Moet ik wel of geen Inspire nemen?

1
Hoi allen,
Ook ik heb van de arts te horen gekregen dat ik evt kandidaat ben voor Inspire maar twijfel nog of ik moet nemen. Ben aan de cpap gegaan en opzicht is zijn de stops van 58 per uur naar rond 5-10 per uur gezakt , lijkt me goed resultaat toch. Alleen ik slaap niet langer dan ongeveer 6 uur max en niemand wilt naast me slapen🥹 met dat masker, zeer onpraktisch nml ook.
Mn vraag is in hoeverre het de ademstops verlaagd tot welke cijfers/ademstops per uur? Gaat het helpen om net als de Cpap de 5 per uur halen en hoe zit het met je snurken? Stop je met snurken en of zal het verminderen qua decibels dus luidheid ervan verminderen?
Ben er benieuwd wat jullie ervan vinden en of ik de inspire moet nemen want ben sceptisch nml hoewel ik me zelf niet met een cpap zie en ik “maar” 44 jr ben
Met vriendelijke groet
Martin

modedit RM: bericht afgesplitst van bestaand onderwerp

Re: Bevindingen Inspire plaatsing november 2020

2
Volgens mij geef je zelf het antwoord al, niemand wilt naast je slapen. En je ziet je zelf niet met een cpap slapen.

Jouw waarden van 5 tot 10 zijn prachtig, door de randvoorwaarden waardoor jouw leven minder prettig is krijg je de Inspire aangeboden. De aantallen zullen niet veel beter zijn.

Ik ben er zo blij mee en voor mij werkt het, dit kan voor een ander anders zijn. Maar ik zou er zo weer een nemen.

Bij gewichtstoename werkt de inspire minder, dus je moet wel op een streefgewicht blijven hangen. Op dit moment wordt ik vermoeider wakker, maar dan ben ik eigenlijk te zwaar aan het het worden.

De laatste meting kwam ik ook tussen 5 en 10 stops, maar ben nu al een tijd niet meer bemeten.
Metingen zijn voor mij wel een ding, ik word gek van dingen in mijn gezicht, ik trek in mijn slaap bijna alles van mijn gezicht en dat maakt de metingen steeds moeilijker.

De operatie ben je zo vergeten en je krijgt de Inspire niet voor niets voorgesteld.
Uiteindelijk moet je zelf de keus maken, of je dit wilt en durft.

Het geeft weinig ongemakken.

Als je wakker wordt dan kan je de Inspire pauzeren en soms let ik niet op als ik wakker word, dan zet ik de inspire op pauze i.p.v. uit, dan moet je toch weer terug naar huis als je al onderweg bent of onder de douche staat.

Bij het inslapen, wat ik heel makkelijk doe, kan het gebeuren dat ik wakker wordt als de inspire aangaat en dan wordt ik wakker. Ik slaap dan slechter en wordt sneller wakker. Maar dat gebeurt mij incidenteel 1 of 2 keet per maand. Vaak zet ik de inspire dan uit en slaap een nachtje zonder.

Voor mij heeft de inspire vele voordelen, de belangrijkste is geen cpap dus een vrij gezicht.

Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik hoop dat je er wat mee kunt.

Mvg Mark

Re: Moet ik wel of geen Inspire nemen?

3
Martin, dat niemand naast je wilt slapen als jij met een masker op slaapt en een cpap gebruikt, zegt meer over die ander dan over jou. Blijkbaar heeft de ander dus niet in te gaten dat het apparaat en het masker jouw gezondheid ten goede komt en dat de kwaliteit van het leven en de kwantiteit van het aantal jaren dat je hopelijk langer en gezonder leeft voor de ander dus geen waarde. Zo zie ik het.

Je mag niet tevreden zijn met een AHI van 5 tot 10 per uur gemiddeld. Dit houd bij een slaapduur van 6 uur nog altijd in dat je 30 tot 60 ademstops hebt over die zes uur. In principe is dit elke 10 - 12 minuten dat je onbewust of bewust wakker wordt gemaakt.

Door op zoek te gaan naar een nog betere drukinstelling en eventueel een masker wat minimaal contact maakt, zoals bijvoorbeeld een neusdoppen masker als het ResMed Airfit P30i masker kan de AHI waarschijnlijk nog veel lager worden.

