Wie heeft ervaring met het air-fit 30 masker?

1
Goedemiddag lotgenoten,

Sinds eind juli 2023 heb ik een C-pap en ben ik opzoek naar een optimaal gebruik. Het neusmasker ging helemaal niet, ik heb nu een full face AIR fit 20.
Alle uitslagen zijn prachtig: apneu's onder de 5 per uur, lekkage miminaal (2 liter per uur), maar...... intussen heb ik iedere wang een flinke rode plek.
De banden losser zetten levert meer apneu's op en meer lekkage; allergiehoesje om het masker heeft niet het gewenste effect, net zomin als de 5 zalfjes die ik al geprobeerd heb. Ik denk er nu over een Air Fit 30 te kopen. Heeft iemand ervaring of dit helpt tegen de rode plekken? En komen hier andere nadelen om de hoek kijken? Ik kijk uit naar je/jullie antwoord.

Re: Wie heeft ervaring met het air-fit 30 masker?

2
Hoi Tineke, die rode plekken op de wangen. Ik neem aan dat daar het silicoon van het F20 masker de wangen raakt? Heb je al eens geprobeerd om daar tussen het masker en de wang een make up verwijdering watten schijfje te plaatsen om te kijken of dit effect heeft.

Als je allergisch bent voor silicoon dan kun je ook aan je leverancier vragen om het ResMed Airtouch F20 masker. Het inzet stuk met het foam moet wel maandelijks vervangen worden en ook dit moet je vergoed krijgen vanuit het basispakket. Hierdoor wordt het masker wel een stuk prijziger voor de leverancier en het kan dus zijn, dat de leverancier graag een verklaring wilt ontvangen van een Dermatoloog waarin staat dat je inderdaad allergisch bent voor het silicoon.

https://webshop.vivisol.nl/resmed-airtouch-f20.html

https://webshop.vivisol.nl/resmed-airtouch-maskerinzet-s.html

Maskers zelf kopen is nogal prijzig. Eigenlijk moet de leverancier jou een masker verstrekken, vergoed vanuit het basispakket van de Zorgverzekeraar (als je tenminste woonachtig bent in Nederland), dat past, niet lekt en niet irriteert.

modedit RuudJ: ik heb jouw Topic even een apart plekje gegeven, zodat je niet in een andermans topic deelt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wie heeft ervaring met het air-fit 30 masker?

6
Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie.

Ik kom er steeds meer achter dat een goed masker een flinke zoektocht is.

Momenteel ben ik weer teruggegaan naar het neusmasker met gebruik van kinband, vanwege slapen met open mond. Nu heb ik weer forse mondlekkage, ga opzoek naar een betere kinband.
Als de rode plekken verdwenen zijn, wil ik gaan afwisselen tussen full-face en neusmasker.
Andere tips houdt ik achter de hand.

Lotgenoten, succes gewenst