binnen de grafieken, waaronder de belangrijke Flow Rate grafiek.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

12
Gisteren een heel verhaal getikt, maar de laptop crashte..... nu opnieuw proberen.

Wederom dank voor de heldere uitleg en meedenken en een sorry is niet nodig PLP, ik ben hier om te leren. Ik merk wel dat mijn hypochondrie opspeelt en ik een hyperfocus krijg op iedere nachtregistratie en dat geeft weer spanning. De opmerking over ADD en chronisch onderbroken nachtrust triggert mij ... hoewel ik vermoed dat ik zeker wel ADD-achtige trekken heb, heb ik het idee dat de bijbehorende symptomen afgelopen jaar wel in intensiteit zijn toegenomen en niet geheel ontoevallig komt dit overeen met het licht stijgen van de AHI index (van gemiddeld 1 per uur per nacht naar 4). Een licht nerveus gevoel dat ik wederom een tikkende tijdbom ben vlak voor het slapen gaan begint sinds mijn terugkomst uit Amerika (waar ik ineens veel hogere AHI waarden had) op te spelen. Dit meen ik afgelopen nacht terug te zien in een verhoogd AHI in het eerste uur van slapen (19) en veel onrust en CA's. Maar nogmaals, ik heb geen kennis van zaken, ik probeer alleen oud te worden zodat ik mijn dochter gelukkig kan zien worden. En verdomd, weer een Cheyne Stoke periode van bijna een half uur aan het begin van de nacht ...... ik word daar heel erg gespannen van ......

Begrijp ik goed dat ik een dump van mijn geheugenkaartje kan 'sturen' en dan wordt deze uitgelezen en bekeken door mensen met kennis van zaken? Quanta costa?

En ik ben nog aan het nadenken wie ik moet benaderen inzake mijn cpap therapie. In 2008 is deze middels slaaponderzoek in Den Haag voorgeschreven door een arts werkend in het ziekenhuis te Zoetermeer. Dit was overigens een erg prettige ervaring en voelde me als patient zeer serieus genomen. Maar sindsdien ben ik een aantal keer verhuisd en woon een flink eind verderop. De betreffende arts werkt niet meer in Zoetermeer en mijn huidige huisarts was a) niet op de hoogte dat ik een cpap apparaat heb en b) kon er weinig over terugvinden in mijn dossier, dus wie mij geholpen heeft in Den Haag is niet meer traceerbaar. De afgelopen 15 jaar heb ik eigenlijk alleen contact gehad met VitalAire oid en die leveren alleen apparatuur en onderdelen tot zover ik begrijp. Dus eigenlijk rommel ik maar wat aan als ik mijn ervaring zo vergelijk met anderen hier.

Ik ben overigens wel blij dat hier heel veel kennis te vinden is. Ik ben voornamelijk een forumlurker daar ik met mijn ontbreken van kennis van zaken niet heel veel toe te voegen heb.

Grtz,

Aad

Re: Typische patronen tijdens de nachtrust?

14
AadDijksman schreef: 01 sep 2023, 09:13 heb ik het idee dat de bijbehorende symptomen afgelopen jaar wel in intensiteit zijn toegenomen en niet geheel ontoevallig komt dit overeen met het licht stijgen van de AHI index (van gemiddeld 1 per uur per nacht naar 4).
Het is geen hypochondrie als het gaat om concrete zaken. Dit is concreet.
AadDijksman schreef: 01 sep 2023, 09:13 En verdomd, weer een Cheyne Stoke periode van bijna een half uur aan het begin van de nacht ...... ik word daar heel erg gespannen van ......
Niet alle golfpatronen zijn Cheyne Stokes, maar eerder obstructief van aard. Dat toont zich door de gerafelde/platte inademcurves in de "dalen" van zo'n golfpatroon. Dan is dat golfpatroon letterlijk een trein van RERAs die langs komt denderen.
AadDijksman schreef: 01 sep 2023, 09:13 Begrijp ik goed dat ik een dump van mijn geheugenkaartje kan 'sturen' en dan wordt deze uitgelezen en bekeken door mensen met kennis van zaken? Quanta costa?
Gratis, maar geen garantie. Maak het makkelijk voor ons, dus noem de exacte datum en tijd wanneer dit bovengenoemde golfpatroon voorkwam.
AadDijksman schreef: 01 sep 2023, 09:13 Ik zie wel heel veel overeenkomsten van mijn registratie met wat hij laat zien in Oscar als het gaat om RERa's. Maar begrijp ik nu goed dat een therapie met constante druk de betere is tegen RERa's dan variabele druk?
Constante druk, ja wat is constante druk. BiPAP of ASV heeft geen constante druk. Waar het om gaat is dingen zoals AutoSet en Auto-EPAP. Dat is een failure driven algoritme, wat betekent dat je gedetecteerde incidenten moet hebben om de druk omhoog te krijgen. (en sowieso niet alle incidenten worden juist gedetecteerd) Dus de druk is nooit adequaat, want als je een tijdje goed ondersteund bent dan daalt de druk weer automatisch, dan krijg je weer FL, RERAs, Hs, As, etc. Nooit rust.

Slogan: APAP en Auto-EPAP zijn inherent falende algoritmes.

ASV daarentegen... is magisch, want die houdt de lus wel kort gesloten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i