De Inspire operatie wordt steeds meer aangeboden, kan zinvol zijn, maar over negatieve ervaringen wordt weinig gesproken en natuurlijk wordt daar geen reclame voor gemaakt, maar weet wel dat die er zeker ook zijn. Een Inspire operatie kan teruggedraaid worden, maar de verbinding aansluiting op de tongspier laat men vaak achter, daar de verwijdering daarvan risico's met zich mee brengt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Moet ik wel of geen Inspire nemen?

4
Goedenavond
Het is inderdaad een lastige keuze en ik hoor en lees weinig geklaag over de inspire , of deze zijn er niet of mensen willen niet erover praten. Het niet dragen van een masker zou ideaal zijn en alleen daarom al zou ik de inspire willen en natuurlijk niet snurken. Omdat je niet intiem kan zijn probeer je de cpap niet te dragen al je met iemand in bed lig. Want sexy is het tuurlijk niet, laat staan praktisch zoals met 😘. Vind zelf 5-10 stops wel goed gezien je van 58 stops ben gemeten eerste keer. Weet dat je nimmer 0 stops zal kunnen hebben denk ik. Ben wel benieuwd of de stops ook laag zijn met de inspire want daar lees je ook niet veel over en het snurken. Hopelijk zal er meer informatie van gebruikers komen die meer kunnen vertellen daarover. CPAP is goed merk ik voor me alleen ja ik vind het een struggle ermee en hoop dat ik een goede keuzen kan maken tussen de 2 opties. Als het de cpap wordt dan ja moet ik me erbij neerleggen dat je vrijgezel zal zijn rest voor je leven ,helaas. Fijne avond allen

Re: Moet ik wel of geen Inspire nemen?

5
Je ziet dit toch echt verkeerd hoor. Ik snap dat je als vrijgezel er tegen op ziet om met een cpap en masker te gaan slapen. Maar dat jij last van slaapapneu hebt, daar kun je zelf niets aan doen. Ik denk zelf dat als jij een toekomstige partner vindt, die echt voor jou kiest, het liever heeft dat jij d.m.v. een hulpmiddel gezond blijft en dat deze partner het prettiger vind zonder gesnurk te slapen wat ook zijn/haar slaapkwaliteit ten goede komt. Het vrijen en dergelijke doe je natuurlijk eerst en pas op het moment van slapen gaan doe je het masker op en ga je slapen.

Eerlijk zijn tegenover elkaar en gewoon erover kunnen praten en uitleggen waarom je ermee slaapt. Als die eventuele partner aangeeft daar niets in te zien, dan moet je je afvragen of dit dan wel de geschiktste partner voor jou is. Iemand die je liever zwaar vermoeid ziet met kans op hartfalen, invaliditeit of nog erger eerder via zes plankies te worden afgevoerd dan jij zelf had gewild, is denk ik niet de juiste persoon als partner.

En je bent niet de enige in Nederland met slaapapneu (600.000) en zeker in de hele wereld (miljoenen) die met slaapapneu kampen. Als deze allemaal als vrijgezel(le) zouden moeten doorleven, dan ziet het er niet best uit. En één ding moet je zeker niet doen: Schamen dat je met slaapapneu te maken hebt, nergens voor nodig. Hoe meer je erover praat met anderen, des te meer kom je erachter dat er meer mensen zijn die er mee rondlopen.

Ervaring over Tongzenuwstimulator: https://apneuvereniging-site.e-captain. ... een-tt.pdf

Inspire op het Forum: viewforum.php?f=110
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Moet ik wel of geen Inspire nemen?

7
Ik zou er sowieso voor kiezen, ik heb er geen spijt van.

Bij mij was er geen andere optie, ik val in slaap gemiddeld met 1 a 2 minuten en mijn cpap trok ik bijna net zo snel van mijn gezicht.

Mijn behandeling was in olvg amsterdam, waar ik goed begeleid ben en volle overgave de inspire heb laten plaatsen.

Na de operatie had ik wat ongemakken maar ook dat was snel voorbij.

Re: Moet ik wel of geen Inspire nemen?

