Voorstellen!

1
Ik kreeg vorige week de diagnose slaapneu van de longarts. AHI 23.

Waarschijnlijk heb ik dit al meer dan 20 jaar. Jaren geleden attendeerde mijn vrouw mij op slaapstops. Mijn idee was: "Als je ziek bent dan merk je het wel."

In september kocht ik een smartwatch en ik zag dat mijn saturatie 's nachts bijna 2 uur onder de 90 en soms onder de 80 was. Toen was het terecht of niet een optelsom.

De lage saturatie zal achteraf gezien door medicatie zijn veroorzaakt. Ik gebruik geen medicatie meer en de saturatie is nu goed. De rode en witte bloedlichamen waren te laag. Dat ligt nu net onder de referentiewaarde.

Vorige week ook naar de audicien geweest, omdat ik last van oorsuizen heb. ik ben slechthorend, maar niet onder de 35db. Vooral lage en hoge tonen.

Ik heb bij de huisarts op advies van de audicien om verwijzing naar de KNO gevraagd. Bovendien de vraag of deze KNO naar poliepen wil kijken.

Slapen gaat niet zo goed.

Vrijdag heb ik een afspraak bij de leverancier voor een CPAP.

Ik adem 's nachts ook door mijn mond, dus een volgelaats masker lijkt mij wel goed. Een vochtreservoir lijkt mij wel handig. Verder ben ik nogal kouwelijk aangelegen, dus een verwarmde slang lijkt mij nooit weg.

Afgelopen nacht had ik een waarschuwing van mijn smartwatch van de valdetectie. Ik vermoed dat ik in mijn slaap een heftige beweging met mijn arm heb gemaakt. Mijn vrouw tikt mij 's nachts wel eens aan.

Ik ben 's ochtends niet zo fit en stap vroeg al geeuwende uit bed.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere leden van dit forum.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Voorstellen!

2
Jan, welkom hier.

Je maakt een denkfout met de gedachte dat als je door de mond ademhaalt je dan moet starten met een Volgelaatsmasker (full face masker).

Dit masker moet je pas nemen, als het met een neus of neusdoppen masker niet wil lukken.

De beste therapie met een xpap apparaat is nog altijd via de neus.

Velen, ik ook, maken deze fout aan het begin.

Artsen zijn erop tegen, maar ik zou als ik jou was direct starten met het neusdoppen masker. Het maakt het minste contact met het gezicht en als je het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker neemt dan zit de slang aansluiting boven op het hoofd, 360 graden draaibaar.

Het masker kan hoge druk instellingen aan. Mocht je lekkage via de mond ervaren, dan moet de druk beter worden ingesteld. Als dit goed is ingesteld behoort de mond automatisch gesloten te blijven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen!

3
Klinkt heel goed. Zit de uitlaat bij dat masker ook een beetje gunstig voor mijn vrouw. Het is niet de bedoeling dat zij het bed uit geblazen wordt.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Voorstellen!

4
Jan, de uitlaat aan de voorkant is voorzien van een Quietairfilter die stil is en die de uitstromende lucht verspreidt direct na het verlaten uit het masker. Niet voelbaar op 1,5 cm afstand van het masker. Boven op het hoofd zit ook een uitlaat, maar dan zonder filter, maar ook vrijwel niet hoorbaar. De uitstromende lucht daar gaat ook niet richting de partner. Als je een perfect zittend masker wilt hebben, lees dan ook even dit bericht door: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=15079
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen!

5
RuudJ schreef: 22 nov 2023, 19:22 Artsen zijn erop tegen, maar ik zou als ik jou was direct starten met het neusdoppen masker. Het maakt het minste contact met het gezicht
Stel dat je nu een vol-gelaats masker hebt, bijv de Airfit F30i, waar je wel aan kunt wennen en meer contact met het gezicht geen bezwaar is, wat is daar dan nadelig aan?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Voorstellen!

6
Theoretisch zou de druk in sommige gevallen met volgelaastmaskers iets hoger moeten, dat is het wel ongeveer.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i