Nieuw en moeite met diagnose te begrijpen

1
Hoi allemaal ik ben nieuw hier maar had even een vraag .
heb pas geleden een slaaptest gehad met het nightowl systeem 3 nachten slapen dus met 2 sensoren.
nu heb ik de uitslag maar weet niet goed hoe het te interpreteren namelijk het volgende ik heb de eerste nacht 1 ahi de 2de nacht 4 ahi en de 3de nacht 7 ? Heb ik nu wel of niet slaap apneu.( mochten jullie.meer informatie nodig hebben hoor ik het graag)
nu moet ik eerlijk zeggen heb de derde dag een rommelige nacht gehad.
mede door onweer en onrustige katten die me om de haverklap wakker maakte en hadt caffeine op vlak voor het slapen gaan.
stom ik weet het maar niks aan te doen hopelijk kunnen jullie mij helpen dit beter te beoordelen of dit nou een osas is of meer een uitzondering alvast bedankt 😁

Re: Nieuw en moeite met diagnose te begrijpen

2
Als je alleen op de uitslag van de AHI afgaat en deze is altijd per uur, dan zou je bij een AHI van 7 per uur mogelijk apneu hebben. Een AHI van 0 - 5 per uur beschouwt men als normaal.

Echter wat voor de één normaal is, kan nog voor een ander ontzettend veel klachten geven.

Dus hoe staat het met jouw klachten? Welke heb je bijvoorbeeld?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en moeite met diagnose te begrijpen

3
Ik heb eerlijk gezegd geen klachten ben niet slaperig niks de reden voor de test was omdat ik hiervoor wel ernstig apneu hadt maar maagverkleining gekregen 65 kilo lichter bijna geen hoge bloeddruk meer dus huisarts vond het tijdvoor een nieuwe test om te zien of de apneu weg was en dit was de uitslag wil wel eventueel het bestandje van alle drie de dagen toevoegen als dit helpt.om mede te beoordelen ? Ik hoef ook nooit overdag te slapen ofzo dus merk er eigenlijk vrij weinig van persoonlijk

Re: Nieuw en moeite met diagnose te begrijpen

4
Dat is heel netjes en soms kun je met zoveel gewicht verlies inderdaad van apneu afkomen. Doordat je al weet wat apneu is en welke klachten dit geeft, kun je zelf heel goed bepalen of je deze klachten veroorzaakt door apneu nog heeft. Daar jezelf al aangeeft dat je eigenlijk geen klachten meer ondervind en ik neem aan dat de testen gedaan zijn zonder cpap gebruik en hopelijk ook voor dat de testen werden uitgevoerd zonder cpap geslapen te hebben tenminste 1 of 2 weken voor de slaaptesten, dat je nu inderdaad zonder kunt voortgaan.

Onthoud, slaaptesten met hun uitslagen zijn momentopnames en die kunnen soms laag en soms hoog uitvallen. Maar het belangrijkste is voornamelijk hoe jij je voelt en mochten de klachten terugkomen, dat weet jij al vrij snel, dan weet je ook dat je weer terug moet aan de cpap.

Daarom, let goed op je gewicht, ook met maagverkleining kun je redelijk snel weer op je oude gewicht terugkeren. Mijn vrouw weet daar alles van. Daarom is het eetpatroon, de life style ook erg van belang. Koolhydraatarm of beperkt eetpatroon kan je gewicht toename flink beperken en het is nog lekker ook.

Dus met een AHI = 1 of 4 of 7 per uur zonder de klachten kun je je voorlopig vrijwaren van een cpap therapie. maar blijf attent op eventuele terugkerende klachten, wacht dan niet te lang om in actie te komen.

Succes en gefeliciteerd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar