Slapen zonder masker..

1
Door een ingreep in mn bovenkaak en t herstel daarvan , kan ik mn cpap met neusdoppenmasker even 2 weken niet gebruiken. Hert is een vreemde gewaarwording hoor. Ik miste m zelfs de eerste dagen mn vertrouwde maskertje en ritueel..en 1 ste nacht zelfs niet goed kunnen slapen. nu gewend na 10 dagen zonder. Vooralsnog ben ik net zo fit als dat ik was met masker... Vreemd.. grt Bastiaan

Re: Slapen zonder masker..

3
Ha Ruud, Nee ik krijg een implantaat. dus moet t tandvlees met de wonden eerst helen. De implantoloog had me verteld dat t beter zou zijn voor t genezingsproces om even 2 weken mn neusdoppenmasker niet te gebruiken ivm de luchtstroom. was t er niet helemaal mee eens, maar misschien weet hij t beter..dus moet maar.. Ik slaap wonderwel goed en voel me ook uitgerust. Het is verleidelijk om straks zonder te blijven slapen ,maar misschien niet verstandig...Ik weet natuurlijk niet hoe t met de ademstops is nu. Ik ben wel 7 kg afgevallen. en heel goed in vorm afgelopen jaar. Toch word er ook wel gezegd dat slaapapneu erfelijk is en dat de ademstops gewoon doorgaan ook bij slanke mensen .. wat is jouw mening Ruud hierover?

Re: Slapen zonder masker..

4
Erfelijk is vaak kijkend naar de anatomie van de luchtwegen opbouw. Dit kan erfelijk zijn en dan kan apneu ook erfelijk zijn. Hetzelfde als de familie zwaarlijvig zijn vanaf de geboorte en als je dit dan ook bent loop je de kans dat apneu door het hoge gewicht ook erfelijk kan zijn.

Zeven kg afvallen kan zeker van invloed zijn op een afname van apneu. Als je weet welke klachten apneu geven en je slaapt nu al 10 dagen zonder hulpmiddel en je ervaart die klachten niet, dan is dat helemaal prima.

Ik heb een week zonder hulpmiddel (ASV) geslapen in 2022 om een slaap test te ondergaan (PG) en de eerste nacht kon ik niet slapen, en de andere nachten wel, maar na drie vier dagen kwamen bij mij de klachten weer terug en merkte ik dat ik achteruit ging.

Dus hou het goed in de gaten hoe jij erop reageert.

Sterkte in elk geval.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slapen zonder masker..

5
Het klinkt gek misschien voor veel mensen hier, maar ik ben er vrijwel zeker van dat ik straks gewoon weer verder ga met mn cpap en neusdoppenmasker. Ik was er helemaal aan gewend en ook totaal geen problemen er mee.. Het zou goed kunnen dat je, door zonder de cpap te slapen, niet meteen weer je oude klachten krijgt, maar dat dat zich weer opbouwd. En daar wil ik niet op wachten..