8
Beste Paby,
Wat waren de waardes van je stops toen je voor de eerste keer hadden gemeten, dus voor cpap en inpire?
En ben je in behandeling nog bij je arts of in Adam?
Ben benieuwd hoe je dit verder “onderhoud” en mn artsen dan blijf behouden die ik nu heb.
Trouwens voel je de inspire als je je borst aanraakt? En hoe zit het als een bal en klap zou krijgen ervaar je last cq pijn?

Re: Moet ik wel of geen Inspire nemen?

9
In mijn OLVG zie ik niet mijn eerste waardes, ik weet dat ik 55 tot 60 stops had per uur. Op mijn rug slapen doe ik bijna niet.

Mijn laatste bezoek aan het OLVG is bijna een jaar terug, maar ik heb het gevoel dat alles lekker loopt. Dus ook geen contact met het ziekenhuis

Ik heb geen invloed op de persooneelsbezetting in het ziekenhuis, maar ik stuur een berichtje naar mijn OLVG en ik word netjes beantwoord. Of ik de zelfde arts heb dat weet ik nu niet, maar tot vorig jaar wel.

Ja de inspire zit dicht aan de oppervlakte, dus je voelt het ook en als je je vel strak trekt zie je het vierkantje ook zitten.

Jouw vraag van de bal of een klap heb ik geen antwoord op. Dat is mij nnog niet gebeurd.

Sommige poortjes gaan af, zoals bij het vliegveld en rechtbank, dus daar moet je wel opletten.

Re: Moet ik wel of geen Inspire nemen?

11
Goedenavond
Effe een update , kreeg vrijdag een telefoontje en waar ik als mn laatste hoop had gevestigd kreeg ik de melding dat ik niet voor een Inspire in aanmerking kom. Reden was dat de Cpap goede cijfers laat zien qua aantal apneus, dus het verlagen ervan. Balen natuurlijk ben eigenlijk niet blij met de Cpap en de MRA die ik ook heb zijn beide een hel om te dragen. Dus nu moet ik kiezen tussen de Mra en Cpap, MRA is niet goed genoeg middel om van 58 appneus naar bijv 5 apneus te verlagen en de Cpap lukt dat wel, echter kan niet slapen met zn masker op mn gezicht. Heb wel een optie destijds gehad om een kaakoperatie te ondergaan dus boven en onderkaak naar voren verplaatsen, die had ik afgewezen omdat ik een keek mn bovenkaak heb moeten verplaatsten naar voren en dat niet leuk. Nu begin ik erover na te denken om het wellicht toch te doen, uit wanhoop dat ik de cpap niet hoef te dragen en ook dat het snurken een keer stopt. Heb een afgspraak gevraagd om te maken om mezelf te informeren en dan de knoop door te hakken. Liever had ikde Inspire gehad maar ja dat was me niet gegunt. Dus die is de laatste optie anders de Cpap behouden met alle ongemakken vandien.

Re: Moet ik wel of geen Inspire nemen?

13
Kies gewoon voor de Cpap/Apap en vraag om een neusdoppen masker. Mijn voorkeur gaat uit naar de Resmed Airfit P30i met frame maat Small (Standaard is eigenlijk voor een heel groot hoofd) dit masker wordt toegezonden met de maten small en medium neusdoppen, maar als je large nodig hebt, dan moet je dit bij je leverancier aanvragen. Dit moet in feite gratis vergoed worden vanuit het basispakket via jouw Zorgverzekeraar. Dit masker heeft het minste raakoppervlak in het gezicht en is niet claustrofobisch.
Resmed Airfit P30i intranasaal masker (Neusdoppen) Resmed Airfit P30i intranasaal masker (Neusdoppen)

Een Bimax operatie is vrij heftig. Onderschat het niet. Vaak worden de kaken (boven zowel onder) losgemaakt (doorgezaagd) en verlengd. Dit gaat zeker niet zonder risico's. Ook is dit een langdurig proces (1 tot 2 jaar), daar vaak eerst het gebit onder handen wordt genomen (op eigen rekening) denk dan aan het verwijderen van kiezen/tanden en het dragen vooraf van beugels.

Na de operatie kunnen delen van de huid gevoelloos aanvoelen. (soms tijdelijk, maar kan ook blijvend zijn)

In dit forum kun je het verhaal lezen van @Dirk1985 die een Bimax operatie heeft ondergaan.

Lees dit ook eens door: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=7860
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar