Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

1
Hi iedereen,

Ik slaap nu 1 week met Cpap (of volgens mij moet ik eigenlijk zeggen Apap).
Ik heb een Resmed 11 met Mirage FX, heb de bevochtiger op 7 staan.

Ik vermoed dat ik (deels?) met mijn mond openslaap en hierdoor vaker word nu ik met het apparaat slaap. Mijn mond is super droog.
De bevochtiger heb ik om deze reden hoog staan en ook omdat ik flink last heb van vastzittende hoest.

Naast die droge mond heb ik ook flink veel last van condens in het apparaat en hoor ik steeds die tikken.

Nu had ik al na 3 dagen contact opgenomen met Vivisol om om een kinband te vragen. De medewerker wilde dit nog even afwachten want zij gaf aan dat je ook zonder kinband vanzelf het met je mond dicht slapen kunt oppakken tijdens de wenperiode (?) en volgens haar zitten er ook nadelen aan een kinband die door de druk de luchtwegen meer kan afsluiten (?).

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken, kan je puur en alleen door cpap ineens leren met je mond dicht te gaan slapen?
Of kan ik toch beter een kinband al proberen? Of een verwarmde slang zodat ik de bevochtiger hoog kan houden?
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

2
Susanne schreef: 16 okt 2023, 11:21 Mirage FX,
Dat is een oud type dat 12 jaar geleden op de markt kwam. Het is een masker dat helaas de neiging heeft om de neus dicht te knijpen (!) vanwege druk op de neusvleugels.

Ik zou u aanraden om dit masker om te wisselen voor een moderner type dat niet de neus omsluit, zoals de ResMed N30i of de P30i.
Susanne schreef: 16 okt 2023, 11:21 De medewerker wilde dit nog even afwachten
God wat cynisch van die mensen. Kostenbesparing he. Mondlekkage is echt killing. Dat is geen kwestie van "een beetje wennen." Mondlekkage kan alle voortgang blokkeren, dus dat moet opgelost worden. Een kinband ligt dan voor de hand, of speciaal tape over de mond etc. En uiteindelijk toch een masker dat de mond bedekt.

Een humoristische uitleg in het Engels:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

4
Ik raad een gewoon neusmasker af omdat deze de gehele neus omsluit.

De N30i is niet intranasaal, deze rust tegen de onderkant van de neus.
De P30i is wel intranasaal, deze heeft kegeltjes die tegen de neusgaten aan rusten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

5
Susanne schreef: 16 okt 2023, 16:34 Dankje! Hoe weet ik of een gewoon neusmasker of een intranasaal neusmasker beter bij me past?
Ik mag/mocht net zoveel masker passen totdat ik de juiste had gevonden. Echte is 1 week wennen nog kort. Een droge mond kreeg ik overigens ook in de eerste weken. Dat werd later wel minder. De bevochtiger staat voor mijn gevoel wel te hoog en daardoor krijg je condens.
Apneu therapie sinds augustus 2023
Resmed 10 met een F20 FF en oefenend met een P30i
Druk bij start 5.0 (10 minuten) daarna 7.0

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

6
Suzanne, sowieso een verwarmde slang voor de ResMed AirSense 11 aanschaffen. Zeker nu de herfst en de winter er aan komt.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=12336
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

7
Beste Susanne,

Om condens kun je natuurlijk een verwarmde slang aankopen maar je kunt het volgende ook nog doen;
- zorg ervoor dat de temperatuur in je slaapkamer boven de 16 jaar blijft
- Maak een hoes van bijvoorbeeld een fleece sjaal / stof die je over je slang doet. Ook hiermee isoleer je de slang en voorkom je condens
(deze zijn ook te koop maar als je toch iets koopt is een verwarmde slang efficiënter)

Het risico van de kinband die de kaak naar achteren duwt is wel aanwezig. Als dit gebeurt is er het risico dat de apneus toenemen.
Blijven uw droge mond klachten bestaan dan wederom kontakt opnemen met Vivisol voor een masker aanpassing.


S6 met de zoektocht

Harks37

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

10
Sjet schreef: 16 okt 2023, 19:15 De bevochtiger staat voor mijn gevoel wel te hoog en daardoor krijg je condens.
Klopt hij stond inderdaad te hoog. Ik hoop inderdaad dat de droge mond afneemt. Nu ik het masker heb gezien dat Persluchtpiraat noemde, heb ik wel het idee dat het masker dat ik heb onnodig hinderlijk is (bij m'n voorhoofd en nek) en dat, ook als is het pas een week, dat andere masker veel comfortabeler zou kunnen zijn...

Zit jij ook bij vivisol?
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

14
Suzanne, dan hopelijk wel framemaat Small, controleer dit heel goed voordat je de verpakking open maakt.

Standaard frame maat is erg groot en waarschijnlijk te groot. Voor mij als man zijnde zeker te groot.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

16
Moet de Standaard weer teruggestuurd worden? Mocht je de Large neusdoppen nodig hebben, dan moet je daar speciaal omvragen bij jouw leverancier. In de verpakking zit alleen de maten small en medium.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

17
Ik heb nu 2 dagen met het nieuwe masker geslapen (P30i) en het is echt zo'n verbetering, nogmaals dank voor de hulp.

De arts heeft de druk ook flink omlaag gezet (van 10 naar 5 dacht ik) dus ook dat zal er aan bijdragen dat het nu veel minder hinderlijk is. Ik neem aan dat deze wel weer opgebouwd moet worden, maar daar hebben ze me nog niet echt over geinformeerd.
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

19
RuudJ schreef: 24 okt 2023, 13:39 @Susanne Neemt de ahi score toe doordat de druk zoveel verlaagd is?

Nee die is laag, 1.6 volgens de Resmed.
Maar ik moet erbij zeggen dat mijn gemiddelde ahi sowieso vrij laag was (2,5 in de eerste slaapstudie en 6.2 in de tweede), alleen gedurende REM slaap was ie vrij hoog (7,9 bij de eerste en 13,6 bij de tweede). Opvallend aan mijn slaapstudie was verder dat ik vaak wakker werd volgens de meting, zonder daar zelf bewust van te zijn.


Ik gebruik nu alleen de app van Resmed. Kan ik met Oscar zien hoe de ahi tijdens REM is?
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Vragen over kinband en verwarmde slang na eerste week met Cpap

20
Kan ik met Oscar zien hoe de ahi tijdens REM is?

Nee, alleen als je de Rem periodes weet te onderscheiden en daar dan de ademstops telt, dan zou het kunnen, maar vergt wel enige kennis.

Maar Oscar is 10.000 keer beter dan de app myAir. Echt waar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar