Druk en lekkage masker

1
Hallo, na 2 niet geschikte maskers voor mij heb ik nu het Vitera van F&P. Ik zit nog in de startfase dus nog een zoeken wat bij mij past. Ik was/ ben eigenlijk enthousiast over dit full face masker. Het zit lekker en ademt fijn, goede maskerafdichting. Mijn Resmed airsence 11 staat variabel afgesteld op 5-10. Maar nu komt het, na verloop van tijd word ik wakker doordat het masker begint te klapperen bij de onderste hoeken of plop/scheetjes geluiden maakt. Als ik ga kijken op het scherm staat de druk op dat moment rond de 9 tot 10. Dus bij hogere druk sluit het masker niet meer goed. Terwijl ik daarvoor er lekker mee slaap. Ik probeer te begrijpen wat er dan gebeurt, maar het technische gedeelte hier op het forum gaat me boven mijn pet. Ik heb nog steeds het idee dat dit wel mijn masker is maar dat drukverandering het kan verhelpen? Of dat een andere manier van ademhalen het kan verhelpen? I.v.m. hooikoorts en huisdierallergie wil ik wel ff blijven gebruiken. Kan iemand mij wat meer vertellen hierover? Woensdag heb ik mijn eerste telefonisch consult met de osas verpleegkundige.

Re: Druk en lekkage masker

2
Nancy schreef: 05 nov 2023, 12:24 Dus bij hogere druk sluit het masker niet meer goed
Het is maar de vraag of dat zo is. Als de druk hoger gaat, dan drukt het masker ook met meer kracht tegen het gezicht.

Er kunnen andere redenen zijn zoals: huidvet maakt het masker glibberig (ik ontvet de maskerrand elke dag met een ouderwets hard zeepje) of het kan zijn dat je nog niet helemaal volledig behandeld bent: als je dan nog een incident hebt kan het lichaam gaan kaakstuwen, wat de afdichting kan doorbreken. Dit zou correleren met een druk hoger in het bereik.
Nancy schreef: 05 nov 2023, 12:24 5-10.
Automatische drukinstellingen zijn sowieso suboptimaal, omdat het algoritme alleen reageert als je incidenten hebt. Met een auto instelling kan je nooit 0 incidenten hebben.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Druk en lekkage masker

3
Dank je wel voor je reactie. Huidvet is het sowieso niet. Ik reinig mijn huid grondig voor het slapen gaan en zorg dat er geen reinigingsmilk achter blijft. Het masker gaat in de ochtend in een bakje lauw/warm water met zachte zeep en laat het aan de lucht drogen. Dat andere zou misschien kunnen.

Re: Druk en lekkage masker

4
Dag Nancy,

Je zegt dat bij hogere druk je masker gaat lekken. Hoe hoger de druk, hoe meer kracht de lucht heeft wat tegen het masker (dus ook tegen de randen van het masker) blaast. Daarom kan een masker bij drukverhoging makkelijker gaan lekken.
Wat kun je doen:
Terwijl de druk op 10 staat je masker passen.
Dit werkt het beste wanneer je dit liggend doet.
Begin met losjes en maak de banden telkens een klein beetje strakker tot het niet meer lekt. (het masker moet niet te los en ook niet te strak zitten.
Haal dan het masker even een beetje los van je gezicht door er aan te trekken en laat het vervolgens weer op je gezicht landen. Nu weet je dat het masker lekvrij is, ook bij hogere druk. De volgende keer als je het masker op gedaan hebt trek je het een beetje los van je gezicht zodat de randen zich kunnen vullen met lucht. Vaak volstaat het ook door het masker ter hoogte van de neusbrug even op te tillen.

Groet,
Geert
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Druk en lekkage masker

5
I.v.m. hooikoorts en huisdierallergie
Nancy, je kunt aan je leverancier vragen om hypoallergeen filters speciaal voor allergische reacties.

https://webshop.vivisol.nl/hypo-allerge ... se-10.html

Deze moeten door de leverancier gratis geleverd worden. (wordt vergoed vanuit het basispakket door de Zorgverzekeraar)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Druk en lekkage masker

6
Nancy schreef: 05 nov 2023, 17:41 zachte zeep
Is dat "verzorgende" zeep voor de huid? Daar zit vaak een siliconen ingredient in om vocht in te sluiten op de huid. In essentie een soort glijmiddel, juist niet wat we moeten hebben. Ouderwetse "harde zeep zonder ingredienten" is het beste.
Geert schreef: 05 nov 2023, 19:08 Je zegt dat bij hogere druk je masker gaat lekken. Hoe hoger de druk, hoe meer kracht de lucht heeft wat tegen het masker (dus ook tegen de randen van het masker) blaast. Daarom kan een masker bij drukverhoging makkelijker gaan lekken.
Dat is niet het hele verhaal, want de hogere druk (grammen per vierkante centimeter) drukken ook de maskerrand proportioneel harder tegen het gezicht. Het is dus te simplistisch om te zeggen dat hogere druk leidt tot meer lekkage. Zodra er eenmaal een lek is, dan zal er wel meer lucht ontsnappen, maar de kans dat je een lek krijgt wordt niet hoger. Bij hogere druk zit de maskerrand steviger op z'n plek.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Druk en lekkage masker

7
Vannacht best goed geslapen. De lekkage is voornamelijk als ik op mijn rug lig, vannacht op de zij geslapen en veel minder lekkage. Ik gebruik vloeibare handenzeep mild van UniCura. Dat werd aanbevolen voor mijn MRA. Ik las gisteren de gebruiksaanwijzing nog een keer door en daar werd afwasmiddel aangeraden. Mijn masker voelt ook niet vettig. Net wat Geert zegt mijn masker wordt wat van mijn gezicht afgeblazen, terwijl hij met de maskertest goed vacuum zuigt. Wel merk ik dat mijn gezicht in de loop van de nacht wat vettiger wordt. Dus dat zou ook nog mee kunnen spelen. Vannacht de banden nog een fractie strakker gezet. Voor nu ben ik tevreden. Dank jullie wel Geert en piraat. 😄