Hulp bij uitleg statistieken

1
Dag allen,

Vraag me niet hoe maar het is me gelukt om Oscar te installeren :). Kan iemand me vertellen hoe ik de juiste dingen download en vooral hoe is ze hierin zet. Dan hoor ik graag wat jullie vinden van mijn statistieken. Ik snap zelf niet goed wat ik allemaal zie.
Gr Jet
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0

Re: Hulp bij uitleg statistieken

2
U heeft Oscar geïnstalleerd, dan bent u eigenlijk klaar om de CPAP via het SD-kaartje van die CPAP uit te lezen. Het is mij niet duidelijk wat u bedoelt met 'juiste dingen downloaden' (wat mij betreft: niets) en 'hoe u ze erin zet'. Als u de SD kaart vanuit de CPAP in de computer plaatst gaat dat vanzelf.

Er is een uitgebreide uitleg op dit forum te lezen met allerlei verwijzingen: viewtopic.php?t=11327

Re: Hulp bij uitleg statistieken

3
Aaaah toch een reactie gehad. Net gevonden. Ik ben de handigste niet met dit soort dingen. Ik doel op het meekijken. Kortom hoe kan ik jullie mijn scores laten zien en beoordelen.
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0

Re: Hulp bij uitleg statistieken

4
Dan ga ik nog een stap verder.

Oscar is een goed en handig programma, maar het hier laten zien kan via print screens. Dit heeft echter een nadeel, we kunnen niet inzoomen in de grafieken, wat jij thuis wel kunt doen.

Inmiddels is er in Australië Sleephq op Sleephq.com ontwikkelt.

Dit programma is in zoverre gratis te gebruiken, dat de eerste periode van, dacht ik, twee weken volledig gratis is en daarna blijft het gratis voor de laatste 30 dagen van jouw data gegevens Dit is dus voortschrijdend. Dus altijd de laatste 30 dagen.

Dit programma lijkt erg veel op Oscar en heeft het grote voordeel dat je van jouw gegevens een link kunt creëren die je in jouw bericht op het forum kunt plaatsen.

Men kan dan op deze link klikken waardoor we jouw gegevens kunnen bekijken en we kunnen inzoomen in de grafieken net zoal jij nu in Oscar kunt doen.

Probeer het eens uit en plaats de link van de gegevens die jij graag wilt tonen om een oordeel daarvan te krijgen.

Het is een mooi programma en je bent niet verplicht om daarvoor te betalen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hulp bij uitleg statistieken

5
Als je OSCAR werkend hebt en je op je scherm hebt wat je wil delen, kun je op F12 drukken voor een screenshot en die hier uploaden.

Zelf doe ik meestal zoiets:
- Onder "view'" daily calendar uitzetten (kan ook met F9) zodat je alle detail settings in beeld hebt
- Event Flags, Flow Rate. Leak Rate, Pressure, Tidal Volume (en Snore en CSR als daar iets te zien is) in beeld.
- Je kan bij de grafieken nog heel veel instellen door met je rechtermuis op het tekst label te klikken (hoeft niet meteen maar kan helpen voor beter zichtbaar maken van relevante data).

Hiermee kunnen we je al snel helpen.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Hulp bij uitleg statistieken

6
Sjet schreef: 22 sep 2023, 21:58 Aaaah toch een reactie gehad. Net gevonden.
Als u mijn reactie net gevonden heeft, acht dagen later, dan bent u waarschijnlijk niet 'geabonneerd' op het onderwerp. Dat kunt u als volgt doen, rechtsboven bij de drie puntjes:
Naamloos.png Naamloos.png 1972 keer bekeken 8.37 KiB

Re: Hulp bij uitleg statistieken

8
Mijn eerste reacties zijn dat je je therapie verder kan verbeteren door 1) de lekkages onder controle te krijgen (bij lekkage is de therapie minder effectief) en 2) als je dan nog steeds OA's hebt de druk een beetje hoger te zetten.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Hulp bij uitleg statistieken

10
De lekkage valt onder de 24 liter per minuut en is dus redelijk. Boven de 24 liter per minuut was het eventjes om 2h20. Hoe lager hoe beter, maar nog geen reden om ongerust over te zijn.

Welk masker heb je in gebruik?

Verder zou het, als je dit kunt en er geen last van hebt, de Aanlooptijd van 30 minuten op stand Uit kunnen zetten. Daarmee start je niet meer op met druk 5.0 maar direct met druk 8.0 cmh2o.

Kijk dit eens een nachtje of twee aan hoe dit gaat.

Als dan de OA = Obstructieve ademstops = blokkade van de luchtweg nog aanwezig blijft (vermoedelijk wel) dan zou de druk met kleine stapjes met 0,2 cmh2o verhoogd moeten worden. De OA zou dan moeten afnemen.

De H = Hypopneus = deels blokkade van de luchtweg zou hier ook op moeten reageren.

De CA = Centrale Ademstops = geen signaal om te ademen vanuit het ademhalingscentrum vanuit de hersenen (bij open luchtweg = clear airway) kan dan wel toenemen, maar hoeft persé nog niet)

UA = unknown apnea = onbekende apneu (het apparaat weet niet of dit obstructief apneu of centraal apneu betreft)

Drukverhoging moet in principe door de arts plaatsvinden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hulp bij uitleg statistieken

12
RuudJ: dank voor je uitgebreide uitleg. Ik ben nog niet zo thuis in alle afkortingen. Ik ga niet zelf aan het apparaat zitten, misschien kan ik dat ook niet. Ik heb de REsmed sinds de 1e week van augustus en n.a.v. gesprek met verpleegkundige is net vorige week besloten de druk op 8 te zetten. Deze fluctueerde tussen 5 en 8 en opstarten was op 4. Dat vond ik soms wat benauwd dus is 5 geworden, Ik gebruik een ff masker en heb sinds 2 weken een F30i in huis maar ik ga daar direct van hyperventileren. Komt zo heftig binnen in de neus dat ik gelijk in de paniek schiet. Omdat deze slang bovenop wordt bevestigd in combi met minder masker was de aanleiding maar ben bang dat ik het hou bij de F20!

De lekkage is niet elke nacht zo erg. Wat me is opgevallen is dat ik in de latste week 2 nachten eens goed en diep geslapen heb en daar had ik meer lekkage want merkte het niet. Normaal wordt ik er wakker van en stel mijn bandjes weer bij.

In het ziekenhuis zijn ze overige ns heel tevreden met mijn uitkomsten. Klopt dat dan niet? Ik had 31,3 stops
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0

Re: Hulp bij uitleg statistieken

13
Hoeksel schreef: 25 sep 2023, 12:10 Bij mij is ook een lek onder de grens van 24 liter/minuut duidelijk niet goed voor mijn therapie. Misschien niet bij iedereen, toch is mijn advies dat te verbeteren.
Ik neem het mee in mijn volgende gesprek met de verpleegkundige van het slaapcentrum
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0