Waarheen in Gelderland?

1
Beste mensen, na doorverwijzen door de huisarts nu de moeilijke keuze: waarheen voor onderzoek en behandeling? Qua ziekenhuizen is de beste optie volgens de Apneuvereniging Slingeland in Doetinchem, 5 sterren. Verder hier in de buurt geen sterren. In Doetinchem kan ik pas in februari terecht. CWZ Nijmegen kan in januari.

Dan zijn er de klinieken, met nauwelijks wachttijd: Uniezorg, Optimum en NSI. Iemand een tip?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Waarheen in Gelderland?

2
Dag CarlaB,

Ik ben recentelijk door het NSI gediagnostiseerd en daar ook onder behandeling. Ik kon daar snel terecht en het slaaponderzoek kon lekker thuis in mijn eigen bedje. Wel zo prettig wat mij betreft. Het contact met de behandelend longarts is online. Dus dat scheelt ook (reis)tijd. Tot op heden ben ik postief. Ik heb verder geen ervaringen met andere organisaties.
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i

Re: Waarheen in Gelderland?

3
Bedankt LS, ik lees hier veel tevreden reacties over. Op Google staan ook wel wat ontevreden mensen. Maar dat zal altijd wel kunnen gebeuren, het blijft mensenwerk.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Waarheen in Gelderland?

4
Het NSI is vrij snel met de slaaptest, en met het starten van een behandeling. Zorg wel dat je in Nederland verzekert bent. Voor mensen met simpele apneu is het NSI best wel goed, maar mocht je met een moeilijk te behandelen apneu rondlopen, waardoor je in feite eigenlijk door gestuurd moet worden naar de derde lijn, dus Kempenhaeghe, het Sein, het Centrum voor Thuisbeademing, dan is de ervaring dat men niet doorverwezen wordt. Dit kan zijn omdat men dan de cliënt verliest en geldinkomsten gaat missen. Dus voor wie ben je dan is de vraag?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarheen in Gelderland?

5
Dank je Ruud, dat is nuttige info. Ik ben gelukkig in NL verzekerd. Twijfel nog over Optimum, daar kan ik ook snel terecht en ze krijgen goede cijfers op Zorgkaart Nederland.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Waarheen in Gelderland?

7
Dat heb ik niet gevonden, maar ik werd er door de huisarts direct heengestuurd en heb dat maar gedaan. Het gesprek was ok, er werd redelijk de tijd genomen. KNO-arts onderzocht de neus- en keelholtes met een scoop, alles zag er goed uit. Vannacht geslapen met een WatchPat 300. De resultaten worden eerst door de KNO-arts met een longarts besproken en dan word ik erover gebeld. We gaan het zien.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Waarheen in Gelderland?

8
Carla, als je dat gesprek hebt over de uitslag, vraag dan een volledig kopie op van de uitslag van de slaaptest met de WatchPat 300, je hebt er recht op als patiënt.

Dit verslag moet zeker 4 tot 6 A4-tjes bevatten.

Laat je niet meteen een MRA voorschrijven, een eventuele operatie e.d.

Meestal moet je de uitslag even tot je door laten dringen en daarom vraag bedenktijd, zodat je eventueel hier ook nog advies kunt vragen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarheen in Gelderland?

9
Dat ga ik zeker proberen Ruud, om de volledige uitslag te krijgen! Dan heeft dit onderzoek hoe dan ook zin gehad en kan ik ermee verder.

Zowel een MRA (been there...) als een operatie zijn voor mij geen opties. Het is xPAP of niks, en als het volgens de arts niks is, leg ik me daar nog niet bij neer. Terugkijkend op de afgelopen twee jaar is het beeld voor mij duidelijk. In het voorjaar was ik bijvoorbeeld nog bij de huisarts met vage hartritmestoornissen, nu ik erop let doet mijn hartslag vaker raar, vooral 's nachts. De huisarts weet het aan stress, dat is nogal makkelijk. Daar kan je alles op afschuiven en niemand heeft nooit stress. Maar 's nachts ademnood hebben is ook een vorm van stress. En nooit meer uitgerust zijn ook een bron van stress.

Dus wordt vervolgd, ik zal de uitslag hier zeker komen voorleggen. Intussen lees ik hier alles wat me verder kan helpen. Geweldig fijn dat dit forum er is.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Waarheen in Gelderland?

10
Mijn hartproblemen zijn zonder medicijnen ook onder controle gekomen. Ik heb gewerkt aan beter ademhalen (therapie), minder stress maar ook CPAP therapie. Zoals je zelf al zegt, slaapapneu is behoorlijke stress voor je lichaam. Het kan dus zeker geen kwaad stress serieus te nemen, maar niet daarmee je ademhalingsproblemen te negeren. Ik zou inzetten op beiden, dus goed bezig.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Waarheen in Gelderland?

12
Nou, dat begint al niet zo goed. Ten eerste was ik niet blij toen ik bij Optimum Clinic hoorde dat na het onderzoek op 16 november het twee weken zou duren om de uitslag te horen te krijgen, omdat de KNO-arts de longarts maar een keer per twee weken spreekt. Dan had ik ergens anders misschien wel eerder de uitslag kunnen krijgen. Vooruit maar.

Vandaag heeft mijn man het apparaat teruggebracht en namens mij gevraagd of de complete uitslag per e-mail kan worden toegestuurd. Dat vond de assistente geen leuke vraag en ze wilde niet meer zeggen dan dat ik de uitlsag wel telefonisch van de dokter zal krijgen. Nu zal ik ze dus zelf moeten gaan bellen en daar een discussie over aangaan, terwijl de kliniek alleen open is als ik werk. Toevallig ben ik wel het monitorformulier vergeten in te vullen dus dat houd ik mooi in gijzeling en dan zal ik meedelen dat ik dat pas inlever als ik de uitslag heb ontvangen en dat ik er ernstig over denk om de behandeling daar maar af te blazen en naar een andere kliniek te gaan. Eens kijken wat dat gaat opleveren.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Waarheen in Gelderland?

13
Carla, de uitslag krijg je normaliter wel thuisgestuurd, maar vaak is dit pas nadat je deze mondeling gehoord hebt van een arts.

Een wachttijd van twee weken is nog kort, een maand of nog langer komt ook voor.

Alleen al het krijgen van een slaap test kan soms 2 tot 3 maanden duren.

Dus gewoon geduld hebben en afwachten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarheen in Gelderland?

14
Hoi Ruud, klopt, de wachttijden bij de ziekenhuizen zijn lang, maar de klinieken zeggen in hun reclamepraatjes dat zij die niet hebben dus daardoor waren mijn verwachtingen te hoog. Volgende week dinsdag spreken de medici elkaar en de assistente heeft nu ook toegezegd dat de onderzoeksdata mij dan zullen worden toegestuurd.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP